دکترمیرزاده مطرح کرد: راه اندازی دارالترجمه های علمی در راستای سرمایه گذاری در رشته های علوم انسانی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علوم انسانی یکی از مزیت های کشور ایران است، که می تواند فرهنگ، هنر و فلسفه ایران را به دنیا عرضه و همچنین در ارتقا رتبه علمی ایران در پایگاه های علمی دنیا موثر باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص این جلسه گفت: در جلسه امروز شورا موضوع رتبه علمی کشور در مقابل کشورهای دیگر مطرح و مشخص شد که باید راهکارهای اجرایی در راستای افزایش رشد علمی کشور را در کمیسیونی مرکب از دستگاه های ذیربط دنبال کنیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در کشورهای دیگر شاخص های رشد علمی تنها مختص به رشته های فنی و مهندسی نیست، گفت: رشته های علوم انسانی نیز در رتبه بندی رشد علمی در کشورهای دیگر موثر هستند، ولی در مورد کشور ما آنچه نمایه می شود اغلب رشته های فنی و مهندسی و علوم است. حضور مقالات علوم انسانی در این رتبه بندی بسیار کمرنگ است که این موجب می شود تا نزدیک به 40 درصد وزن تولید علمی ایران که مربوط به رشته های علوم انسانی است، اثربخشی در ارتقا رتبه علمی جهانی ایران نداشته باشند.

دکتر میرزاده افزود: در این جلسه همچنین مشخص شد علیرغم اینکه بیش از 40 درصد آموزش عالی کشور در رشته های علوم انسانی است و دانشمندان و پژوهشگران این رشته نیز توانایی ها و دانش خوبی دارند، متاسفانه مقالات آنها در سایت های بین المللی نمایه نمی شود، در همین راستا راهکارهای متعددی مطرح که پیشنهاد اینجانب راه اندازی دارالترجمه های علمی بود، تا رشته های علوم انسانی بتوانند مقالات خود را به زبان های خارجی ترجمه و به ژورنال های معتبر دنیا عرضه کنند.در اینصورت یک جهش علمی در کشور در عرضه علوم انسانی در سطح بین المللی صورت می گیرد، ضمن اینکه جهان علمی با علوم انسانی کشور ما که حرف ها و سخن های تازه ای هم دارند بیشتر آشنا می شوند.

وی در پایان با بیان اینکه علوم انسانی یکی از مزیت های کشور ایران است، گفت: رشته های علوم انسانی می توانند فرهنگ، هنر و فلسفه ایران را به دنیا عرضه و همچنین در افزایش رتبه علمی ایران در پایگاه های علمی دنیا مشارکت موثر باشند.

20101

کد خبر: 655771

وب گردی

وب گردی