رسانه های افراطی تلاش می کنند دولت را زمین بزنند تا یک دوره ای شود

وقتی که می‌گوییم رسانه‌ها باید فضای امید ایجاد کنند، به معنای این نیست که رسالت اصلی را کنار بگذارند. فضای امید وقتی ایجاد می‌شود که واقعیت‌ها گفته بشود . مردم نسبت به روند تحولات در سیاست‌گذاری‌ها آگاه باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آستان، یک فعال سیاسی با اشاره به اینکه در عصر جهانی‌شدن، دنیای شیشه‌ای به‌ ویژه برای مسئولان و صاحبان قدرت واقعیتی غیرقابل انکار است گفت: به‌این‌معنا هر کسی که در هر رده‌ای از عرصه‌ قدرت قرار گرفته، باید در درون یک ویترین زندگی کند و تمام رفتارهای او توسط مردم دیده و قضاوت می‌شود و دلیل اصلی چرخش قدرت و نخبگان در عرصه مدیریت کشورها در جوامع توسعه‌یافته همین است که مردم به راحتی می‌توانند ارزیابی کنند و مدیر و رئیس را انتخاب کنند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت: در جوامع توسعه‌نیافته و عقب‌مانده که ماهیت ضد آزادی دارند، به دلیل اینکه حقایق را مکتوم و مخفی نگه می‌دارند، باعث می‌شود که برخی از صاحبان قدرت دهه ها و سال ها در عرصه قدرت باقی بمانند. امروز در دنیای ارتباطات مهم‌ترین عنصری که می‌تواند این واقعیت را بازنمایی کند، رسانه است.

این فعال سیاسی افزود:اگر بتوان برای یک رسانه وظیفه قائل شد، آن وظیفه این است که حرکت صاحبان قدرت را در جامعه رصد کند و آن را به مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور انتقال دهند؛ بنابراین وقتی که می‌گوییم رسانه‌ها باید فضای امید ایجاد کنند، به معنای این نیست که رسالت اصلی را کنار بگذارند.

وی تاکید کرد:فضای امید وقتی ایجاد می‌شود که حقایق و واقعیت‌ها گفته بشود و مردم نسبت به روند تحولات در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها آگاه و هوشمند باشند. اگر خدای‌ ناکرده مردم بر این باور باشند که حقایق از آنها پنهان شده، به‌طور‌طبیعی ناامیدی در جامعه زیاد می‌شود و این مسئله کاملا با تقویت پایه‌های آزادی و امنیت اجتماعی برای رسانه‌ها و تریبون‌ها ارتباط دارد. به میزانی که آزادی در جامعه تقویت شده باشد، رسانه‌ها وظیفه اصلی خودشان را بیشتر دنبال می‌کنند و مردم هم درواقع از آن ظرفیت، هوشمندی و آگاهی برخوردار هستند که بتوانند حقایق را تشخیص بدهند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ما در جامعه‌ای با مختصات خاص خودمان هستیم که متأسفانه وقتی جمله‌ای از زبان یک مسئول صادر می‌شود، تلقی بخشی از جامعه این است که حقایق و پرونده‌های چند میلیاردی در معرض دید افکار عمومی قرار نگیرد و این مسئله به معنای نهادینه‌شدن فساد است که ما در دولت احمدی‌نژاد به خوبی این مسئله را دیدیم. یکی از بزرگ ‌ترین معضلات آقای روحانی این است که در برابر این ساختار نهادینه ‌شده فساد در دستگاه‌های دولتی چگونه عمل کند و این مسئله به ساختاری عمومی تبدیل شده و این روند را می‌بینیم.

به گزارش آستان؛عبدالله ناصری ادامه داد:بنابراین اگر تا‌به‌حال کاری صورت گرفته، این کار توسط رسانه‌ها انجام شده است، برای مثال رسانه‌ها بر‌اساس دو فیش حقوقی، فضائی را شکل دادند و دولت تصمیمی گرفت که موجب کاهش فاصله حقوقی بین طبقات عادی مدیریتی با مدیران ارشد دولتی شد که تصمیم خوبی است. این کار را رسانه‌ها انجام داده و هزینه آن را هم رسانه پرداخت کرده است. حتما باید این واقعیت را بپذیریم که مثل همین تصمیم اخیر برای تعیین کف و سقف حقوق برای مدیران دولتی، کاری است که توسط رسانه‌ها شده است.

به گفته ناصری؛بنابراین باید مراقب باشیم در کنار اینکه رسانه‌ها باید خودشان در درجه اول ملزم به اجرای قوانین باشند، ما نیز به بهانه ایجاد امید یا سیاه‌ نمایی‌نکردن نباید مانع آزادی رسانه‌ها بشویم. البته طبیعی است که رسانه باید اخلاق‌محور باشد و بیان انتقادات و واقعیات جامعه را در چارچوب اخلاقیات رسانه‌ای دنبال کند و معتقدم که رسانه‌های چارچوب ‌دار همراه دولت این مسئله را رعایت کرده‌اند.

ناصری فعال سیاسی خاطر نشان کرد:طبیعی است که رسانه‌های جریان تندرو و افراطی که به هر نحوی می‌خواهند برای دولت مسئله ایجاد کنند و دولت را زمین بزنند تا دولت یک‌ دوره‌ای بشود، خیلی ملتزم به چارچوب‌های اخلاقی و حرفه‌ای رسانه‌ای نیستند و هر مشکل کوچکی را بزرگ جلوه می‌دهند اما باید تأکید کرد که رسانه نباید از وظیفه اصلی خودش که بیان واقعیت جامعه است، غافل بشود.

205/201

کد خبر: 656436

وب گردی

وب گردی