در چند سال گذشته، گوشی‌های ارزان‌قیمت به دلیل طراحی تکراری و نه‌چندان گیرا و سخت‌افزار نسبتا ضعیف نتوانستند نظر قشر متوسط جامعه را جلب کنند. سال‌ها بود که تنها دلیل کاربران برای خرید یک گوشی میان‌رده، قیمت رقابتی آن بود و مورد شگفت‌انگیزی در آن دیده نمی‌شد. اما اکثر تولیدکنندگان تلفن‌های همراه در دو سه سال اخیر به یک راه‌‌حل مشترک برای افزایش فروش گوشی‌های میان‌رده رسیدند و آن چیزی جز به کار بردن ویژگی‌های جذاب و کاربردی در آن‌ها نبود.

به گزارش از ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا،سامسونگ، ال‌جی، سونی، هواوی و برخی شرکت‌های دیگر به این باور رسیده‌اند که دیگر عصر قربانی کردن جنس بدنه‌ی میان‌رده‌ها، به خاطر قیمت پایین‌شان به سر آمده است. از سوی دیگر انتظار بالای کاربران سبب شد تا رقابت خوبی بین گوشی‌های میان‌رده شکل بگیرد.

راهکار ال‌جی برای درخشش میان‌رده‌هایش در بازار، استفاده از برخی ویژگی‌های پرچم‌دارانش در گوشی‌های میان‌رده است. ال‌جی برای این منظور، نسل جدیدی از گوشی‌های ارزان‌قیمت را به نام ایکس (X) معرفی کرد و هر یک از آن‌ها را برای کاربری خاصی طراحی کرد. برای مثال ال‌جی ایکس پاور (X Power) مناسب برای کاربرانی است که شارژدهی گوشی، برایشان اهمیت زیادی دارد؛ یا ایکس کم (X Cam) گوشی‌ای است که می‌تواند نظر کاربرانی که می‌خواهند با هزینه‌ی کم، دستگاهی با دوربین باکیفیت تهیه کنند جلب کند. اما ما در این فرصت می‌خواهیم به بررسی گوشی ارزان‌قیمتی از ال‌جی بپردازیم که نمایشگر دومِ همیشه روشن دارد؛ در مورد «ال‌جی ایکس اسکرین» (X Screen) صحبت می‌کنیم. ایکس اسکرین این ویژگی را از دیگر گوشی ال‌جی یعنی V10 به ارث برده است. علاوه بر این، ایکس اسکرین گوشی خوش‌ساختی است که هیچ نشانه‌ای از یک گوشی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت در آن وجود ندارد. با ما همراه باشید تا به‌صورت دقیق‌تر به بررسی خاص‌ترین ویژگی این دستگاه یعنی نمایشگر دوم و سایر مشخصات آن بپردازیم.

طراحی و ساخت

ال‌جی ایکس اسکرین، طراحی‌ای متفاوت با اکثر گوشی‌های شرکت ال‌جی دارد. جنس بدنه‌ی این گوشی نه مانند میان‌رده‌های این شرکت از پلاستیک مات است و نه مانند پرچم‌دارانش، فلزی یا چرمی است. ایکس اسکرین تماما پلاستیکی است. اما پلاستیک به کار رفته در قاب پشتی آن براق است و حسی مشابه به شیشه دارد. حسی که ما از در دست گرفتن این میان‌رده‌ی ال‌جی داشتیم، بسیار شبیه به حسی بود که پیش از این، با گوشی‌های ۲۰۱۶ خانواده‌ی گلکسی A (گلکسی A3 و A5) تجربه کرده بودیم. لبه‌های ایکس اسکرین به‌صورت منحنی است و خبری از خطوط تیز در طراحی آن نیست.

این موضوع سبب شده تا در دست گرفتن این گوشی لذت‌بخش باشد. برخلاف اکثر گوشی‌های هوشمند ال‌جی، کلیدهای پاور و تنظیم صدای ایکس اسکرین بر قاب پشتی قرار ندارد. این کلیدها در لبه‌های سمت راست و چپ دستگاه قرار گرفته‌اند. بنابراین باید زبان طراحی ایکس اسکرین را متفاوت از سایر گوشی‌های ال‌جی بدانیم. مهم‌ترین موضوعی که بعد از در دست گرفتن ایکس اسکرین متوجه‌اش شدیم، وزن بسیار کم آن بود. ایکس اسکرین به‌طور تعجب‌آوری سبک است و تنها ۱۲۰ گرم وزن دارد. اما باید این نکته را هم به گفته‌های خود اضافه کنیم که ایکس اسکرین با وجود وزن کم‌اش، پایداری خوبی در دست دارد.

