امکان تشخیص بیشتر ناهنجاری‌های مادرزادی در دوران جنینی به وسیله سونوگرافی

دبیرعلمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران از امکان تشخیص بیشتر ناهنجاری‌های مادرزادی اعم از ناهنجاری قلبی، سیستم اعصاب مرکزی، کلیه‌ها و مجاری ادراری، دستگاه گوارش، صورت و اندام‌ها در دوران جنینی با سونوگرافی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر وجیهه مرصوصی با اشاره به آمار یک تا دو درصدی تولد نوزادان با ناهنجاری شدید، گفت: این رقم تا سن بلوغ به پنج درصد افزایش می‌یابد و با تشخیص قبل از تولد به خصوص قبل از هفته ۱۹، می‌توان از تولد زنده این نوزادان که بار مالی و اجتماعی روانی زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند، ممانعت کرد.

او افزود: بروز این ناهنجاری‌ها علل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به عوامل محیطی، ژنتیکی و مصرف برخی داروها در دوران بارداری اشاره کرد. تلاش متخصصین بر این است که با پیشرفت تکنیک تصویربرداری سونوگرافی بتوان در سه ماهه اول بارداری بسیاری از این ناهنجاری‌ها را تشخیص داده و در همان سه ماهه اول اقدام به ختم بارداری کرد و در مواردی هم که ضایعه قابل ترمیم است، بعد از تولد اقدامات ضروری از جمله جراحی را انجام داد. البته در مواردی هم جنین در داخل رحم قابل درمان است و با تکنیک‌های خاص می‌توان به این عمل اقدام کرد.

این فلوشیپ پریناتولوژی همچنین گفت: زمانی‌که خانواده‌ای صاحب فرزندی با ناهنجاری مادرزادی است، احتمال اینکه فرزند دوم نیز به این ناهنجاری مبتلا شود چهار تا پنج برابر افزایش می‌یابد.

مرصوصی در پایان تاکید کرد: افرادی که زمینه خانوادگی ابتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی را دارند باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنند.

20106

کد خبر: 656302

وب گردی

وب گردی