علی جنتی: فرهنگ ایثار باید میان نسل جوان رواج یابد

علی جنتی گفت: صبغه اصلی هشت سال دفاع مقدس مردمی بودن آن بود به طوری که بر خلاف بسیاری از کشورها در دوران جنگ تحمیلی در ایران حضور مردم در دفاع از کشور بسیار پر رنگ بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین رونمایی از جلد دوم نخستین کتاب مردمی ایثار با بیان این مطلب ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت امیر المومنین،گفت: امیدوارم همه ما بتوانیم از برکات ماه مبارک رمضان و شب های قدر که به تعبیر قرآن کریم عبادت در آن از هزار ماه برتر است، بهره کافی را ببریم.

ایثار،مفهوم و تعبیر قرآنی است

وی افزود: واژه ایثار یک تعبیر و مفهوم قرآنی است. قرآن به ایثار و برخی از مسلمانان به ویژه در دوران جنگ که دیگران را بر خود مقدم می دارند در حالی که خود نیز نیازمند هستند، اشاره کرده است.
جنتی ادامه داد: فداکاری در راه دفاع از سرزمین بین همه ملت ها و دولت ها وجود دارد و همه ملت ها و دولت ها به همه کسانی که از سرزمین خود دفاع کرده اند، احترام می گذارند.
وی با اشاره به تفاوت های بین ایثار و فداکاری، گفت: تفاوت ایثار و فداکاری تلاش در راه آرمان های مقدس اسلامی و دینی است و دفاع از سرزمین یکی از این آرمان ها محسوب می شود.

فرهنگ ایثار در میان نسل جوان ترویج یابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: فرهنگ ایثار به عنوان فرهنگی دینی و اسلامی کشور ما باید در سطح جامعه به ویژه در میان نسل جوان رواج یابد، زیرا نسل جدید آشنایی کمتری با این فرهنگ دارند و لازم است از آن شناخت بیشتری پیدا کنند.
وی تاکید کرد: تجربه هشت سال دفاع مقدس که نهایت اوج فداکاری و از خودگذشتگی را در آن مشاهده کردیم از جمله ویژگی های بارزش مردمی بودن آن بود.
جنتی گفت: در آن دوران مردم با دست خالی ولی اراده ای آهنین و اعتقادات دینی به جنگ با دشمن پرداختند و در آزاد سازی خرمشهر شاهد بودیم که نیروهای مردمی چگونه با سلاح های سبک توانستند یک ارتش مجهر به سلاح های به روز که بسیاری از قدرت های جهانی نیز حامی آن بود را از کشور بیرون کنند.
وی با اشاره به جنگ بدر و پیروزی اقلیت کوچک مجهز به قدرت ایمان در برابر دشمنان ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس نیز نیروی الهی منجر به پیروزی کشور شد. زیرا در آن زمان ارتش از هم پاشیده بود و سپاه نیز به طور کامل شکل نگرفته بود ولی مردم با نیروی ایمان به صورت همه جانبه به پا خاستند و از سرزمین خود دفاع کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این روحیه که با نفس قدسی حضرت امام خمینی (ره) پدید آمد را باید در بین مردم حفظ کنیم. جوانانی که با اینکه در آغاز جنگ خیلی هاشان تربیت شده دوران شاهنشاهی بودند با نفس قدسی حضرت امام جان خود را در راه دفاع سرزمین خود فدا کردند. در آن دوران روحیه همه روحیه شهادت طلبی بود.

حفظ روحیه ایثار و فداکاری راهکاری برای مصونیت بخشی از آسیب های اجتماعی

وی افزود: با توجه به آسیب های اجتماعی که در جامعه موجود است و هر لحظه جوانان را تهدید می کند، فرهنگ ایثار و فداکاری یکی از راهکارهایی است که می توان جامعه و جوانان را از آنها مصونیت بخشید.
جنتی ادامه داد: آشنایی با معارف قرآنی، حضور در مساجد، استفاده از ابزارهای موجود از جمله فیلم، کتاب، هنرهای نمایشی و ... می تواند ما را در زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و فداکاری در جامعه کمک کند.

تدوین کتاب مردمی ایثار اقدام ارزشمندی است

وی با اشاره به ویژگی های کتاب مردمی ایثار گفت: این کتاب و جمع آوری آن اقدام ارزنده ای است و دلنوشته های کسانی است که در نمایشگاه کتاب تهران هر چه در قلب و ذهنشان بود را به روی کاغذ آوردند و بسیار خوشحالیم که جلد دوم آن نیز به چاپ رسیده است.
جنتی افزود: این نوع اقدامات و سایر کتاب های با موضوع دفاع مقدس و ایثار و فداکاری می تواند در زنده نگه داشتن روحیه فداکاری در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران موثر باشد.
در این جلسه سعید الفتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران و گلشنی مدیر خانه ایثار و مقاومت به ارایه گزارشی از روند تدوین و جمع آوری مطالب کتاب مردمی ایثار پرداختند.

در پایان این مراسم از جلد دوم کتاب مردمی ایثار از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
508502

کد خبر: 656725

وب گردی

وب گردی