ریزگردها تا پایان تابستان مهمان  کشور هستند/گردوغبار ٣٢٥ کرمانشاهی را راهی بیمارستان کرد

٢٨٠٠٠٠٠ هکتار کانون‌های بسیار بحرانی گردوغبار در کشور وجود دارد کانون‌های داخلی ایجاد ریزگردها در ١٥ استان کشور شناسایی شده و شناسایی دیگر کانون‌ها در استان‌های باقیمانده درحال انجام است.

به گزارش ایسکانوز و به نقل از شهروند سرفه‌ها تمامی ندارد. هربار که گردوغبار شهر را در خود دفن می‌کند، سر و کله سرفه‌های پی‌در‌پی و نفس‌تنگی‌ها هم پیدا می‌شود و صدها نفر را راهی بیمارستان می‌کند. این‌بار گردوغبار چهارروزه، ٣٢٥ کرمانشاهی را راهی بیمارستان کرد. مثل ریزگردهایی که‌ سال پیش‌ یک‌هزار خوزستانی را به بیمارستان فرستاد یا روزهایی که صدها سیستانی راهی جز خوابیدن زیر کپسول‌های اکسیژن نداشتند. حالا قرار است سرفه‌های پی‌درپی تا آخر تابستان ساکنان غرب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور را همراهی کند، آن‌طور که معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی می‌گوید، «تولید و انتقال گردوغبار به کشور تا پایان تابستان تداوم می‌یابد» و این یعنی ماندگاری سرفه‌های پی‌درپی.
علی عابدینی با اشاره به این‌که کانون‌های گردوغبار در کشورهای اردن، سوریه و عراق باعث وضع کنونی کشور شده است، به ایسنا گفت: «تولید گردوغبار و انتقال آن به کشور ما در فصول گرم‌ سال و معمولا از اردیبهشت‌ماه تا پایان تابستان به علت خشک شدن سطح زمین و بادهای شمالی تداوم دارد و در مهرماه رو به کاهش خواهد بود. توده‌های گردوغبار در این مقطع زمانی استان‌هایی مثل بوشهر، خوزستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان‌ شرقی، تا حدی استان‌های لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد و حتی برخی اوقات تهران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.»
معاون سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که این گردوغبارها از کشورهای همسایه غربی وارد ایران می‌شود، از بروز این پدیده با منشأ داخلی در روزهای گذشته حکایت می‌کند، «همه گردوغبارهای کشور منشأ خارجی ندارد، به‌طوری که گردوغبار هفته جاری در استان‌هایی مثل قم و اصفهان منشأ داخلی دارد و از مناطق بیابانی اطراف تولید می‌شود و به این استان‌ها انتقال می‌یابد. همچنین منطقه زابل تحت‌تأثیر بادهای ١٢٠روزه فصل گرما و کانون‌های داخلی و خارجی گردوغبار است. کشورهای افغانستان و پاکستان زابل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، خشکی دریاچه‌ هامون نیز این وضع را تشدید می‌کند. بنابراین باید کانون‌های داخلی و خارجی به‌طور همزمان پیگیری شود.»
بستری کرمانشاهی‌ها در بیمارستان به‌دلیل تنفس در هوای آلوده
پیش‌بینی‌ها می‌گوید گردوغبارها به دلیل خشک شدن زمین در فصل گرما تا پایان تابستان در کشور می‌ماند. این در حالی است که روز دوم هجوم گردوغبار به استان‌های مرزی، بیمارستان‌های کرمانشاه شلوغ شد. تنگی نفس، صدها کرمانشاهی را راهی بیمارستان کرد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مراجعه ٣٢٥ نفر به بیمارستان‌های استان به‌دلیل آلودگی هوا بر اثر ورود ریزگردها در روزهای جمعه و شنبه خبر می‌دهد: «روز شنبه کرمانشاه با اوج آلودگی هوا در ماه اخیر مواجه بود.»
ساره محمدی به ایرنا توضیح می‌دهد که «از ٣٢٥ مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های استان، ١٠ تن به دلیل وضع جسمانی نامناسب بر اثر تنفس در هوای آلوده بستری شده‌اند.»
پیشنهاد ١٠‌هزار‌میلیارد ریالی به دولت برای مقابله با گردوغبار
گردوغباری که این‌بار از عراق راهی ایران شد و هفت استان را تحت‌تأثیر قرار داد، روز یکشنبه مدیران ارشد کشور را گرد هم آورد تا برای مشکلی که به بحران تبدیل شده راه چاره‌ای پیدا کنند؛ راهی که به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، به‌دلیل این‌که منشأ حداقل ٨٠‌درصد ریزگردهایی که وارد کشور می‌شود در خارج از کشور است، باید آن را در آن‌سوی مرزها جست‌وجو کرد و همین امر باعث شد تا پیگیری آن به وزیر امور خارجه سپرده شود.
اسماعیل نجار روز یکشنبه پس از نشست اضطراری مسئولان کشوری برای حل بحران ریزگردها از تصویب اعتبارات ویژه برای مقابله با ریزگردها از سوی دولت خبر داد، اما درباره اعتبار در نظر گرفته شده و نحوه تخصیص آن توضیحی نداد. دیروز مدیر طرح مقابله با پدیده گردوغبار از پیشنهاد ١٠‌هزار‌میلیارد ریالی برای مقابله با پدیده گردوغبار حکایت کرد: «سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از دریافت و جمع‌بندی پیشنهادهای تمام دستگاه‌ها برای مقابله با پدیده گردوغبار، درنهایت پیشنهاد تخصیص ١٠‌هزار‌میلیارد ریال را به دولت