قاب پشتی ال‌جی ایکس اسکرین به‌وسیله‌ی کاربر قابل تعویض نیست. بنابراین برخلاف پرچم‌دار امسال ال‌جی یعنی G5، هیچ راهی برای دسترسی به باتری این گوشی وجود ندارد. در عوض شیارهای سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی این گوشی در یک کشوی بزرگ جای داده شده‌اند. گفتنی است که اسلات دوم این گوشی هیبریدی است و می‌تواند به‌عنوان شیار سیم‌کارت یا شیار حافظه‌ی microSD مورد استفاده قرار بگیرد. با وجود آن‌که ال‌جی اسکرین گوشی جذابی است، اما طراحی آن خالی از عیب نیست. برجستگی لنز دوربین سبب شده تا گوشی روی میز و سطوح صاف کمی لق بزند و پایدار نباشد. همچنین اثرانگشت و خط و خش به‌راحتی روی قاب پشتی آن می‌افتد.

نمایشگر

گسترش جزئی نمایشگر ال‌جی ایکس اسکرین، ایده‌ی نوآورانه‌ای به‌حساب نمی‌آید. پیش‌ازاین سامسونگ از نمایشگر خمیده درگوشی‌های گلکسی S6 Edge و S7 Edge و ال‌جی از نمایشگر دوم در V10 استفاده کرده بود. اما استفاده از این ایده در گوشی ارزان‌قیمتی چون ال‌جی ایکس اسکرین می‌تواند اتفاق هیجان‌انگیزی باشد. ال‌جی از نمایشگر بسیار کوچکی در بالای نمایشگر اصلی ایکس اسکرین استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش، ۱٫۷۶ اینچی است و رزولوشنی برابر با ۸۰ × ۵۲۰ پیکسل دارد. اما بیاید با هم بررسی کنیم که آیا این نمایشگر به همان اندازه که جذابیت دارد، کارایی هم دارد یا خیر؟ آیا وجود نمایشگر دوم در ایکس اسکرین صرفا جنبه‌ی جلب‌توجه اذهان عمومی دارد یا آن‌که در تجربه‌ی روزانه‌ی کاربران نقش به‌سزایی بازی می‌کند؟

بگذارید کار را با امکانات این نمایشگر شروع کنیم و در نهایت در مورد مفید بودن یا نبودن آن قضاوت کنیم. وظیفه‌ی اصلی این نمایشگر دوم، نشان دادن نوتیفیکیشن‌ها در هر وضع و شرایطی است. فرق نمی‌کند که وسط انجام یک بازی هستید یا آن‌که در هوم اسکرین باشید. نمایشگر کوچک و مستقل این گوشی پیام‌ها و تماس‌ها را به شما نشان می‌دهد. راستش را بخواهید این حالت بسیار کاربردی است. با وجود حجم زیادی از نوتیفیکیشن‌ها در گوشی‌های هوشمند، نمایشگر دوم کمک می‌کند تا بازی‌تان متوقف نشود. البته این تمام ویژگی‌های نمایشگر کوچک ایکس اسکرین نیست. این نمایشگر همیشه روشن است و می‌توان همیشه در آن زمان و تاریخ را دید و به برخی شورت‌کات‌ها دسترسی داشت )البته امکان خاموش کردن این نمایشگر از منوی تنظیمات وجود دارد.( این شورت‌کات‌ها می‌توانند برنامه‌های پرکاربرد و آخرین برنامه‌های اجرا شده باشند. همچنین می‌توان میان‌بر پنج مخاطبی را که بیشتر از همه با آن‌ها در ارتباط هستید را در این نمایشگر بیاورید. توضیح ویژگی‌های این نمایشگر را در همین‌جا به پایان می‌رسانیم و به سراغ قضاوت در مورد آن می‌رویم. نمایشگر کوچک ال‌جی ایکس اسکرین به‌طور غیرقابل‌انکاری جذاب و کارآمد است، اما بی‌عیب‌ونقص نیست. ما انتظار داشتیم تا شورت کات‌های این قسمت، قابلیت شخصی‌سازی بیشتری داشته باشند. برای مثال می‌توانستیم حالت AirPlane را از همان‌جا خاموش یا روشن کنیم.

