تولید مناطق نفتخیز جنوب از مرز دو میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه گذشت

تولید فعلی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دو میلیون و ٩٢٠ هزار بشکه در روز معادل افزون بر ٨٠ درصد از کل تولید نفت خام کشور است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شانا، سیدعبدالله موسوی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به تشریح سیر روند تولید نفت خام در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: میزان تولید نفت خام شرکت ملی مناطق نفتخیز معادل پیش از تحریمها که حدود ٣ میلیون بشکه بود، شده است. وی افزود: امروز نیز در مقطع کوتاهی پس از لغو تحریمها به این میزان تولید نزدیک شده ایم. برنامه افزایشی تولید نیز در دستور کار قرار دارد که باید مقدمات آن فراهم شود.

وی دلیل دستیابی مناطق نفتخیز جنوب را به حد نصاب تولید پیش از تحریمها اقدامات حساب شده مهندسی و برنامه ریزی و انجام فعالیتهای متعدد در زمینه نگهداری و تعمیرات اساسی تأسیسات و خطوط لوله دانست.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، با تشریح اقدامات صورت گرفته طی چند سال اخیر و در دوره تحریم، به انجام حدود ١٩ هزار اقدام مهندسی درون چاهی، بهینه سازی تولید بر روی بیش از ٣٠٠ حلقه چاه، انجام عملیات مشبک کاری و اقدامات ترمیمی بر روی بیش از ٢٠٠ حلقه چاه، انجام بیش از ٦٥٠ مورد اصلاحیه های فرآیندی، ٣٨٠٠ مورد تعمیرات اساسی تجهیزات فرآورشی کارخانه ها و تعمیرات اساسی حدود ٢٩٠ دستگاه از ماشین آلات دوار اشاره کرد و افزود: با توجه به این اقدامات در دوره تحریم بود که توانستیم میزان تولید را در کوتاهترین زمان به شرائط قبل از آن برگردانیم.

وی در بیان سیر افزایش تولید در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب توضیح داد: در ایامی که مذاکرات در حال نهایی شدن بود، برنامه ما این بود که به تولید نفت قبل از تحریمها که حدود ٣ میلیون بشکه در روز بود، برسیم. سیاست وزارت نفت نیز مبتنی بر بازگرداندن سهم ایران از بازار نفت و کسب جایگاه خود در قبل از دوره تحریم بود. براین اساس، به ما ابلاغ شد که شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تا دوازدهم مردادماه سال ١٣٩٥ باید به سقف تولید قبل از تحریم برسد.

موسوی افزود:‌ از اسفندماه ١٣٩٤ دیگر کارهای تعمیرات اساسی برای رسیدن به این هدف سرعت بیشتری گرفت، اما یک هفته پس از آن اعلام شد که شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باید به سرعت به سقف تولید٢ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز برسد که برای دستیابی به این مهم تعمیرات اساسی بخشی از تأسیسات که آغاز شده بود، متوقف و اجرای بخش دیگری را سرعت مضاعفی بخشیدیم تا تاسیسات و تجهیزات فرآورشی در موعد مقررآماده قرار گرفتن در مدار تولید باشند.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب توضیح داد: با مدیریت منسجم و اقدامات گسترده، چاههای نفتی به مدار تولید بازگشتند و دو هفته قبل از ضرب الاجل وزارتخانه، به مقدار تولید تعیین شده یعنی ٢ میلیون و ٩٠٥ هزار بشکه در روز دست یافتیم.

وی در مورد میزان تحقق برنامه تولید در سه ماهه نخست سال ١٣٩٥ اعلام کرد: تقریبا صددرصد برنامه تولید محقق شده است.

607/601

کد خبر: 656359

وب گردی

وب گردی