ارایه کرد.»
ضیاءالدین شعاعی به ایرنا گفت: «بعد از تصویب، این بودجه از محل اعتبارات تخصصی تهیه می‌شود و براساس آن هر دستگاهی با اولویت‌بندی اقدامات خود برای مقابله با گردوغبار، کارهای اجرایی را آغاز می‌کند.»
مدیر طرح مقابله با پدیده گردوغبار ادامه داد: «این اعتبار میان‌مدت و بلندمدت است و طبق مصوبه ‌سال گذشته هیأت دولت پیشنهاد شده است.»
کارگروه مستقر در وزارت کشور، مسئول اصلی مقابله با ریزگرد‌ها
یکشنبه‌شب، پس از جلسه اضطراری که برای حل بحران ریزگردها یا همان گردوغبار در وزارت کشور برگزار شد، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافت و درباره این پدیده و بروز آن در روزهای گذشته توضیح داد و مسئول اصلی مقابله با ریزگردها را کارگروه مدیریت بحران مستقر در وزارت کشور اعلام کرد. او با اشاره به این‌که در روزهای گذشته با توجه به افزایش ریزگردها در برخی ساعات به وضع بحرانی رسیدیم که تمهیدات لازم همچون کاهش ساعت اداری اندیشیده شد، یادآوری کرد که «در مقطع کنونی و با توجه به طوفان‌های هفته‌های گذشته، منشأ ریزگردها کاملا خارجی است و از نقاطی در غرب عراق، مرز عراق و سوریه و جنوب عراق شکل گرفت که با وزیدن بادهای تند کانون‌های گردوغبار در کشورمان تشکیل شد. تقریبا از عصر پنجشنبه این وضع در استان‌های غربی همچون کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان محسوس بود و میزان آلاینده‌ها را به چندین برابر حد مجاز رساند و حتی سایر استان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داد.»
او ادامه داد: «در یک‌سال اخیر مشغول مستند‌سازی کامل وقایع و رخدادهای برون‌مرزی گردوغبار در ایران بودیم و گزارشی را برای اعتراض رسمی به دولت عراق و ارایه به سازمان‌های بین‌المللی تهیه خواهیم کرد و آن را از طریق وزارت امور خارجه ابلاغ می‌کنیم.»
ابتکار گردوغبار موجود در عراق را ناشی از سرزمین‌های رها شده دانست: «به‌دلیل نا‌امنی و همچنین خشکسالی ناشی از اقدامات ترکیه (سد‌سازی روی فرات و دجله) و اثر جدی این برنامه‌ها روی تالاب‌های عراق و تغییر اقلیم در غرب آسیا، این ریزگردها در سال‌های گذشته بیش از پیش شده است. عراق هم مطالعات گسترده‌ای درباره کانون‌های گردوغبار خود انجام داده و براساس برآورد انجام گرفته بیش از ١١‌میلیون هکتار کانون بحرانی در این کشور وجود دارد.»
او درباره این‌که چرا در وزارت کشور جلسه‌ای درباره ریزگردها برگزار شد و آیا این موضوع به مرحله بحران رسیده است، گفت: «با این موضوع به‌عنوان بحران مواجه می‌شویم و همانند زلزله، طوفان و سیل محسوب می‌‌شود و به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و آثار ناگهانی برای مردم و شهرها دربردارد. دولت نیز در همین راستا موضوع را به‌عنوان بحران به وزارت کشور سپرده و کارگروهی در این وزارتخانه تشکیل شده و جلسه ستاد مدیریت بحران کشور نیز با حضور وزیر کشور برگزار شد که گزارش‌هایی درباره آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و اقدامات انجام‌شده و پدیده ریزگردها در کشور ارایه شد.» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این‌که آیا اکنون به نقطه بحران رسیده‌ایم یا خیر، هم توضیح داد: «در لحظات اتفاق به نقطه بحران رسیدیم اما باید با این پدیده مواجهه مناسب شود تا حداقل خسارت را به‌بار آورد و تدابیر بهداشتی باید اندیشیده شود. مقرر شده تا در مواقع بحران وزارت بهداشت، اورژانس‌ها را تجهیز و ماسک توزیع کند و تمامی این برنامه‌ها باید در نظر گرفته شود.»
ابتکار در ادامه با بیان این‌که کانون‌های داخلی ایجاد ریزگردها در سه ‌سال گذشته در ١٥ استان کشور شناسایی شده است، گفت: «کار شناسایی دیگر کانون‌ها در استان‌های باقیمانده درحال انجام است.»
وجود ٢٨٠٠٠٠٠ هکتار کانون بسیار بحرانی در کشور
کانون‌های بحرانی ریزگردها، موضوع دیگری بود که ابتکار درباره آن توضیح داد: «کانون‌های بسیار بحرانی کشور در وسعتی بالغ بر ٢‌میلیون و ٨٠٠‌هزار هکتار وجود دارد. وسعت این کانون‌ها نشان می‌دهد که مقابله با آنها نیازمند مدیریت ملی برای احیای تالاب‌ها، حفظ مراتع کنونی و مقابله با بیابان‌زایی است.

105105

کد خبر: 655079

وب گردی

وب گردی