نمایشگر اصلی این گوشی هم ۴٫۹۳ اینچی است و از رزولوشن HD بهره می‌برد. استفاده از این میزان رزولوشن در گوشی‌های میان‌رده کاملا متعارف است و نمی‌توان ایرادی به کیفیت نمایشگر آن وارد کرد. رنگ‌ها در این نمایشگر این گوشی مانند نمایشگرهای امولد (AMOLED) شاداب و جذاب نیست، اما از جزییات خوبی برخوردارند. همچنین به لطف فناوری IPS، تماشای نمایشگر این گوشی در زوایای تند، قابل‌قبول است.

سخت‌افزار

اگر تمام استفاده‌تان از گوشی هوشمند شامل مرورگری وب، خواندن کتاب، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و اجرای چند بازی سبک می‌شود، ایکس اسکرین دستگاه بدی برای‌تان به‌حساب نمی‌آید. اما اگر انتظاری فراتر از آنچه گفته شد دارید، این میان‌رده‌ی ال‌جی محصول ایده‌آلی برایتان نیست. درحالی‌که اکثر گوشی‌های هم‌قیمت و هم‌رده‌ی ایکس اسکرین از پردازنده‌های اسنپدراگون ۶۱۵، ۶۵۰ و ۶۵۲ استفاده می‌کنند، ال‌جی به استفاده‌ی اسنپدراگون ۴۲۰ در ایکس اسکرین قناعت کرده است. این تراشه چه در عمل و چه در آزمون‌های مختلف، برتری‌ای در مقایسه با تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ ندارد. ایکس اسکرین در نسخه‌ی ۶٫۱٫۴ بنچ‌مارک AnTuTu امتیاز ۲۸۶۷۳ و در بنچ‌مارک GeekBench 3 امتیازهای ۴۵۶ و ۱۳۷۰ را کسب کرد.

این میان‌رده‌ کره‌ای به دو گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR3 و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز شده است. همچنین ال‌جی ایکس اسکرین از سریع‌ترین استاندارد شبکه‌ی ارتباطی موبایلی (شبکه‌ی ۴G) پشتیبانی می‌کند.

باتری

شارژدهی ایکس اسکرین کاملا امیدوارکننده است. این محصول می‌تواند با یک بار شارژ کامل بیش از یک روز شارژ نگه دارد. البته این میزان شارژدهی در میان سایر گوشی‌های میان‌رده چندان نادر نیست و مابقی گوشی‌های میان‌رده نیز همین میزان شارژدهی را دارند. اگر اهل تماشای فیلم در گوشی‌تان هستید، باید بگوییم که ایکس اسکرین می‌تواند با ۴ الی ۵ ساعت پخش ویدیوی ممتد، محصول خوبی برایتان باشد.

شاید بد نباشد بدانید که نمایشگر همیشه روشن و کوچک این گوشی چه میزان از شارژ گوشی را مصرف می‌کند. از ادعای ال‌جی می‌توان پی برد که این نمایشگر واقعا کم‌مصرف است. این نمایشگر در هر ساعت تنها ۰٫۸ درصد شارژ مصرف می‌کند. به همین خاطر و صدالبته ویژگی‌های مثبت زیادی که این نمایشگر دارد، ما به دارندگان این گوشی پیشنهاد می‌کنیم که همیشه نمایشگر دوم آن را روشن بگذارند.

سیستم‌عامل

یک موضوع مهم در مورد اکثر گوشی‌های میان‌رده‌ی ال‌جی در سال ۲۰۱۶ بسیار مشهود است. ال‌جی در قبال سیستم‌ عامل این گوشی‌هایش بسیار سخاوتمندانه کار کرده و از آخرین نسخه‌ی سیستم‌ عامل اندروید در حال حاضر (مارشملو) استفاده کرده است. اندروید ۶٫۰٫۱ برای این گوشی امکانات مختلفی مانند کنترل برنامه‌ها و حالت Energy-Saving به همراه داشته است. ال‌جی ظاهر اندروید مارشملو را با رابط ‌کاربری اختصاصی‌اش بهبود و زینت بخشیده است. البته رابط‌ کاربری ایکس اسکرین تفاوت زیادی در مقایسه با اندروید استوک ندارد. به‌طوری‌که وقتی از گوشی نکسوسی به سمت این گوشی ال‌جی بروید، چندان سردرگم در میان رابط ‌کاربری آن نخواهید شد.

