حضور  نماینده ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسلیت در خانه  پورتراب

نماینده ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه زنده‌یاد «مصطفی کمال پورتراب» حضور یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازموسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدعباس عظیمی - مدیرعامل این موسسه - پس از اطلاع از درگذشت مصطفی کمال پورتراب - تئوریسین موسیقی ایران - در گفت‌وگویی با دکتر علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - به‌عنوان نماینده ویژه او، همراه چند نفر از مدیران موسسه هنرمندان پیشکسوت در خانه این هنرمند حضور یافت و پیام تسلیت وزیر ارشاد را به بازماندگان ابلاغ و مقدمات اولیه انتقال پیکر ایشان را با مشارکت خانه موسیقی فراهم کرد.

دکتر محمد سریر - پیشکسوت حوزه موسیقی -، حمیدرضا نوربخش - مدیرعامل خانه موسیقی -، آذر هاشمی - پیشکسوت حوزه موسیقی -، نمایندگانی از حوزه‌های مختلف هنری و جمعی از شاگردان و دوستداران پورتراب، در ابتدای روز و قبل از انتقال پیکر ایشان، در خانه‌اش حضور یافتند.

طبق هماهنگی‌های انجام‌شده تشییع پیکر مصطفی کمال پورتراب جمعه چهارم تیرماه ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد.

مصطفی کمال پورتراب زاده‌ی سال ۱۳۰۳ در تهران، آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی بود. او از اعضای هیأت مؤسس و نایب‌ رییس شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. وی شاگرد استادانی مانند یاروسلاوبیزا، حشمت سنجری، عطاءالله خادم میثاق و موسی معروفی بود. پورتراب تئوری موسیقی ایرانی را نزد روح‌الله خالقی آموخت و از سال ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را برعهده گرفت.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷، پورتراب به تدریس هارمونی و کنترپوان به‌صورت خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چند سال، به‌عنوان استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد، به‌صورت رسمی در این زمینه تدریس کرد.

پورتراب چند قطعه موسیقی خلق کرده و چند کتاب نیز نوشته یا ترجمه کرده‌ است. یکی از پرفروش‌ترین آثار او، کتابی به نام «تئوری موسیقی» است که تا سال ۱۳۹۱ به چاپ چهل‌وهشتم رسید. وی در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران معرفی شد.

پورتراب که نایب رئیس شورای عالی خانه موسیقی نیز بود، صبح روز دوم تیرماه در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. این در حالی است که او تا آخرین روزهای عمر، از تدریس موسیقی دست نکشید.

505502

کد خبر: 655720

وب گردی

وب گردی