رهامی:فرصت برای تغییرات کابینه کافی نیست/روحانی توانست با موفقیت عمل کند

دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه ها گفت:روحانی بین حفظ یک مشاور و همکار قدیمی، خبره و دلسوز و جابجایی با کسی دیگر که ممکن است با وی رابطه نزدیکی نداشته باشد ولی بتواند در حل مشکلات کشور یک گام بزرگتری به پیش بردارد، باید دومی را ترجیح دهد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فضای بحرانی منطقه و در شرایطی که رئیس جمهوری، کشور را از دولت قبل تحویل گرفت، افزود: بحران ها و فشارهای بین المللی همچون تحریم، قطع روابط، انزوای سیاسی و اقتصادی، خروج بسیاری از شرکت های خارجی و محدودیت در استفاده از درآمدهای نفتی بخشی از مشکلاتی بود که دولت یازدهم از دولت گذشته به ارث برده بود.
وی ادامه داد: دولت روحانی فرصت کمی دارد تا بتواند خرابی های به جا مانده از دولت قبل را ترمیم و جبران کند.

موضوع حصر و محدودیت های سیاسی از اختیارات دولت خارج است

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خاطر نشان کرد: از طرفی باید توجه داشت چه میزان از ضعف و مشکلات کشور به دولت به معنی اخص کلمه قوه مجریه مرتبط است و چقدر از این مسائل از اختیارات دولت خارج است.
دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه ها تصریح کرد: آنچه که در خصوص مشکلات حصر، محدودیت در فضای سیاسی کشور، برخورد با نشست های فرهنگی و هنری مانند کنسرت ها و... همه این موارد ضرورتا به دولت روحانی بر نمی گردد.
وی افزود: حوزه های دیگری هستند که بر اساس اختیاراتشان عمل می کنند، اما طبیعی است که چون دولت بیشتر مورد توجه مردم است بیشتر مورد نقد قرار می گیرد.
رهامی با اشاره به اینکه بعضی از این مسائل را باید در جای خود بررسی کنیم، گفت: بی انصافی است که همه مشکلات و معضلات کشور را مربوط به دولت یازدهم بدانیم.
وی افزود: دولت مسئول آن مقدار از مشکلات و مسائلی است که به حوزه اختیاراتش مربوط می شود و می توانسته حل بکند، اما حل نکرده است.

شعار دولت تک دوره ای را رقیبان شکست خورده روحانی مطرح می کنند

رهامی با انتقاد از تعابیری مانند «دولت تک دوره ای» و «عبور از روحانی» گفت:این نوع تعبیر ها از طرف رقیبان شکست خورده روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 مطرح می شود.
دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه ها با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: روحانی فردی ناشناس برای اصلاح طلبان و فعالان سیاسی جامعه نبود و ما در جریان سوابق فعالیت های سیاسی و سخنرانی های او قبل از انقلاب و همچنین نقش او در دوره های قبلی مجلس شورای اسلامی بودیم.
عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان افزود: حمایت اصلاح طلبان و نیروهای معتدل جامعه از دکتر روحانی با توجه به نزدیکی مواضع او به اصلاح طلبان و توانایی ها و سوابق کاری وی و کاملا آگاهانه بود.
رهامی با اشاره به اینکه عمده شعارها و مواضع روحانی، همان برنامه هایی بود که در برنامه ها،بیانیه ها،سخنرانی های و موضع گیری های اصلاح طلبان وجود داشت، تصریح کرد: ما در شرایط سال 1392 بهترین انتخاب را انجام دادیم و از این انتخاب همچنان حمایت می کنیم و پشیمان نیستیم و اصلا فکر نمی کنیم اگر انتخاب دیگری می کردیم بهتر بود.
وی با تشریح شرایط قبل از سال 1392 و درباره عملکرد دولت تدبیر و امید نیز گفت: با توجه به شرایط ملی و بین المللی فکر نمی کنم اگر کسی غیر از روحانی را انتخاب می کردیم می توانست موفقیت بیشتری کسب کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب یاد آور شد که در آن دوران، کشور در بحران ها و فشارهای بین المللی مانند تحریم های بین المللی، قطع روابط و انزوای سیاسی و اقتصادی و خروج بسیاری از شرکت های خارجی و محدودیت در استفاده از درآمدهای نفتی بود.
رهامی در ادامه افزود: روحانی توانست با موفقیت عمل کند و بسیاری از مسائل را حل کند.
دبیر کل انجمن اسلامی دانشگاه ها عملکرد دولت درحوزه سیاست داخلی نیز اظهار داشت: روحانی پس از انتخابات سال 92 در فضای سیاسی کشور امید و نشاط ایجاد کرد و رای آوردن لیست امید در تهران و شهرستان ها نتایج همین گشایش فضای سیاسی در جامعه بود.

