هواپیمای بوئینگ و بازار سرمایه ایران

شاخص بورس اوراق بهادار در آخرین روز معاملاتی هفته، پس از دو هفته کاهش شدید، ٨٤٥ واحد افت خود را جبران کرد و به رقم ٧٣هزارو ٦٤٤ واحد رسید تا اندکی از فضای یأس و ناامیدی ایجاد‌شده در سال جدید کاسته شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، افزایش شاخص در روز گذشته تقریبا با رشد بیشتر صنایع اتفاق افتاد و سهم صنایع فولادی - معدنی، خودرویی و بانکی نسبت به سایر صنایع در رشد شاخص پر رنگ‌تر بوده است. روز گذشته بازار بورس با دادوستد تعداد ٧٦١‌ میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش ١٧٧ میلیارد تومان در ٥٣‌ هزار نوبت و بازار فرا‌بورس با دادوستد تعداد ٤٤٩‌ میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش ٨٦‌ میلیارد تومان در ٢٤‌ هزار نوبت کار خود را به اتمام رساند.

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، به ترتیب با افزایش ٨٣ و ٥٤ واحد بیشترین تأثیرات مثبت و شرکت‌های توسعه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به ترتیب با کاهش ١٢ و ٨ واحد بیشترین تأثیرات منفی را بر شاخص از خود به جای گذاشتند. مهم‌ترین اخبار پیرامون اقتصاد کلان کشور و بازار سرمایه مربوط به خبر تأیید قرارداد شرکت هواپیمایی بویینگ با شرکت هواپیمایی ایران، اعمال نرخ سود ١٥‌درصدی برای سپرده‌گذاران از سوی بانک‌ها از اول تیر و انعقاد قرارداد شرکت پژو با ایران‌خودرو به‌طور رسمی بوده است.

نکته مهم درباره قرارداد شرکت بویینگ، اثر روانی این قرارداد برای سایر کشورها، به‌ویژه کشورهای اروپایی است، این کشورها همواره نگران بودند ایالات متحده بخواهد در اجرای برجام سنگ‌اندازی کند؛ بنابراین با اعلام رسمی این قرارداد می‌توان به گشایش‌های بین‌المللی بانکی امیدوار بود؛ به‌‌ویژه با فعال‌ترشدن وزارت خزانه‌داری آمریکا که اجرای کامل برجام برای رفع تحریم‌ها منوط به همکاری این وزارتخانه است؛ بنابراین می‌بینیم بلافاصله شرکت پژو فرانسه مدیران ارشد خود را به ایران فرستاد تا قرارداد خود را با ایران‌خودرو نهایی کنند. با این اتفاق مهم، شرکت‌های خارجی که در چند ماه اخیر مذاکرات خود را با شرکت‌های ایرانی انجام دادند، سرعت خود را در اجرای تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌ها افزایش ‌می‌دهند؛ به شرطی که اتفاق جدید سیاسی چالش‌زا برای طرفین رخ ندهد.

از طرفی دیگر مهم‌ترین مسئله اقتصاد کلان مربوط به کاهش نرخ سود سپرده به ١٥ درصد بوده است و انتظار می‌رود با تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم و همچنین موضع‌گیری رئیس کل بانک مرکزی، نرخ سود سپرده‌ها به سطح ١٢ تا ١٣ درصد برسد؛ بنابراین این تصمیم برای بازار سرمایه بسیار مفید خواهد بود؛ به‌‌ویژه اگر این کاهش نرخ در تسهیلات اعطایی بانک‌ها به فعالان اقتصادی باشد. با توجه به مطالب عنوان‌شده آخرین روز کاری هفته، خبرهای نسبتا خوبی به بازار مخابره شده که امیدواریم به حجم این اخبار مثبت در روزهای آتی افزوده شود تا کنشگران بازار حجم معاملات خود را به‌ تبع آن افزایش دهند و رونق واقعی بازار سرمایه با افزایش معاملات دوام و قوام یابد.

401/602

کد خبر: 656146

وب گردی

وب گردی