شناسایی دو موسسه بزرگ کلاهبرداری/ کارمندان از غیرقانونی بودن شرکت بی اطلاع بودند

 جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: دو موسسه بزرگ کلاهبرداری در تهران که اقدام به فروش فاکتورهای جعلی و سوء استفاده از نام و برند شرکت ها می کردند، شناسایی شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، سردار مسعود منفرد در نشست خبری گفت: در راستای تحقق شعار سال ۹۵ و اجرای فرامین مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید ملی و تدابیر فرماندهی ناجا به موضوعات اقتصادی، همکاران پلیس آگاهی در عملیات ویژه موفق شدند دو موسسه بزرگی که در تهران به صورت غیر قانونی فعالیت داشتند و اقدام به فروش فاکتورهای جعلی و سوء استفاده از برخی شرکت ها که کلا وجود خارجی نداشته و ثبت کاغذی بودند، می کردند را شناسایی کنند.

جانشین پلیس آگاهی ناجا گفت: علت این کار فرار مالیاتی این شرکت ها و سوء استفاده های دیگر اعم از اخذ وام های کلان بوده است فروش کالای قاچاق و جلود دادن به صورت قانونی اقداماتی بود که این شرکت ها انجام می دادند.

او درباره جرییات این عملیات گفت: در عملیات اول شرکتی شناسایی شد که ۱۵۰ مهر و فاکتور را جعل کرده بود. برخی از شرکت های صوری که فاکتورها را در اختیار قرار داده بودند به صورت درصدی از متهمان پول دریافت می کردند.

منفرد درباره شناسایی شرکت بزرگ دوم گفت: این شرکت ۶۰۰ مهر به صورت جعلی و فاکتورهای معتبر استفاده می کردند که این شرکت ها باعث فرار مالیاتی کلانی بودند.

منفرد گفت: این شرکت های جعلی از مهر و برند شرکت هایی که سالم کار می کردند و برندهای معتبر داشتند استفاده می کردند و شرکت های اصلی بعد از مدت ها متوجه سوء استفاده از مهرها و فاکتورها می شدند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با اشاره به اینکه محدودیت نام بردن از این موسسات وجود دارد، گفت: اینها از پوشش دفاتر بیمه استفاده می کردند تا بتوانند کلاهبرداری هایشان را انجام دهند . این موسسات در اصفهان تهران و البرز فاکتورهای جعلی را به فروش می رساندند.

او از تشکیل کارگروه با همکاری پلیس و سازمان مالیاتی و بازرسی خبر داد و گفت: تا کنون ۱۹ شرکت مورد بررسی قرار گرفته اند که ۴۸۰ میلیون تومان فرار مالیاتی داشته اند. با توجه به گستردگی فعالیت ها در کشور در راستای این اقدامات باید بعضی از شرکت های معتبر که از مهر های آنها سوء استفاده شده است دعوت شده و مورد بازجویی قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر کلاهبرداری از شرکت هایی با برند معتبر محرز شده است، گفت: کلاهبرداران با استفاده از فاکتورهای معتبر اقدام به ورود کالاهای غیرضروری می کردند.

منفرد درباره نحوه کلاهبرداری هر دو شرکت شناسایی شده نیز گفت: هر چقدر عملکرد شرکت و فروش فاکتورها بیشتر بود از مالیات فرار می کردند. تا جایی که آنها با فروش بیشتر فاکتور خودشان را از سازمان مالیاتی طلبکار می دانستند.

سردار منفرد با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که جلوی سوء استفاده ها گرفته شود و شرکت های سالم شناسایی شوند، گفت: هر دو موسسه شناسایی شده به هیچ عنوان کار اقتصادی انجام نمی دادند و فقط فاکتورسازی می کردند.

جانشین رییس پلیس آگاهی ناجا از رسانه ها خواست با کمک خود در راه سالم سازی اقتصادی کشور گام بردارند تا از ضربه زدن به اقتصاد کشور جلوگیری شود.