کاندیدای دیگری غیر از روحانی برای ریاست جمهوری آینده مطرح نیست

دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه ها درگفت: نظر اجمالی اصلاح طلبان در همه جلسات و نشست های تخصصی محرمانه و غیر محرمانه حمایت از روحانی است و به هیچ وجه موضوع کاندیدای دیگری در کنار وی مطرح نشده است.
وی حمایت اصلاح طلبان از روحانی و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را گام اول اصلاح طلبان عنوان کرد و افزود: در همین راستا پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس دهم را گام دوم و سر و سامان دادن به انتخابات شوراهای اسلامی در سراسر کشور و حمایت قاطع از روحانی و تلاش برای موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گام سوم اصلاح طلبان در سراسر کشور است.

شرایط منطقه خاورمیانه بحرانی و امنیتی است

رهامی با اشاره به شرایط خاص منطقه خاورمیانه تاکید کرد: ما نمی توانیم در خلاء و بدون در نظر گرفتن شرایط و مسائل منطقه ای، عملکرد دولت را ارزیابی و تحلیل کنیم.
وی اضافه کرد: در منطقه ای هستیم که در همسایگی ما در شرق و غرب کشورمان بحران های امنیتی وجود دارد. نزدیک به نیمی از خاک سرزمین عراق خارج از حاکمیت دولتشان قرار دارد و گروه های تروریستی تا نزدیکی مرزهای کشور ما به اقدامات خرابکارانه دست می زنند. در یمن و سوریه نیز فعالیت های تروریستی صورت می گیرد و بخش عمده ای از زیر ساخت های صنعتی و اقتصادی سوریه، یمن و لیبی به کلی نابود شده است.

روحانی نمی خواهد فضای سیاسی کشور تند و شتابزده شود

این فعال سیاسی همچنین به اوضاع اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: البته اصلاح طلبان در برخی موارد مانند عملکرد دولت در حوزه اقتصادی نسبت به دولت یازدهم انتقاد دارند که این انتقادها در دولت اصلاحات نیز وجود داشت.
رهامی افزود: در مدیریت و عملکرد برخی از استانداری ها و فرمانداری ها نیز نقدهایی هست که در هر دولتی هم می تواند باشد، اما روحانی به دلیل مشی اعتدالی که دارد تلاش کرده است شیب تغییرات و تحولات را مقداری کند کرده تا فضای تند و شتابزده در کشور ایجاد نشود.
وی عملکرد دولت را در شرایط فعلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: همه به خصوص نمایندگان محترم مجلس دهم باید کمک کنند تا برنامه های اعلام شده دولت یازدهم و همچنین شعارهای خودشان در زمان انتخابات مجلس درباره رونق اقتصادی، ایجاد آرامش و کاهش تنش در جامعه محقق شود.

مسائل اقتصادی پاشنه آشیل هر دولتی است

دبیر کل انجمن اسلامی دانشگاه ها گفت: دولت باید به خصوص در حوزه رونق اقتصادی تلاش کند. بازار از سال های گذشته دچار یک رکود است؛ باید این رکود به سرعت حل شود و فضای رونق و گشایش در اقتصاد ایجاد شود.
به گفته این استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب، بیشتر حامیان دولت روحانی طبقات متوسط و پایین تر از متوسط جامعه هستند، بیش از 30 تا 40 درصد از جامعه ما در روستاها و درصد بالایی از مردم در شهرهای بزرگ نیز در شهرک های حاشیه ای و مناطق محروم زندگی می کنند.
رهامی اظهار داشت: این قشر از جامعه علاوه بر موفقیت های دولت در حوزه های کلان مانند برجام باید رونق اقتصادی، فراهم شدن فضای اشتغال و کاهش تورم را در سفره و زندگی خودشان ببینند. حل نشدن این موضوعات می تواند پاشنه آشیل برای هر دولتی باشد.