به‌طور پیش‌فرض، ال‌جی ایکس اسکرین فاقد منوی برنامه‌ها (App Drawer) است. اما اگر شما هم مثل ما به وجود لیست برنامه‌ها در گوشی‌های اندرویدی عادت کرده‌اید و مایلید این گوشی هم از این قابلیت بهره ببرد، می‌توانید غیر از نصب لانچرها، با رفتن به بخش Update Center و به‌روزرسانی Home & app drawer بخش منوی برنامه‌ها را به ایکس اسکرین اضافه کنید و از آن لذت ببرید. همچنین این تلفن هوشمند از ویژگی‌های قدیمی گوشی‌های ال‌جی نظیر دبل ناک (Double Knock) و ناک کد (Knock Code) هم بهره می‌برد. مهم‌ترین کمبود بخش سیستم‌ عامل این دستگاه مربوط به عدم پشتیبانی آن از USB OTG است. ازاین‌رو، نمی‌توان فلش USB، موس یا کیبورد را به این دستگاه متصل کرد.

دوربین

برای استفاده‌های روزمره، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی ایکس اسکرین می‌تواند تا حد زیادی انتظارات شما را برآورده کند. عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی، جزییات بالایی دارند و وقتی آن را در نمایشگر بزرگ مانند تلویزیون منتقل کنید، متوجه کیفیت خوب آن‌ها می‌شوید. البته اگر کیفیت بالای دوربین گوشی میان‌رده برایتان اهمیت زیادی دارد، بهتر است نیم‌نگاهی به دیگر گوشی ال‌جی یعنی ایکس کم (X Cam) داشته باشید.

البته عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی چندان بی‌عیب‌و‌نقص نیست. نرم‌افزار دوربین این گوشی برای ثبت جزییات بیشتر، نور عکس‌ها را به‌طور قابل‌توجهی زیاد می‌کند که این موضوع باعث به وجود آمدن پدیده‌ی Overexposed می‌شود. مورد جالب دیگری که در دوربین این گوشی به چشم می‌خورد، قابلیت عکاسی آن در تاریکی است. ایکس اسکرین به‌طور غیرقابل‌انتظاری، عکس‌های خوبی در محیط‌های نسبتا تاریک می‌گیرد. البته می‌توان برای ثبت عکس‌های بهتر، از فلش LED در این‌گونه شرایط استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به فیلم‌برداری با کیفیت Full HD و فوکوس خودکار سریع اشاره کرد. دوربین دوم ۸ مگاپیکسلی این گوشی از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌تواند سلفی‌دوستان را راضی نگه دارد.

جمع‌بندی

مهم‌ترین مزیت رقابتی گوشی ال‌جی اسکرین، نمایشگر دوم و همیشه‌روشن آن است. این نمایشگر کوچک هم جذاب است و هم کاربردی. البته فقط بخش نمایشگر این گوشی نیست که جلب‌توجه می‌کند. ایکس اسکرین گوشی بسیار سبکی است و کیفیت ساخت خوبی دارد. این محصول با وجود قیمت مناسبش، هرگز حس یک گوشی ارزان‌قیمت را منتقل نمی‌کند. علاوه بر این، باید به همه‌ی ویژگی‌های مثبت این میان‌رده، سیستم‌عامل به‌روز و جدید را هم اضافه کرد. اما ایکس اسکرین با وجود همه‌ی خوبی‌هایی که دارد، عملکرد سخت‌افزاری سریعی ندارد و اگر استفاده‌ی سنگین از گوشی خود دارید، ممکن است این گوشی، اعصاب شما را خرد کند.

در مجموع ما ایکس اسکرین را تنها به کاربرانی توصیه می‌کنیم که نمایشگر دوم، مهم‌ترین دلیل برای خرید گوشی برایشان به‌حساب می‌آید. در غیر این صورت گوشی‌های بهتر، با نمایشگر باکیفیت‌تر و دوربین‌های بهتری مانند هواوی آنر ۵X در بازار وجود دارد.

20105

کد خبر: 655682

وب گردی

وب گردی