ایلان ماسک تسلا و سولارسیتی را ادغام می‌کند

تسلا امروز اعلام کرد که می‌خواهد شرکت «سولارسیتی» (SolarCity) با فعالیت در زمینه‌ی انرژی پایدار را خریداری کند. اینکه ایلان ماسک، می‌خواهد تسلا شرکت سولارسیتی را تصاحب کند، عجیب به نظر می‌رسد. چون ماسک، مدیر عامل، رییس هیئت مدیره و بزرگ‌ترین سهام‌دار هر دو شرکت است.

به گزراش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، ماسک روز سه شنبه از این برنامه‌اش خبر داد. او گفت خرید سولارسیتی «تصویر را برای تسلا کامل می‌کند.» این شرکت ۴ میلیارد دلار در کارخانه‌ی بسیار بزرگ گیگافکتوری سرمایه‌گذاری کرده تا باتری‌های لیتیوم یونی بسازد. ایلان ماسک ادعا می‌کند که ادغام این شرکت خودروسازی با کمپانی انرژی خورشیدی‌اش برای هر دو کسب و کار سودمند است و فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند و بازدهی هر دو را افزایش می‌دهد.

اما در حال حاضر، هیچ‌یک از این دو شرکت سودآور نیستند. تسلا در سال ۲۰۱۵ تقریبا ۹۰۰ میلیون دلار (این رقم در سال گذشته ۲۹۴ میلیون دلار بود) ضرر دید و سولارسیتی هم در همین سال ۷۶۹ میلیون دلار (دو برابر سال گذشته) از دست داد. اتحاد دو شرکتی که سالانه روی هم دیگر بیش از ۱٫۶ میلیارد دلار ضرر داشته‌اند، استراتژی عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.

تسلا قبلا هم علاقه‌ی زیادی به فعالیت در حوزه‌ی انرژی نشان داده است. در ماه می سال گذشته، این شرکت از برنامه‌ی «تسلا انرژی» (Tesla Energy) خبر داد. تسلا در راستای این پروژه به خانه‌ها و شرکت‌ها سیستم‌های باتری ارایه می‌داد. علاوه بر این، این شرکت سخت مشغول کار است تا کارخانه‌ی باتری گیگافکتوری (Gigafactory) را افتتاح کند. با این کار هم‌پوشانی بین سولارسیتی و تسلا بیشتر می‌شود. هر دوی این شرکت‌ها می‌توانند از باتری‌هایی که این کارخانه می‌سازد، استفاده کنند.

به غیر از ایلان ماسک، دیگر سهام‌داران سولارسیتی و تسلا هم باید برای این قرارداد رای بدهند. زمان دقیق عقد این قرارداد معلوم نیست.

20101

کد خبر: 655550

وب گردی

وب گردی