از انقلاب تابستانی چه می‌دانید؟

انقلاب تابستانی طولانی‌ترین روز سال است که در آن می‌توان نزدیک به 17 ساعت از نور روز بهره برد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، در این روز که در ایران مقارن اول تیرماه است، در نیمکره شمالی زمین مسیر خورشید از حرکت به سمت شمال آسمان دست کشیده و روزها به آرامی شروع به کوتاهتر شدن می‌کنند.

تلگراف نوشت: فردا (سه‌شنبه) قطب شمال بیش از هر زمان دیگر (به اندازه ۲۳٫۵ درجه) بسوی خورشید متمایل است و نور خورشید فقط به برخی از سرزمین‌های نیمکره شمالی عمود می‌تابد. خورشید در این روز در تهران ساعت 5:49 بامداد طلوع کرده و در ساعت 20:23 غروب خواهد کرد.

کوتاهتر شدن روزها به تدریج رخ داده و در روزهای اولیه قابل تشخیص نیست. انقلاب زمستانی (شب یلدا) که کوتاهترین روز سال است، امسال در روز 21 دسامبر (اول دی) رخ خواهد داد.

در نیمکره جنوبی شرایط دقیقا برعکس نیمکره شمالی است و با انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی و آغاز تابستان، ساکنان نیمکره جنوبی اغاز فصل زمستان (شب یلدا) را تجربه می‌کنند.

انقلاب تابستانی زمانی رخ می‌دهد که شیب محور زمین بیشترین تمایل را به سمت خورشید داشته و به طور مستقیم بر مدار راس‌السرطان است، از این رو مدت حضور خورشید در آسمان زمین طولانی‌تر است.

در اوایل بهار طول شب و روز تقریبا برابر است و ولی به مرور زمان طول روز بیشتر می‌شود و در زمان انقلاب تابستانی که بلندترین روز سال است به بیشترین ساعات خود می‌رسد و با نزدیک شدن به فصل تابستان کم کم روزها کوتاهتر می‌شوند.

در هنگام انقلاب زمستانی، محور زمین در دورترین شیب خود نسبت به خورشید و به طور مستقیم بر مدار رأس‌الجدی قرار داشته، از این کوتاهترین ساعات روز را در آن زمان شاهد هستیم. تفاوت زمانی بلندترین و کوتاهترین روز سال تقریبا هشت ساعت و 49 دقیقه است.

همچنین امسال برای نخستین بار در 70 سال اخیر، انقلاب تابستانی با ماه کامل مقارن شده است.

20104

کد خبر: 654810

وب گردی

وب گردی