خانه حیرانی کارِش  تمام است

یکی از هنرمندان خانه صنایع‌دستی یزد از دیوارکشی درِ پشتی خانه حیرانی خبر داد و گفت: صبح روز گذشته چند نفر از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمدند و درِ پشتی خانه حیرانی را که گردشگران از آن وارد خانه می‌شدند دیوار کشیدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حسین مکاری ‌گفت: مدتی است که سازمان میراث فرهنگی دستور تخلیه خانه حیرانی را که هنرمندان صنایع دستی در آن مستقر هستند، داده و صبح روز گذشته هم مقابل درِ پشتی خانه که گردشگران و خریداران از آن رفت و آمد می‌کردند دیوار کشیدند و به ما هم گفتند حق نداریم از امروز درِ ورودی خانه را باز بگذاریم.

این هنرمند فعال در حوزه ساخت زیورآلات نقره ادامه داد: روز شنبه من با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد صحبت کردم که در این زمینه به هنرمندان کمک کنند، آقای شرافت هم هیچ وعده‌ای ندادند و گفتند کارِ خانه حیرانی تمام است و شما باید آنجا را تا آخرهفته تخلیه کنید. او همچنین گفت، شرایطی را به وجود می‌آورد که برخی هنرمندان در خانه نواب و برخی دیگر در زندان اسکندر مستقر شوند.

او افزود: سربازان یگان حفاظت میراث فرهنگی در حال حاضر در خانه نواب مستقر هستند و فضای کافی برای هنرمندان در این خانه وجود ندارد. از طرفی هنرمندان زن هم تمایلی ندارند در کنار سربازان یگان حفاظت فعالیت کنند. حتا ما با آقای شرافت صحبت کردیم که اگر ممکن است سربازان را به جای دیگری منتقل کنند که گفت امکان چنین کاری وجود ندارد.

مکاری گفت: برخی از فروشندگان صنایع دستی که سال‌هاست در زندان اسکندر فعالیت می‌کنند، ماهانه ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان به عنوان اجاره پرداخت می‌کنند در حالی که به ما گفتند برای آنکه بتوانیم در آنجا فعالیت کنیم باید ماهانه ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنیم.

این هنرمند افزود: ما دوست نداریم خانه صنایع دستی را از دست بدهیم و با آنکه گفته‌اند باید تا آخر هفته خانه را تخلیه کنیم هیچ یک از هنرمندان وسایلشان را جمع نکرده‌اند.

مکاری گفت: دو حیاط دیگر خانه حیرانی خالی است، اما نمی‌دانم چرا کانون وکلا اصرار دارد آن بخشی که هنرمندان در آن مستقر هستند را بگیرد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر حدود ۴۰ هنرمند و کارآموز در خانه تاریخی حیرانی که به عنوان خانه صنایع دستی یزد محسوب می‌شود، فعالیت می‌کنند، اما مدتی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به هنرمندان دستور تخلیه داده است تا کانون وکلای یزد در این خانه تاریخی مستقر شوند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره این تخلیه خانه گفته بود: این خانه هم جزو اموال دولت محسوب می‌شود و مصلحت این است که در اختیار کانون وکلا قرار بگیرد و فضای دیگری را در اختیار هنرمندان صنایع دستی بگذاریم.

20103

کد خبر: 654782

وب گردی

وب گردی