فرصت برای تغییرات کابینه کافی نیست/ لزوم تغییر برخی سیاست ها

رهامی در ادامه درباره ترمیم و ضرورت ایجاد تغییرات در کابینه نیز گفت: من خبر قطعی از تغییرات در کابینه ندارم، اما رسم این است که پس از انتخابات یک خانه تکانی در دولت ها صورت می گیرد. این انتظار شاید در حوزه های اقتصادی دولت در جامعه بیشتر ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه فرصت رئیس جمهوری برای انجام تغییرات در کابینه خیلی کم است، افزود: روحانی اگر بخواهد آرایش نیروهای خود را به هم بزند و آرایش جدیدی در مدیریت کشور ایجاد کند، برای برگزاری انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها در سال آینده، زمان زیادی ندارد تا آن ترکیب جدید بتواند به سرعت آرایش پیدا کند و به اوضاع مسلط شود.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه نباید فکر کنیم با ایجاد تغییرات در کادر مدیرتی دولت همه مشکلات حوزه های مختلف حل می شود ادامه داد: لزوما هر تغییری یک گام به پیش نیست، برخی از مشکلات مربوط به سیاست ها است، پس باید سیاست ها را تغییر داد.

مجلس نهم انرژی دولت را گرفته بود

رهامی خاطر نشان کرد: برخی از این مشکلات نیز به قوه مقننه برمی گشت که با حرکت های فرسایشی انرژی دولت را گرفته بود و اکنون با تغییرات در مجلس و ایجاد تعامل بین دولت و مجلس دهم انتظار می رود این مسائل حل شود.

این فعال اصطلاح طلب همچنین تصریح کرد: البته اگر ضعف به مدیریت یک وزارتخانه و یا یک مسئول بر می گردد، انتظار می رود منافع کلان جامعه و مصالح کشور بر مصالح یک جریان، حزب و یا یک فرد ترجیح داده شود.

رهامی گفت: سود حاصل از تامین رضایت عمومی بر رضایت یک اقلیت و یا جریان سیاسی حامی آن فرد، غلبه و ترجیح دارد.

وی افزود: ممکن است برخی از مسئولان و مشاوران در کابینه که دارای تجارب ارزنده ای نیز در طول سالیان گذشته هستند و مسئولیت رونق اقتصادی کشور به آن ها سپرده شده است، نتوانسته باشند شعارهای رئیس جمهوری را محقق و انتظارات جامعه را برآورده کرده باشند.

رهامی خاطرنشان کرد: روحانی بین حفظ یک مشاور و همکار قدیمی، خبره و دلسوز و جابجایی با کسی دیگر که ممکن است با وی رابطه نزدیکی نداشته باشد ولی بتواند در حل مشکلات کشور یک گام بزرگتری به پیش بردارد، باید دومی را ترجیح دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به حمایت مردم از روحانی در ریاست جمهوری 92 و لیست امید در انتخابات مجلس 94 تاکید کرد: مردم انتظار دارند اکنون که مجلس تغییر کرده و با دولت هماهنگ تر شده و از طرفی تحریم ها هم لغو شده، در اقتصاد و بازار رونق و گشایش را عینا ببینند.

رهامی با اشاره به تغییرات مجلس و حذف جریان های تندرو گفت: مجلسی که به پزشکیان و مطهری میدان حرف زدن نمی داد، اکنون به آن ها به عنوان نایب رئیس مجلس رای داده است. این تغییرات و رفع عذرها و موانع، انتظارات مردم را بالا برده است و از دولت یازدهم انتظار سرعت عمل بیشتری وجود دارد.

203/201

کد خبر: 654807

وب گردی

وب گردی