900 جنین معلول سقط شدند/ اجبار آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از ولادت 900 کودک معلول از نیمه دوم سال 93 تا پایان سال 94 با حکم قضایی جلوگیری شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور یک میلیون و 200 هزار نفر معلول تحت پوشش دارد، اظهارداشت: برای پیشگیری از معلولیت برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

او گفت: در اواسط سال‌های 93 تا 94 از ولادت 900 کودک معلول جلوگیری کردیم و حاملگی که منجر به تولد کودک معلول می‌شد را با حکم دستگاه قضایی سقط کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در برنامه ششم نیز آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج اجبار شده است و خانواده‌هایی که یک کودک معلول دارند برای ولادت کودک دوم باید آزمایش ژنتیک بدهند و اگر خانواده‌هایی توان پرداخت هزینه‌های آن را نداشته باشند، سازمان بهزیستی این هزینه‌ها را تقبل می‌کند.

بندپی گفت: برای ازدواج‌های فامیلی نیز آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج باید انجام شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری شنوایی‌سنجی بیش از 90 درصد کودکان و تنبلی چشم نیز حدود 80 درصد کودکان انجام داده‌اند.

او درباره شهر دسترس پذیر برای معلولان نیز افزود: استانداری‌های هر استان موظف به ایجاد دسترسی‌های لازم برای معلولین در سطح شهرها هستند.

بندپی افزود: اگر معلول تصور کند که هنگامی که به یک محیطی ورود پیدا می‌کند دسترسی‌های لازم برای او نیز ایجاد شده است، خیلی از مشکلات افسردگی و روحی برای این معلولان ایجاد نمی‌شود.

او با تاکید بر اینکه ایجاد شهرهای دسترس پذیر برای معلولان جزء استراتژی‌های سازمان بهزیستی است، گفت: دستگاه‌های قوی و ضعیف را در این حوزه معرفی می‌کنیم.

بندپی گفت: براساس بند اول قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در سال 83 به تصویب رسیده و همینطور تأکید دولت به این موضوع باید شرایط تردد راحت‌تر معلولان در شهرها ایجاد شود.

20103

کد خبر: 654899

وب گردی

وب گردی