ضرورت اجرای طرح ملی ارگونومی در مدارس

اولین جلسه هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش در رابطه با ضرورت اجرای "طرح ملی ارگونومی" در مدارس و ایجاد مدرسه سالم برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، دکتر خسرو صادق نیت، در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت اجرای ارگونومی در مدارس و ایجاد مدرسه سالم گفت: دانش آموزانی که به طور مکرر در مدرسه از وسایلی استفاده می‌کنند که با ابعاد آنتروپومتری آنها مغایرت دارد در آینده با بروز پیامدهای منفی از جمله خطر ابتلا به بیماریهای اسکلتی عضلانی به ویژه در بزرگسالی مواجه خواهند شد.

او با اشاره به اهمیت و ضرورت سلامت جسمی دانش آموزان حین تحصیل در مدرسه ادامه داد: یک دانش آموز ساعات طولانی در کلاس درس به سر می‌برد و تناسب میز و صندلی برای فراهم کردن آسایش و جلوگیری از مشکلات اسکلتی و عضلانی آنان امری ضروری و حیاتی است.

صادق نیت از ارائه پیشنهادی مبنی بر ورود الزامات و مقررات ارگونومیکی مرتبط با مدارس و دانش آموزان توسط مرکز سلامت محیط و کار، اضافه کرد: این مرکز پیشنهادات لازم را که در برنامه "زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی" که یکی از شش نظام سند تحول بنیادین نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش است به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ارائه کرده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین افزود: این برنامه بعد از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و با امضای رئیس جمهور به صورت قانون ابلاغ می‌شود. طبق قوانین، طراحی و ساخت فضا و تجهیزات آموزشی مرتبط با دانش آموزان نظیر؛ میز و صندلی، نیمکت و کوله پشتی و ... باید بر اساس ابعاد و اندازه‌های آنتروپومتریکی دانش آموزان ایرانی و الزامات و استانداردهای ارگونومیکی انجام شود.
در این جلسه، مدیر کل دفتر فنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، رئیس گروه معماری سازمان نوسازی، رئیس گروه توسعه بهداشت و ایمنی مدارس وزارت آموزش و پرورش، کارشناس مسئول دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، رئیس گروه خانواده و سلامت دفتر تالیف کتابهای درسی فنی حرفه ای و کار و دانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، نماینده دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نماینده دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، کارشناس مسئول مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی کشور و نماینده دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت حضور داشتند.

20106

کد خبر: 655674

وب گردی

وب گردی