رحمانی موحد: تخلفات تورهای المپیک ادامه دارد

کمتر از یک ماه و نیم دیگر بازی‌های المپیک در ریودوژانیرو آغاز می‌شود، درحالیکه هنوز تکلیف تماشاگران ایرانی در این رویداد مشخص نشده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،با آن که تعدادی از آژانس‌های مسافرتی و البته سایت‌های مَجازی فروش تورهای المپیک ریو را شروع کرده‌اند، اما در این تورها هیچ خبری از بلیت بازی‌ها و همچنین مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه نیست.

کمیته ملی المپیک به محض مطلع شدن از تبلیغ یکی از آژانس‌های مسافرتی که مدعی شده نماینده انحصاری تورهای المپیک است، به جای پیگیری حقوقی، پا پس کشیده و صرفا اعلام کرده؛ هیچ امتیازی را به جایی نداده و بعد هم به خاطر اتفاقات تلخ گذشته در رویدادهای مشابه اعلام بی‌علاقگی برای درگیر شدن در تعیین مجری این تورها کرده است.

اما واکنش این کمیته، مانعِ فعالیت گروهی که در حال تبلیغ تورهای المپیک 2016 ریو هستند، نشده و آنها بدون مزاحمت و دردسر همچنان به این کار خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نامه‌ای را به وزارت ورزش نوشته و خواسته پای میز مذاکره بیاید تا پیش از آنکه اتفاقات المپیک‌ها و جام جهانی قبلی تکرار شود، راه علاجی بیابند. نامه‌ای که وزارت ورزش هنوز به آن پاسخی نداده است.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ضرورت این مشارکت گفت: بخشی از همکاری‌ها در حوزه گردشگری مثل همه جای دنیا به ورزش اختصاص دارد، یعنی رویدادها در خدمت گردشگری است و صنعت گردشگری در خدمت رونق آن رویداد. این اصلی کاملا پذیرفته شده است که با چنین رویکردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزارت ورزش و جوانان تفاهم نامه‌ای را امضا کرد که یکی از ضمیمه‌های همکاریِ آن، استقبال متقابل از رویدادهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که باید بر آن اساس، هر یک از دستگاه‌ها بسترهای اجرایی را ایجاد کنند تا آن رویداد به توسعه گردشگری و جلب توجه بیشتر مردم به آن رویداد منجر شود.

او سپس به فعالیت خودجوش برخی آژانس‌ها برای فروش تورهای المپیک اشاره کرد و از نگارش نامه‌ای خطاب به وزارت ورزش و جوانان خبر داد و گفت: این نامه را 10 روز پیش فرستادیم و برگزاری جلسه هماهنگی این رویداد را مطابق یادداشت تفاهم موجود، درخواست کرده‌ایم.

او افزود: به هر حال هر رویدادی یک متصدی دارد که تسهیلات و مزایای برگزارکننده از طریق آن به نهادهای ملی واگذار و در کشور توزیع می‌شود. حلقه وصل این نهادها و مردم هم فعالان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی هستند که تورهای متناسب با آن رویداد (المپیک) را تعریف می‌کنند و تسهیلاتی مثل بلیت بازی‌ها، اقامتگاه و ویزا را تامین و شرایط حضور را فراهم می‌کنند.

رحمانی موحد گفت: تا زمانی که وزارت ورزش و جوانان به ما پاسخی ندهد و شرایط را اعلام کند، ما هم نمی‌توانیم جزییات تورهای این رویداد را به زیر مجموعه‌های خود ابلاغ کنیم. هرچند در این میان عده‌ای براساس مراجعات مردم به معرفی و فروش تورهای المپیک ریو اقدام کرده‌اند که البته هیچ‌یک تابع سیاست‌های مشترک ما (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت ورزش) نیستند.

او افزود: دفاتر و مراکزی که به فروش تورهای این رویداد بین‌المللی اقدام کرده‌اند، برنامه‌ای کاملا شخصی را اجرا می‌کنند که خارج از توافق‌ها است؛ بنابراین به متقاضیان این تورها توصیه جدی می‌کنم از اصالت، ماموریت و نوع وظیفه این دفاتر مطلع شوند تا خدای نکرده خدماتی نخرند که مجری از عهده اجرای آن در کشور غریبه برنیاید. مردم باید از وجود خدمات تبلیغ شده مطمئن شوند.

او گفت: اگر این دفاتر تسهیلات و مزایای المپیک را در تور خود لحاظ نکرده‌اند، یعنی دارند تور معمولی می‌فروشند و مردم باید در جریان این واقعیت قرار بگیرند.

معاون گردشگری در ادامه با بیان این که وزارت ورزش و جوانان تاکنون پاسخی به این درخواست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نداده است، درباره بی‌میلی کمیته ملی المپیک برای واگذاری مسؤولیت اجرای تورهای این رویداد به دفاتر خدمات مسافرتی با توجه به اتفاقات تلخ گذشته، گفت: به تبع اگر آنها علاقه‌مند به این موضوع باشند، باید شرایط خود را تعریف کنند و از کمک ما در اجرای تورهای این رویداد بهره ببرند تا ما هم بتوانیم از فعالان این حوزه حمایت کنیم.

او ادامه داد: ما (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) نیز تا کنون مسؤولیتی را به دفتر خدمات مسافرتی خاصی واگذار نکرده‌ایم. اگر کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم به این موضوع هنوز وارد نشده‌اند و در این میان عده‌ای تبلیغات واقعی ندارند، بلیت بازی‌ها و مراسم‌های المپیک را هنوز تهیه نکرده اند، پس آن وزارتخانه باید به مردم جزییات را اطلاع دهد.

رحمانی موحد گفت: کمیته ملی المپیک به جای مصاحبه و انتشار اعتراض‌اش در رسانه‌ها درباره آژانس‌هایی که تور المپیک را با ادعای حق انحصاری از این کمیته به فروش گذاشته‌اند، گزارش آن را به ما ارائه دهد تا ما با خاطی برخورد کنیم. ما تا کنون هیچ گزارشی از این کمیته درباره فعالیت غیرمجاز دفاتر خدمات مسافرتی درباره المپیک ریو دریافت نکرده‌ایم.

معاون گردشگری گفت: تنها مراکزی می‌توانند از لوگوی نماینده انحصاری کمیته ملی المپیک استفاده کنند که این مجوز را رسما گرفته باشند که ما هنوز هیچ توافقی در این زمینه با وزارت ورزش برای واگذاری حق انحصاری نکرده‌ایم. البته پیشنهادمان را مطرح کرده‌ایم که اگر آنها علاقه‌مند باشند، جلسه می‌گذاریم و به جمع‌بندی می‌رسیم و به فعالان این حوزه هم اطلاع می‌دهیم تا از فرایند قانونی و مطمئن شود.

20103

کد خبر: 654805

وب گردی

وب گردی