همدان به دنبال بومی‌سازی دانش تولید انرژی در نیروگاه‌های خورشیدی

سرپرست پارک علم و فناوری استان همدان گفت: پارک علم و فناوری استان همدان به دنبال بومی‌سازی دانش تولید انرژی در نیروگاه‌های خورشیدی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجید کزازی در حاشیه برگزاری نشست مشترک پارک علم و فناوری استان با هیات علمی کشور آلمان درخصوص انتقال تکنولوژی انرژی خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، اظهار کرد: تعامل ما با سرمایه‌گذاران خارجی در سه محور صورت می‌گیرد؛ محور نخست براین اساس است که سرمایه‌گذار خارجی برای احداث کارخانه یا شرکتی وارد کشور شده و تجهیزات و سرمایه خود را در قسمتی معین به کار می‌گیرد، محور دوم در این ارتباط این است که علاوه بر ورود تجهیزات، علم و فناوری مربوط به تجهیزات یا امکانات مذکور نیز به کشور داده می‌شود که در واقع این همان «انتقال فناوری» است.

او افزود: تلاش ما در استان همدان فراتر از دو محور نخست و بر مدار محور سومی متمرکز است که علاوه بر انتقال فناوری، باید فناوری مذکور دارای پیوست نیز باشد که به عبارتی بومی شدن فناوری حاصل این نوع تعامل خواهد بود.

سرپرست پارک علم و فناوری با بیان اینکه بومی‌سازی فناوری در دو مقطع «انتخاب و پذیرش» و «انطباق» صورت می‌گیرد، تصریح کرد: انطباق یا همان بومی‌سازی فناوری، امروز یک ضرورت است چرا که اگر بومی‌سازی فناوری صورت نگیرد انتقال آن به کشور، راه به ناکجاآباد می‌برد.

او گفت: برای ایجاد انطباق در انتقال و بومی‌سازی فناوری لازم است شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید و امکانات دانشگاه با شرکت‌های آورنده فناوری در تعاملی دو سویه قرار گیرند و پارک علم و فناوری آماده است تا در این خصوص با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از یک سو و شرکت‌های منتقل‌کننده دانش از دیگر سو ارتباط برقرار کرده و در تحقیق و توسعه مربوط به موضوع فناوری شرایط لاز م را فراهم آورد.

همدان به دنبال توسعه و انتشار فناوری

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه استان همدان به‌دنبال توسعه و انتشار فناوری است، گفت: ثمره تحقیق و توسعه در فناوری که به شکل بومی درآمده و انطباق یافته است، باید در جهت انتشار به دیگر استان‌ها حتی کشورهای دیگر به‌کار گرفته شود.

او گفت: شرکت سولار انرژی همدان که در شهرک صنعتی ویان مستقر است، در تعامل با این هیات آلمانی قصد ایجاد نیروگاه خورشیدی و بومی‌سازی این فناوری را در تعامل با پارک علم و فناوری بر عهده دارد.

کزازی گفت: بومی‌سازی دانش تأسیس نیروگاه خورشیدی و کسب انرژی از آن، این مزیت را دارد که پس از پایان قرارداد ما با طرف خارجی دیگر نگران ادامه روند تولید نیرو به واسطه این علم در این نیروگاه نخواهیم بود حتی می‌توانیم به انتشار این علم به دیگر نقاط کشور و جهان اقدام کنیم.

20104

کد خبر: 654803

وب گردی

وب گردی