انتخابات استرالیا؛ قمار سیاسی مالکوم ترنبول

 در این انتخابات که رقابت بیشتر بین دو ائتلاف احزاب حاکم ملی – لیبرال و حزب مخالف کارگر است 150 نماینده مجلس نمایندگان (پارلمان) و 76 نماینده مجلس سنا انتخاب و در نهایت چهل و پنجمین پارلمان استرالیا تشکیل و نخست وزیر آینده استرالیا تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، از آن جا که در نظام سیاسی استرالیا مجلس سنا نقش مهمی در تایید یا رد لوایح پیشنهادی دولت دارد و دولت ائتلافی به رهبری 'مالکوم ترنبول' از اکثریت کرسی های سنا برخوردار نبود و لوایح پیشنهادی دولت به طور مکرر با سد نمایندگان سنا مواجه می شد، نخست وزیر چاره را در قمار سیاسی انحلال هر دو استرالیا و برگزاری انتخابات زودهنگام دید.
فرماندار کل استرالیا نیز براساس درخواست نخست وزیر اواخر اردیبهشت ماه فرمان انحلال مجلس سنا و مجلس نمایندگان را صادر کرد و مبارزات انتخاباتی در استرالیا برای حضور مردم در انتخابات زودهنگام عمومی 12 تیر آغاز شد.
انتخابات فدرال استرالیا مهمترین رویداد رای گیری در این کشور است که هر سه سال یکبار برگزار و منجر به تشکیل پارلمان، کابینه دولت و انتخاب نخست وزیر می‌ شود.
براساس قانون، اعضای مجلس نمایندگان استرالیا و به تبع آن نخست وزیر به طور متوسط هر سه سال یکبار انتخاب می‌ شوند، اما اعضای سنای استرالیا هر 6 سال یکبار برگزیده می‌ شوند.
نظرسنجی ها نیز نشان می دهد حزب حاکم و حزب کارگر برای پیروزی در انتخابات در رقابتی نزدیک قرار دارند و آخرین نظرسنجی گویای این امر است که حزب مخالف کارگر با جلب 51 درصد نظر مردم پیشتاز و ائتلاف حاکم 49 درصد احتمال پیروزی دارد.
پیش از این نیز اعلام شده بود دولت 'مالکوم ترنبول' در استرالیا با کاهش محبوبیت مواجه شده است و احتمال دارد حدنصاب کرسی های پارلمان را در کارزار انتخاباتی فدرال از دست بدهد.
آمار نشان می دهد 15 میلیون و 670 هزار استرالیایی در این دوره حق رای دارند و این در حالی است که در انتخابات سال 2013 میلادی 14 میلیون و 710 هزار نفر حق رای داشتند.
کمیسیون انتخابات استرالیا معتقد است بیش از 70 درصد از افراد 18 ساله و بیش از 80 درصد افراد 19 ساله برای انتخابات این دوره ثبت نام کرده اند.
برای بسیاری از مردم استرالیا وضعیت اقتصادی و مسکن، آموزش و بهداشت و سلامت و پناهجویان بسیار نگران کننده است و این وضعیت را از چشم دولت 'تونی ابوت' و 'مالکوم ترنبول' می بینند و به نظر می رسد این امر باعث شده است حزب کارگر در نظرسنجی ها از حزب حاکم پیشی گیرد.
این انتخابات می تواند برای هر شهروند استرالیایی معنای متفاوتی داشته باشد و تارنمای رادیو 'اس.بی.اس' روز چهارشنبه از جامعه فارسی زبان مقیم استرالیا در مورد این انتخابات سئوال کرد.
اکثر این افراد نیز وضعیت اقتصادی و سرمایه گذاری، افزایش بهای مسکن، انتظار ماه ها طولانی برای بهره مندی از خدمات بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و سوق دادن مردم به سمت مراکز درمانی خصوصی، توجه کمتر به امر آموزش و افزایش شهریه مراکز آموزش عالی و توجه نکردن به وضعیت پناهجویان که به موضوعی بین المللی تبدیل شده است را از مهمترین مشکلات این کشور می دانند که ناشی از سیاست های دولت است.
این مسائل به نظر می رسد توجه مردم را به حزب مخالف کارگر جلب کرده و این حزب نیز با بهره گیری از این مشکلات درصدد است کرسی های مجالس را بدست آورد تا دولت جدید را تشکیل دهد.
اکنون این دو طرف سیاسی در انتظار آرای مردم در انتخابات 10 روز آینده هستند و 'مالکوم ترنبول' نیز منتظر نتیجه قمار سیاسی خود در انحلال مجالس و برگزاری انتخابات زودهنگام است.
۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 655544

وب گردی

وب گردی