چالش های پیش روی جذب سرمایه گذاری خارجی

در حال حاضر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بورس کشور با محدودیت ها و پیچیدگی های زیادی مواجه است که این موانع و محدودیت ها باید با هماهنگی و اقدامات مشترک سازمان بورس، بانک مرکزی و سازمان جذب سرمایه گذاران خارجی برطرف شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، رضا زنگنه مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ با تشریح پیش شرط های لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه گفت: ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران با محدودیت های زیادی مواجه بوده و بسیار مشکل تر از آن است که از سوی مسولین اعلام می شود.

وی یکی از پیش شرط های مهم برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بورس را تسهیل فرایند اخذ کد معاملاتی دانست و افزود: در حال حاضر یکی از بزرگ ترین محدودیت های موجود در ورود سرمایه گذاران خارجی، اخذ کد معاملاتی است؛ به طوری که سرمایه گذاران خارجی برای گرفتن این کد باید شخصا مراجعه کرده تا بتوانند آن را دریافت کنند.

رضا زنگنه بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی باید از یک سو اسناد و مدارک هویتی و مالی خود را به تایید سفارت های ایران برسانند و از سوی دیگر کارگزاری ها باید آن فرد را احراز هویت کنند؛ چون معمولا کارگزاری ها در خارج از کشور شعبه ندارند تا سرمایه گذار خارجی را احراز هویت کنند لذا فرآیند اخذ کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی پیچیده و زمان بر می شود، بنابراین برای جذب سرمایه گذاران خارجی این فرآیند باید تسهیل شود.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: یکی از محدودیت های دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که معاملات بورس با ریال ایران انجام می شود. سرمایه گذاران خارجی که می خواهند سهم خرید و فروش کنند باید حساب ریالی داشته باشند. سرمایه گذاران خارجی باید حساب داخلی خود را به کارگزاری ارائه دهند و سرمایه خود را به صورت ریال به حساب کارگزار واریز و بعد از معامله سهم پول خود را برداشت کنند. این حساب حتما باید در یک بانک ایرانی باشد، اما برای باز کردن حساب اشخاص با تابعیت خارچی، از سوی بانک های ایرانی محدودیت وجود دارد. بعد از باز کردن حساب ریالی در بانک ها، اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد پولی را به حساب کارگزاری واریز یا برداشت کند باید این پول به ریال باشد، لذا انجام تمامی این اقدامات با ریال مشکلاتی را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند که باید این فرآیند نیز تسهیل شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بورس کشور کارگزار محور است، یعنی سرمایه گذاران ابتدا باید پول را به حساب کارگزاری واریز کنند تا بتواند خرید و فروش سهم انجام دهند و چون شرکت های کارگزاری اکثرا کوچک هستند لذا سرمایه گذار خارجی اعتماد لازم را ندارد که پول خود را به حساب کارگزاران واریز کنند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ پیش شرط دیگربرای جذب سرمایه گذاری خارجی را انتشار صورت های مالی شرکت ها به زبان انگلیسی دانست و گفت: در حال حاضر شرکت های بورسی صورت های مالی خود را به زبان انگلیسی منتشر نمی کنند. همچنین استانداردهای گزارشگری ایران با خارج از کشور متفاوت است و حسابرس ها بین المللی نیستند و این شرایط مورد تایید مجامع بین المللی نیست.

وی با بیان اینکه موانع موجود در جذب سرمایه گذاری خارجی با هماهنگی و اقدامات مشترک سازمان بورس ، بانک مرکزی و سازمان جذب سرمایه گذاران خارجی برطرف می شود، تاکید کرد: در این راستا بانک مرکزی باید دستورالعمل و رویه ها و همچنین امکان باز شدن حساب برای سرمایه گذاران خارجی و نیز امکان نقل و انتقال پول را تسهیل کند؛ سازمان بورس نیز باید اقداماتی انجام دهد تا برای سرمایه گذاران خارجی به راحتی کد معاملاتی صادر شود و در نهایت تسهیلاتی برای نقل و انتقلات پول فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاران خارجی بیشتر در چه صنایعی تمایل به سرمایه گذاری دارند، تصریح کرد: در حال حاضر گروه هایی که وارد کشور شدند بیشتر تمایل به اوراق دولتی دارند و جذاب ترین گزینه برای آنها اوراق خزانه دولتی است چون ضامن این اوراق دولت بوده و نرخ بازده آن 20 درصد است و از نظر بین المللی کمترین ریسک را در بین سایر اوراق دارد، همچنین آنها به سرمایه گذاری در صنایعی همچون دارو، مواد غذایی، نیروگاه ها و برخی پتروشیمی ها ابراز تمایل کرده اند.

مدیر عامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری هدف حافظ در پایان خاطر نشان کرد: اگر محدودیت های سرمایه گذاری در کشور برطرف شود، سرمایه گذاران خارجی به سراغ صنایع پیشرو می روند اما در حال حاضر محدودیت های زیادی وجود دارد که باید با همت مسوولین و تلاش آنها این موانع برطرف شود.

401/602

کد خبر: 656244

وب گردی

وب گردی