آیا اصولگرایان در انتخابات 96 قادرند به کاندیدای واحد برسند؟

اصولگرایان در سال ٩٦ باید با گفتمانی متفاوت از گفتمانی که در سال‌ها ٩٢ و ٩٤ پیگیری کردند وارد عرصه انتخابات شوند.

به گزارش ایسکانیوز روزنامه اعتماد نوشت، همچنین اجماع میان کاندیداهای این طیف اهمیت دارد. نوع مواجهه اصولگرایان با مسائل کشور چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت این جریان نمی‌تواند چه به لحاظ گفتمانی و چه به لحاظ رویکردی که منتهی به اجماع این جناح شود، موفق عمل کند.

به هر ترتیب آنها در این فرصت باقیمانده تلاش خود را خواهند کرد تا به گفتمانی که بتواند لااقل بدنه اجتماعی آنها را به حرکت در بیاورد و اعتمادسازی لازم را ایجاد کند، دست یابند اما این کار چندان ساده نخواهد بود. به هر حال کارنامه سه دوره مجلس اصولگرا و دو دوره دولت اصولگرا پیش روی مردم است و در هر انتخاباتی قاعدتا یکی از مسائلی که مورد بررسی و آسیب‌شناسی و نقد قرار می‌گیرد همین کارنامه است.

جریان اصولگرا باید بتواند پاسخ درخوری برای این کارنامه ناموفق داشته باشد. به نظر نمی‌رسد که مواضع جناح راست در مورد نامزد انتخاباتی آنها در سال ٩٦ مواضع یکسانی باشد. طیفی که خود را نزدیک‌تر به دولت گذشته می‌دانند گفتمانی بر محور عدالت‌خواهی و پررنگ کردن شکاف فقیر و غنی دارد.

آنها تلاش می‌کنند تا با به راه انداختن موج‌های پوپولیستی آرای مردم را به سمت خودشان جلب کنند. این رویکرد همه طیف‌های جریان اصولگرا نیست. طیفی که نگاه واقع بینانه نسبت به مسائل و مشکلات کشور دارد به ویژه در حوزه اقتصاد نسبت به این مساله هم اشراف دارد که وضعیت اقتصادی کشور ظرفیت مطرح کردن این گفتمان را فراهم نمی‌کند به دلیل اینکه آثار و پیامدهایی که از دولت گذشته باقی مانده تا یک دهه آینده عوارض و عواقب آن به حدی است که طیف اصولگرای میانه نتواند مجددا بر گفتمان عدالت خواهی با بخش تندرو به حرف و رویکرد مشترک برسد. همین تفاوت دیدگاه مانع از این خواهد شد که اصولگرایان به نامزدی واحد و مورد حمایت همه طیف‌های اصولگرایی دست یابند.

201/201

کد خبر: 656547

وب گردی

وب گردی