دیوارهای  خانه قاجاری  بلند قامت می شوند

دیوارهای سفیدِ سیاه شده از دود اتوبوس‌های میدان بهارستان، این‌بار بلندتر از گذشته، خانه‌ی قاجاری در تقاطع خیابان صفی‌علیشاه را پوشانده‌اند، دیوارهایی که تا پیش از این و براساس طرح «احیاء و بهسازی جداره‌های ارزشمند میدان بهارستان» قرار بود حذف شوند تا اسناد تاریخی میدان بهتر به رخ کشیده شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، خانه پلاک 24 در ابتدای میدان بهارستان نبش خیابان صفی‌علیشاه که بیش از 6 ماه پیش نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای ساماندهی‌اش توسط تیم پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان آغاز شده بود و حتی براساس اسناد تاریخی قرار بود جای دیوارهایش مانند دوره‌ی قاجار نرده بالا بیاید، با شکست مواجه شد؛ یعنی مالک بنا اجازه‌ی تکمیل شدن این پروژه را نداد و پیمانکار فقط هزینه‌ای اضافه برای مرمت اضطراری‌اش کرد.

از سوی دیگر، علاوه بر پرداخت این هزینه‌ی اضافی از سوی سازمان زیباسازی برای این پروژه، بی‌توجهی دوباره و ادامه‌دار به این خانه‌ی تاریخی به مرور حکم نابودی و تخریب آن را امضا می‌کند.

خانه قاجاری پلاک 24 پس از کشیدن دیوار بتونی

و حالا دیوارهای خانه که در طول چند ماه گذشته تلاش شده بود با حذف زوائد به گذشته خود بازگردانده شود، توسط مالک بار دیگر با بتون و سیمان پوشانده شد.

سید محسن هاشمی، مدیر پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان پیش از این درباره‌ی دیوارهای این خانه تاریخی گفته بود: دیوارهای این بنا متعلق به پهلوی دوم بوده و ستون‌هایش فقط از قاجار باقی مانده‌اند، بنابراین براساس طرح بازسازی نما و منظر میدان، با تخریب دیوارهای الحاقی، به جای‌ آن‌ها نرده نصب می‌شود و جداره‌ها مرمت و باززنده سازی می‌شوند. همچنین براساس طرح بهسازی و ساماندهی میدان، این بنا که مالکیت آن در اختیار بانک مرکزی است و در اسناد و تصاویر سال 1264 نیز وجود داشته، نیز در طرح قرار دارد و در حال حاضر استحکام‌بخشی جداره‌های بیرونی آن در دستور کار است.

او در آن زمان درباره‌ی وضعیت این بنا، براساس اظهارنظرهای کارشناسان متخصص میراث فرهنگی گفته بود: این خانه از نقطه‌ی زرد عبور کرده و باید نسبت به رسیدن وضعیت این بنای تاریخی به نقطه‌ی قرمز هشدار داد.

او حداکثر اقدامی که سازمان زیباسازی برای این بنا می‌تواند انجام دهد را برگرداندن دیواره‌های این بنا به حالت گذشته و مرمت پوسته‌ی بنا دانسته و تاکید کرده بود: ‌ در کنار این اقدام اگر مالک بنا مرمت داخلی ساختمان که نیازمندی‌های مهم آن و برای حفظ میراث معماری بناست را برعهده بگیرد،‌ می توان این بنای ارزشمند را از خطر تخریب صددرصدی نجات داد.

حتی در یکی از دوره‌های مرمت اضطراری این بنای تاریخی، بخشی از پنجره‌های قدیمی این خانه کشف شد و امکان به دست آوردن اطلاعات بیشتری از آن وجود داشت.

حالا هاشمی وضعیت این خانه تاریخی را بسیار نامناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بار دیگر بانک مرکزی به عنوان مالک بنا، با اعتراض نسبت به ساماندهی این بنا، بلوک‌های سیمانی را تا آخرین نقطه‌ی دید نمای ساختمانی پوشانده است و حتی پنجره‌ی جدیدی که در داخل این بنا کشف شده بود را به طور کامل پوشاند.

به گفته‌ او، باید این بنای تاریخی با ستون و نرده‌های نخستین احیا شوند.

براساس این گزارش، از سوی دیگر در شرایط کنونی بنا و با توجه دیوارهای جدید و بلند خانه، به نظر می‌رسد حتی اگر خانه تخریب شود، هم دیگر کسی متوجه آن نمی‌شود.

20103

کد خبر: 654523

وب گردی

وب گردی