ضریب خوداتکایی ایران در تولید شکر به 70 درصد می رسد

رییس گروه گیاهان صنعتی وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد با برنامه ریزی های صورت گرفته، ضریب خوداتکایی کشور در تولید شکر در سال زراعی 96-1395 به بالای 70 درصد برسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، پیمان حصادی افزود: برآورد می شود در سال زراعی 96-1395 بیش از یک میلیون و 600 هزار تن شکر از کشت بهاره و پاییزه چغندرقند و نیشکر به دست آید.
وی سطح فعلی کشت چغندر قند پاییزه را نزدیک به 6860 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به رویکرد وزارت جهادکشاورزی در افزایش سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه به منظور صرفه جویی در مصرف آب، برای سال زراعی آینده، کشت چغندر پاییزه در سطح 18 هزار هکتار هدفگذاری شده است.
حصادی پیش بینی کرد از این سطح ، یک میلیون و 260 هزارتن چغندرقند با احتساب میانگین عملکرد 70 تن در هکتار تولید شود.
وی با بیان این که سطح زیرکشت چغندر بهاره نزدیک به 100 هزار هکتار است، تصریح کرد: در سال زراعی جاری برآورد تولید از سطح زیرکشت چغندر بهاره حدود 5.5 میلیون تن چغندرقند است.

رکورد 53.2 درصدی میانگین عملکرد
رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت در ادامه از دستیابی به رکورد جدید تولید چغندر قند خبر داد و گفت: میانگین عملکرد چغندرقند در هکتار از 48.7 درصد در سال 94-1393 به 53.2 درصد در سال زراعی جاری رسیده است.
وی بهبود شرایط زراعی، استفاده از تکنولوژی های نوین و بذر مناسب و مقاوم به بیماری ها و با عیار بالا را از علل افزایش عملکرد تولید چغندرقند دانست.
حصادی با اشاره به این که توسعه کشت پاییزه چغندر قند به علت بهره برداری از آب سبز (باران) در اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: طبق برنامه اقتصاد مقاومتی، تصمیم داریم تا سال 1404 سطح زیرکشت پاییزه مزارع چغندر قند در مناطق مستعد را در حدود 60 هزار هکتار از اراضی گسترش دهیم.
رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت در همین حال عملکرد وزراتخانه را در تنظیم بازار شکر مناسب توصیف کرد و یادآور شد: در دو سال گذشته وزارت جهادکشاورزی اجازه واردات شکر بیش از نیاز داخلی را به منظور حمایت از تولید نداده است.

تولید نیشکر
وی درباره تولید نیشکر نیز پیش بینی کرد در سال زراعی جاری از سطح 91 هزار هکتار از اراضی بیش از 7.5 میلیون تن نیشکر تولید و 750 هزار تن شکر استحصال شود.
حصادی درباره برداشت چغندر پاییزه سال زراعی 94-1393 گفت: برداشت چغندر قند پاییزه در استان های خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، ایلام، اصفهان و اردبیل و مغان در حال انجام است و برآورد می شود 400 هزار تن از این محصول به دست آید.
وی با اشاره به تفاوت هزینه تولید شکر از چغندر پاییزه بیشتر از چغندر بهاره و پیشنهاد دو نرخی کردن قیمت تضمینی چغندرقند به شورای اقتصاد تصریح کرد: فرمول خرید چغندر بهاره به صورت خطی و براساس عیار و خرید چغندر پاییزه براساس عیار و کیفی صورت می گیرد.
وی اعلام نرخ خرید تضمینی چغندرقند و قیمت شکر به طور همزمان را یکی دیگر از راهکارها نام برد و گفت: با پیگری های قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی، این هدف محقق شده و کشاورزان و کارخانه های قند می توانند در زمینه کشت پاییزه چغندرقند تصمیم بگیرند.
حصادی در همین حال نبود امکانات صنعتی در استان ها به خصوص استان خوزستان را از بزرگترین مشکلات کشت چغندر پاییزه دانست و خاطر نشان کرد: کارخانه های قند در استان خوزستان تعطیل هستند، اما طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال آینده ضمن راه اندازی این کارخانه ها، احداث کارخانه های جدید قند نیز صورت گیرد.
میزان نیاز سالیانه کشور به شکر سفید 2.2 میلیون تن است که 50درصد آن از تولیدات داخلی و 50 درصد از محل واردات شکرخام تامین می شود.
در سال های گذشته 300 هزار تن شکر جهت ذخایر استراتژیک وارد کشور می شد که به دستور وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم این میزان به 150 هزار تن کاهش یافته است.
سرانه مصرف شکر هر ایرانی بین 26 تا 30 کیلوگرم است.

401/601

کد خبر: 655291

وب گردی

وب گردی