تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با مجوز وزارت بهداشت

دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مجوز تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در پژوهش‌های زیست پزشکی را از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با اشاره به خبر تشکیل اولین جلسه کمیته اخلاق پزشکی در پژوهش‌های زیست پزشکی با حضور تمامی اعضاء، با تشریح اهداف این کمیته گفت: تشکیل چنین کمیته‌ای جهت رفاه دانشجویان و احترام به حقوق بیماران و ایجاد بستر موارد مطالعه درزمینه پزشکی است.

دکتر حسین هراتی پور افزود: خوشبختانه با تلاش‌های انجام‌شده از سوی این واحد دانشگاهی و مساعدت‌های معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز تشکیل این کمیته به دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود داده شد.

رئیس کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با اشاره به اینکه 9 نفر در این کمیته عضو هستند، گفت: با تشکیل این کمیته دانشجویان از بعضی پیچ و خم های اداری نجات پیدا می‌کنند و می‌توانند برای پایان‌نامه خود به‌راحتی با مراجعه به کمیته اخلاق دانشگاه مجوزهای لازم را بگیرند و همچنین حق‌وحقوق بیماران نیز ضایع نمی‌شود.

هراتی پور بابیان اینکه در اولین جلسه ضمن اعطای احکام اعضاء؛ دستورالعمل‌های لازم به آنان داده شد، گفت: قرار شد تا بررسی پایان‌نامه‌ها در این کمیته آغاز شود و چنانچه تأیید شد در مرحله اجرا قرار گیرد.

او گفت: امیدوارم با این قدم که در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برداشته شد بتوان با تحقیقاتی که درزمینه پزشکی به‌خصوص بر روی حیوانات آغازشده به پیشرفت‌های خوبی برسیم.

هراتی پور بررسی طرحهای تحقیقاتی علوم پزشکی از حیث ملاحظات شرعی، حقوقی و اخلاقی از قبیل رضایت آگاهانه آزمودنی، رعایت حقوق و آزادی آزمودنی، حفظ آزمودنی از خطرات احتمالی تحقیق، رعایت رازداری، مراعات حقوق همکاران، استفاده صحیح از اطلاعات، حفظ ارزشهای اسلامی در انتخاب موضوع و روند انجام تحقیق و ... را ازجمله سرفصل‌هایی دانست که توسط کمیته اخلاق پزشکی در پژوهش‌های زیست پزشکی لحاظ می‌شود.

او گفت: به‌منظور دستیابی به اهداف و ارزشهای والای اخلاقی و حفظشان و کرامت انسانی در انجام پژوهشهای پزشکی، پس از انجام مطالعات متعدد و بهره‌گیری از بیانیه‌ها و دستورالعمل‌های بین‌المللی و تطبیق آن با شرع مقدس اسلام،‌ آیین‌نامه کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی در سال 1378 تهیه و به‌تمامی دانشگاههای علوم پزشکی ارسال شد.

20104

کد خبر: 654866

وب گردی

وب گردی