وزیر ارشاد: شهر آفتاب جزو کارهای بسیار بزرگ و ارزشمند  است

علی جنتی در آیین تقدیر از نهادها و موسسات همکار، گفت: «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است که خوشبختانه امسال بیست و نهمین دوره آن را در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار کردیم.»

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز سه شنبه اول تیر ماه در آیین تقدیر از نهاد‌ها و موسسات همکار در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب یکی از اقدامات بسیار ارزنده‌ای بود که پایه گذاری شده و در سال‌های آینده نیز به صورت پر بار‌تر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تعداد کشورهایی که نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار می‌کنند بسیار اندک است که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه‌های بین المللی بولونیا، فرانکفورت و تهران اشاره کرد که به مساله کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای دارند.

کتاب در توسعه فرهنگی کشور تاثیر شایانی دارد

جنتی ادامه داد: اگر همه بپذیریم که کتاب در توسعه فرهنگی کشور تاثیر شایان توجهی دارد، برگزاری نمایشگاه کتاب و حوادث و اتفاقات در حاشیه آن از جمله تالارهای گفت‌و‌گو، بحث و تبادل نظر و... به طور قطع می‌تواند در توسعه فرهنگی کشور موثر باشد که تاکنون نیز اینچنین بوده است.

نمایشگاه کتاب تهران دیگر خانه به دوش نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید تاکید کرد: امسال بعد از سالیان طولانی از خانه به دوشی، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به جایگاه دائمی خود انتقال یافت.

وی تصریح کرد: انتقال نمایشگاه کتاب به محل نمایشگاه شهر آفتاب ثمره دو نکته بود که شامل عزم و اراده و همت عالی و هماهنگی، انسجام، همدلی و همفکری دست اندرکاران آن است.

جنتی گفت: در انتقال نمایشگاه دغدغه‌های بسیاری وجود داشت که نیاز به تصمیم گیری و جسارت داشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جمع‌بندی‌های خود به این نتیجه رسید که این انتقال به شهر آفتاب صورت گیرد و در کنار آن شهرداری تهران هم با جسارت تمام پذیرفت که این کار نیمه تمام را تکمیل کند.

وی افزود: همه ما شاهد بودیم که در مدت کمتر از ۴ ماه کاری که شاید در طول بیش از یکسال به طول می‌انجامید با همت و تلاش شهرداری و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران این انتقال به شهر آفتاب به سرانجام رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این اقدام نمونه‌ای از تمرین کار جمعی بود و آنچه قطعا در سال اول برگزاری نمایشگاه در مکان جدید اتفاق می‌افتد دارای نقایصی است و باید به تدریج این نقایص مرتفع شود و دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه به جمع بندی یکسانی برای نقاط قوت و ضعف آن برسند زیرا این جمعبندی به رفع اشکالات و ضعف‌ها برای برگزاری در سال‌های آینده کمک می‌کند.

وی با اشاره به مشکل تهویه سالن کودک و نوجوان در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران افزود: در این سالن هواساز‌ها به خوبی فضا را خنک نمی‌کرد که لازم است با همکاری شهرداری و دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب این مشکل در سال آینده مرتفع شود و ما یک جایگاه آبرومندی برای همه نمایشگاه‌های بین المللی داشته باشیم.

جنتی گفت: در تهران کار‌ها و اقدامات عمرانی اساسی بسیاری داشته‌ایم که می‌توان به تونل توحید، نیایش و... اشاره کرد ولی نمایشگاه شهر آفتاب جزو کارهای بسیار بزرگ و ارزشمندی است که برای حضور شخصیت‌های خارجی و حتی از لحاظ نزدیکی به فرودگاه امام خمینی (ره) بسیار محل مناسبی است.

بخش قابل توجهی از تصدی‌گری‌ها به تشکل‌های نشر واگذار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: امسال در بیست و نهمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها به تشکل‌های نشر واگذار شد و امیدوارم در دو سال آینده مجموعه کارهای نمایشگاه به صنف مربوطه واگذار شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد سیاستگذاری فعالیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته دولت‌های قبل شعار واگذاری امور به اصناف را می‌دادند ولی عملا اتفاقی در این مورد نمی‌افتاد زیرا مقاومت در برابر تغییر همیشه وجود داشته است و امیدوارم این مقاومت را کم کنیم و طلیعه آن هم واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌های مربوطه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کاهش صدور مجوز‌ها در وزارت ارشاد، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید در وزارت ارشاد سعی کردیم مجوزهایی که صادر می‌شود را کاهش دهیم و مصداق آن خذف ۴٠ مجوز در این وزارتخانه است.

وی افزود: بسیاری از فرایند‌ها نیز در این وزارتخانه کاهش یافته و برای صدور مجوزهای مختلف از جمله نشریات، موسسات فرهنگی وهنری و غیره نیازی به مراجعه حضوری نیست و افراد می‌تواند از منزل، محل کار خود و... درخواست خود و پیگیری‌های لازم را داشته باشند. و البته باید به همین سمت و سو پیش رویم و نباید مردم را که نسبت به نظام وفادار هستند را در گیر و دار ادارات و دستگاه‌های دولتی اندازیم.

جنتی ادامه داد: تحقق دولت الکترونیک که جزو شعارهای دولت تدبیر و امید هم هست شرایطی را فراهم می‌آورد که هم بسیاری از رفت و آمدهای شهری و ترافیک کاهش یابد و هم با کاهش مراجعات حضوری به شفاف سازی کمک کند و بسیاری از فسادهای اداری نیز کاهش یابد.

در پایان این مراسم از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای همکار در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

508502

کد خبر: 655647

وب گردی

وب گردی