او با اشاره به آزمایش و بازرسی ۱۹ شرکت از مجموع ۷۰۰ شرکت گفت: باید بحث کارشناسی دقیق تر شود تا جلوی سودجویی ها گرفته شود.

سردار منفرد گفت: اقدامات ویژه پلیس آگاهی با همکاری دستگاه قضا و بازپرس ویژه پرونده صورت گرفته است و انشاالله این همکاری ادامه داشته باشد.

او با اشاره به دستگیری برخی از متهمان پرونده گفت: همچنان سه نفر از متهمان پرونده در بازداشتگاه هستند و شماره تلفن ۶۶۷۵۵۰۹۰ شماره تماسی است که شهروندان می توانند با آن تماس گرفته و اطلاعات خود را درباره فعالیت شرکت ها اعلام کنند.

او گفت: مدت زمان فعالیت این افراد و شرکت های دستگیرشده مشخص نیست. اکثر دستگیرشدگان تحصیلات عالی دارند و اطلاعات خیلی خوبی درباره کارهای اداری دارند، منفرد با اعلام اینکه در بین دستگیرشدگان هم خانم کلاهبردار وجود دارد و هم آقای کلاهبردار گفت: اولین شکایت برای شناسایی این تخلف بزرگ از نیمه دوم سال ۹۰ ثبت شده بود و با شناسایی اولین سرنخ ها به شبکه فعالیت های گسترده متهمان دسترسی پیدا شد تا سرانجام ۳ نفر دو مرد و یک زن شناسایی و دستگیر شدند.

کارمندان از غیرقانونی بودن شرکت بی اطلاع بودند

جانشین پلیس آگاهی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره فعالیت هر دو شر کت گفت: هر دو شرکت ساختمان های مجلل با تعداد زیادی کارمند داشتند که حتی کارمندان آن نمی دانستند در چه شرکت و با چه ساز و کاری فعالیت می کردند، فقط اعلام می کنم حدود ۱۵۰ نفر در این شرکت ها فعالیت می کردند بررسی ساده نشان می دهد که گردش مالی عظیمی در این شرکت ها در جریان بوده است و چه حجم عظیمی پول جا به جا می شده است.

سردار منفرد با هشدار به شرکت ها و برندهای فعال در کشور گفت: صاحبان شرکت ها به هوش باشند که به هیچ وجه فاکتورهای سفید و مهرهای شرکت را در اختیار افراد غیر قرار ندهند. وی همچنین از همکاری بیشتر دستگاه قضا و سازمان بازررسی برای شناسایی چند شر کت متخلف صوری دیگر خبر داد.

سردار منفرد گفت: فعالیت های این موسسات غیرقانونی برای سوء استفاده از فاکتورها ضربه وحشتناکی به اقتصاد کشور وارد می کند که باعث از بین رفتن شرکت های کوچک شده و در درجه دوم باعث افزایش مالیات برندهای معتبر می شوند.

او در ادامه گفت: بحث قانونی جلوه دادن کالای قاچاق ترفندی است که این موسسات انجام می دهند و این معضل دور زدن قانون محسوب می شود از سال ۹۵ که به این تخلف برخورد کرده ایم هنوز نتوانسته ایم همه این تخلفات را شناسایی کنیم و مبلغ واقعی این تخلف را اعلام کنیم تا از ضرر و وزیان دولت جلوگیری شود.

او گفت: یکی از افراد دستگیرشده سابقه دار است و قبلا هم به جرم جعل دستگیر شده است و دارای سابقه بوده است و برای فرار از دست پلیس مهرها و فاکتورهای جعلی را در خانه کارمندان خود مخفی می کرده است تا مورد شناسایی قرار نگیرند اما با شناسایی اولین سرنخ ها کارآگاهان پلیس موفق شدند همه مهرها را شناسایی و ضبط کنند.

20106

کد خبر: 656394

وب گردی

وب گردی