چرا ساخت مجموعه های تاریخی پرکشش کم شده؟

سریال «امام علی (ع)»، تنها مجموعه تاریخی در ایران است که همچنان در ذهن مخاطبانش باقی مانده است و جز پربیننده ترین سریال هایی است که تا کنون از رسانه ملی پخش شده است. اما سال هاست که دیگر رسانه ملی هزینه ای صرف ساخت مجموعه های تاریخی پرکشش نمی کند.

به گزارش ایسکانیوز، داریوش ارجمند بازیگر این سریال که در نقش مالک اشتر به ایفای نقش پرداخته است درباره حضورش در مجموعه «امام علی (ع)» می گوید: برای من مهم نبود که یک کاری بکنم و پولی بگیرم. بلکه برای من ارزش این کار خیلی مهم بود و چیزهایی که درباره ایشان می‌دانستم و به آن‌ها عشق می‌ورزیدم. آرزو داشتم که ای کاش موقعی بودم که می‌توانستم نوکری امام علی (ع‌) را بکنم. این‌ها همه برای من مساله بود و این موقعیت برای من به وجود آمد. ولی وحشت داشتم به خاطر اینکه اگر آن شخصیت را بد بازی می‌کردم، قطعا بدانید که باید از ایران می‌رفتم. چون یک تصور ذهنی بزرگی از این سردار امام علی (ع) در ذهن شیعیان وجود داشت.
داریوش ارجمند از تاثیر نقشی که در «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی ایفا کرد بر حضورش در نقش مالک اشتر در سریال «امام علی (ع)» می گوید: به نظر من اگر در تمام عمرم همین یک نقش را بازی می‌کردم، زندگی هنری‌ام بیهوده نبود. همان توفیقی که خداوند به من داد، توفیقی بود که بعد از اینکه من مقداری بضاعت‌هایم را در ناخدا خورشید، جست‌وجوگر و ... نشان دادم، به دل میرباقری افتاد که من را برای این نقش انتخاب کند. در حالی که مدعیان زیادی هم داشت که بهتر از من بودند. اما میرباقری به پای من ایستاد و خیلی هم ممنونش هستم. به هر حال سید داوود میرباقری باعث شد که من یک شرف آسمانی بیابم و امروز هرکس من را نگاه می‌کند یاد حضرت علی(ع) می‌افتد. این بار سنگینی است. در عین حال که سپاسگزار داوود میرباقری هستم اما نمی‌داند که چه باری بر دوش من گذاشت. باری که واقعا من را از بسیاری از اعمال و رفتار در اجتماع دور و منع کرد و من با طیب خاطر و شادمانی آن تمایلات را کشتم و کنار گذاشتم. برای اینکه مولای من و نوکرش در چشم مردم کوچک نیاید. نگویند این هم سردارش.
ساخت مجموعه «امام علی (ع)» از سال 1370 تا 1375 به طول انجامید و بسیاری از بازیگران معتبر ایران در آن حضور داشتند، از پرویز پرستویی گرفته تا مهدی فتحی، عنایت بخشی، انوشیروان ارجمند، بهزاد فراهانی و بسیاری دیگر که حضور هر کدامشان در این مجموعه به آن اعتباری دو چندان بخشید.
اما سال هاست که دیگر از سریال های تاثیرگذار تاریخی در ایران خبری نیست. وجود سریال های عظیمی چون «امام علی (ع)» زمانی نشان از اهمیت مخاطب برای رسانه ملی داشت اما سال هاست که دیگر سازمان صدا و سیما به سمت ساخت اینگونه مجموعه ها نمی رود. سریال های مذهبی و تاریخی که شعار زده نیستند و با داشتن قصه ای جذاب مخاطب را وادار به تماشا کردن تلویزیون می کنند به چالشی جدی در رسانه ملی بدل شده است.
سریال هایی چون «معصومیت از دست رفته»، «مردان آنجلس»، «مریم مقدس» و بسیاری سریال های تاریخی دیگر که به مناسبت های مختلف از تلویزیون پخش می شد موجب آن شد تا مخاطبان بسیاری به تاریخ ایران، اسلام و قصص قرآنی علاقمند شده و در جهت آشنایی بیشتر به مطالعه منابع و کتاب های تاریخی روی آورند.
آنچه اما بیش از ساخت سریال های تاریخی مهم است، نوشتن فیلمنامه های جذاب در این مورد و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در تولید مجموعه های تاریخی است. ذکر این نکته مهم است که سریالی چون «امام علی (ع)»، بیش از 20 سال پیش ساخته شده است و با اقتضاعات آن دوره همخوانی دارد اما نکته ای که مجموعه سازان در زمان حال بر آن اصرار دارند، علاقمند بودن به تکرار تجربه های موفق گذشته است، در همین راستا کارگردانان به تغییر سلایق مخاطبان اهمیتی نشان نداده و در جهت به روز کردن ایده هایشان اصراری ندارند.
به روز بودن ایده ها به معنی فاصله گرفتن از سریال های تاریخی نیست، سالانه تعداد قابل توجهی فیلم تاریخی در هالیوود ساخته می شود، سریال «بازی تاج و تخت» یک مجموعه تاریخی است که رکورددار تعداد بیننده در شبکه اچ‌بی‌او است و در کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد. با وجود استفاده از برهنگی، خشونت و خشونت جنسی که انتقاداتی را به این مجموعه وارد آورده، منتقدین نظرات مثبت فراوانی در مورد این سریال داشته‌اند. این سریال تاکنون نامزد و برندهٔ بسیاری از جوایز شده‌است که از میان آن‌ها می‌توان به نامزدی جایزه امی بهترین سریال درام برای هر چهار فصل پخش شدهٔ آن، یک نامزدی جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال تلویزیونی درام و نامزدی جایزهٔ هوگو برای بهترین نمایش درام اشاره کرد. پیتر دینکلیج نیز برای بازی در نقش تیریون لنیستر موفق به دریافت دو جایزهٔ امی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و یک جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده‌ است.

سریال «بازی تاج و تخت» در ایران نیز علاقمندان فراوانی دارد که نشان از مشتاق بودن مخاطب ایرانی برای تماشای سریال های تاریخی جذاب دارد.

در حالی که صدا و سیما خود را در رقابت با سریال های شبکه «جم» می بیند از خلایی که تلویزیون ایران در سریال های تاریخی دارد بازمانده و بیش از پیش به ساخت مجموعه هایی با فیلمنامه هایی به شدت ضعیف و همراه با شوخ های سطحی کرده است.
استفاده از تکنولوژی های جدید در ساخت سریال های تاریخی و نوشتن فیلمنامه هایی که خانواده ایرانی بتواند با آن ارتباط برقرار کند به چالشی تبدیل شده که روز به روز مخاطبان را از رسانه ملی نا امید می کند.
تاریخ اسلام پر است از داستان های پرکشش و جذابی که می تواند منبع مناسبی برای ساخت سریال های تاریخی باشد اما گویا سازمان صدا و سیما دیگر علاقه ای به ساخت اینگونه سریال ها نداشته و مسولان این رسانه ترجیح می دهند در رقابت با سریال های ترکیه ای به منظور جذب مخاطبان به سمت ساخت سریال های با ساختار مجموعه های شبکه «جم» بروند تا اینکه از منابع اسلامی و ایرانی تاریخ ایران و اسلام استفاده کنند.
503

کد خبر: 656415

وب گردی

وب گردی