91.5 درصد روستاییان کشور به راه آسفالت دسترسی دارند

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی گفت: برخورداری روستاییان از راه های آسفالت در روستاهای کشور هم اکنون به 91.5 درصد رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز سیدحسین میرشفیع روز سه شنبه در گفت گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون احداث چهار هزار کیلومتر راه روستایی را وزارت راه و شهرسازی در دست اجرا دارد.
وی اظهار داشت: در صورت اجرای این راه های روستایی از 21 میلیون نفر روستاییان کشور 99 درصد آن ها به راه های دسترسی روستایی، دست پیدا می کنند.
میرشفیع با بیان این که تلاش خواهیم کرد میزان دسترسی روستاییان کشور به راه های آسفالت تا سال آینده به 95 درصد برسد، گفت: هم اکنون مطالعات شبکه راه های روستایی کشور تکمیل شده و تمام فواصل روستاها با شهرستان ها به طور کامل مشخص شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اینحال هم اکنون میزان دسترسی روستاهای شهرستان های بشاگرد در استان هرمزگان و سرباز در استان سیستان و بلوچستان به راه آسفالت به حدود 68 درصد رسیده است.
وی گفت: میزان دسترسی روستاییان در برخی از استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و شرق هرمزگان از میانگین کشوری بین 10 تا 15 درصد کمتر است.
میرشفیع تصریح کرد: از 200 هزار کیلومتر شبکه راه های روستایی کشور هم اکنون 105 هزار کیلومتر آن آسفالت شده است و مابقی همچنان به صورت خاکی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: در صورتی که 17 و 18 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شود، میزان دسترسی روستاییان کشور به راه آسفالت به حدود 97 درصد افزایش می یابد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، برای انجام این مهم بیش از 104 میلیارد ریال (10 هزار و 400 میلیون تومان) اعتبار مورد نیاز است ، در حالی که سال گذشته از پنج هزار و 500 میلیارد ریال (550 میلیارد تومان ) بودجه راه روستایی تنها 10 میلیارد ریال ( یک میلیارد تومان) اعتبار تخصیص یافت.
میرشفیع در ادامه افزود: در بودجه سال 1396 پرداخت 6 هزار میلیارد ریال (600 میلیارد تومان) اعتبار برای تکمیل و آماده سازی راه های روستایی کشور در نظر گرفته شده است که امیدواریم با اختصاص این اعتبار بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شود.
وی با اشاره به طلب پیمانکاران راه روستایی از وزارت راه و شهرسازی افزود: هم اکنون پیمانکاران بخش خصوصی 9 هزار و 200 میلیارد ریال(920 میلیارد تومان) از ما طلب دارند که امیدواریم با انتشار اسناد خزانه بتوانیم بخشی از این بدهی خود را به بخش خصوصی پرداخت کنیم.
معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بودجه سال 1395 قرار است 75 هزار میلیارد ریال (هفت هزار و 500 میلیارد تومان) اسناد خزانه منتشر شود که مقرر شده است بخشی از این اسناد به پیمانکاران طلبکار وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون طول راه های روستایی کشور به بیش از 200 هزار کیلومتر رسیده و وزارت راه و شهرسازی درصدد است با توسعه راه های روستایی همه روستاییان به سهولت تردد و بتوانند محصولات کشاورزی خود را به بازارهای هدف حمل کنند.

601/601

کد خبر: 655261

وب گردی

وب گردی