برای حفظ سلامت هموطنان به عزمی ملی نیاز داریم/روایت وزیر بهداشت از حادثه سقوط اتوبوس سربازان

وزیر بهداشت در یادداشتی، با تسلیت درگذشت جمعی از سربازان نیروی زمینی ارتش در حادثه سقوط اتوبوس نیریز به فارس گفت: برای حفظ سلامت هموطنان به عزمی ملی نیاز داریم.

به گزارش ایسکانیوز در یادداشت تلگرامی سید حسن هاشمی آمده است:

«خبر درگذشت و مجروح شدن جمعی از سربازان غیور کشور در سوانح رانندگی اخیر موجب تألم و تأثر تمامی هموطنان عزیز شد. در این دو حادثه ما جوانان و سرمایه‌های انسانی شریفی را از دست دادیم که دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و پس از پایان خدمت سربازی باید به جمع خدمتگزاران کشور و مردم می‌پیوستند.

ضمن عرض تسلیت این مصیبت بزرگ به ملت شریف ایران، لازم می‌دانم به چند نکته اشاره کنم.

بلافاصله پس از اطلاع از این حوادث دلخراش، تیمی به سرپرستی قائم مقام اینجانب به استان فارس سفر کردند تا از نزدیک موضوع را بررسی و بر چگونگی درمان مصدومان نظارت کنند.گزارشی که از این سفر به من داده شد، حاوی نکات مهمی بود که مردم عزیز کشورم نیز باید از آنها مطلع شوند.

نخست این که پس از وقوع حادثه، حسب وظیفه در کمتر از 10 دقیقه 26 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل تصادف می‌رسند. متأسفانه 16 نفر از این عزیزان در دم کشته شده بودند و سه نفر به دلیل شدت جراحات وارده درمسیر انتقال به بیمارستان فوت کردند. تا آغازین ساعت روز چهارم تیرماه، 13 نفر در آی سی یو هستند و بیش از 50 درصد مصدومین نیز ترخیص شده‌اند.

علت این حادثه باز هم سرعت غیر مجاز و عدم توانایی راننده اعلام شده است؛ راننده‌ای 70 ساله که به دلیل سرعت زیاد نتوانسته اتوبوس را کنترل کند؛ اتوبوسی که به جای 40 نفر، 45 مسافر داشته و در بین راه نیز 8 مسافر قاچاق سوار کرده است. مجروحان گفته‌اند، بعد از افطار سه بار ماشین‌های مختلف کنار این اتوبوس نگه داشته و جنس قاچاق رد و بدل کرده‌اند.

بدون تعصب‌های سازمانی باید بپذیریم برای حفظ سلامت هموطنان و کاستن از حوادثی این چنین، به عزمی ملی نیاز داریم. با کمال تأسف در کشور ما تصادفات عامل نخست مرگ جوانان در سنین 15 تا 29 سال و سومین عامل مرگ و میر است. در حالی‌که در جهان، این عامل رتبه نهم را دارد.

همچنین در آمار مرگ و میر بر اثرتصادفات (نسبت به جمعیت) ما هشتمین کشور دنیا هستیم؛ یعنی فقط شش کشور آفریقایی و یک کشور آسیایی از ما جلوترند!

باور کنیم نگاه سیاسی ما را به بیراهه می‌برد؛ برای به حداقل رساندن صدمات ناشی از تصادفات، باید دست به دست هم دهیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا انشاءالله شاهد کاهش این قبیل حوادث تلخ باشیم. به عنوان متولی سلامت مردم کشورم، امیدوارم در سایه همراهی رسانه‌ها، آگاهی شهروندان عزیز از حقوق خود، آموزش و نظارت کافی بر نیروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه جدی به ایمنی وسایل نقلیه و جاده‌های کشور از این پس شاهد چنین حوادثی نباشیم.

ضمن سپاسگزاری از تمام همکارانم در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که خدمات ارزنده‌ای به مصدومان این حادثه ناگوار ارائه دادند، در شب‌های عزیز قدر برای درگذشتگان، غفران الهی و برای خانواده‌های محترم‌شان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم».

105105

کد خبر: 656176

وب گردی

وب گردی