پورمختار : ورود دولت درباره شکایت ایران از آمریکا به موقع و خوب بوده است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه می گوید: دولت ورود خوبی به این موضوع داشته و گام های مثبتی را برای به نتیجه رسیدن این شکایت برداشته است؛ ورود دولت به موقع بوده و تعدادی از اساتید به نام حقوق بین الملل که تجربه خوبی دارند این شکایت را تقدیم لاهه کرده اند.

محمدعلی پورمختار در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا سازوکار حقوقی شکایت ایران از آمریکا در قبال برداشت 2 میلیارد دلاری از حساب ایران به گونه ای تعریف شده که نتیجه بخش باشد؟ اظهار کرد: آن چیزی که مسلم است به طور قطع و یقین، با استناد به پیمان مودت این شکایت قابلیت پیگیری دارد.

وی افزود: بر اساس پیمان مودت میان ایران و آمریکا که در سال 1334 شمسی امضاء شده و تاکنون لغو نشده است، دیوان بین المللی لاهه سابقه قبول شکایت ایران از آمریکا را مستند به این پیمان دارد و در قضیه حمله به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس در سال 1367 در جریان جنگ تحمیلی به نفع ایران رای داد و آمریکا را محکوم کرد.

پورمختار خاطرنشان کرد: امیدواریم که این رای در خصوص اقدام یکجانبه آمریکا در برداشت غیر قانونی از پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در این کشور نیز اتفاق بیفتد.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس دهم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، با استناد به عدم نقض حاکمیت دولت ها نیز می توان این شکایت را پیگیری کرد؛ چراکه در حقوق بین الملل دولت ها مصونیت دارند و نباید حاکمیت شان نقض شود.

رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس نهم خاطرنشان کرد: مشابه چنین اقدامی را آلمان علیه ایتالیا انجام داده بود و به دلیل جنگ جهانی دوم اموال این کشور را مصادره کرده و به شکات داده بود که دیوان بین المللی این اقدام را محکوم کرد. برداشت غیرقانونی امریکا از حساب ایران نیز مشابه رفتار آلمان هاست از این به احتمال بسیار یقین می دانم که با حضور اساتید مجرب در مرکز خدمات حقوق بین الملل ریاست جمهوری ان شاء الله این موضوع به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دولت ورود خوبی به این موضوع داشته و گام های مثبتی را برای به نتیجه رسیدن این شکایت برداشته است، گفت: ورود دولت به موقع بوده و تاجایی که من خبر دارم تعدادی از اساتید به نام حقوق بین الملل که تجربه خوبی دارند، شکایت مستندی را تهیه و تقدیم کرده اند از این رو، اقدام دولت خوب بوده اما طبیعتا در مرحله شکل گیری موضوع می شد پیشگیری کرد و با سابقه ای که ما از آمریکا سراغ داریم، می شد اموال را از این کشور خارج کرد و اجازه نداد مورد طمع آن ها قرار بگیرد اما حالا که اتفاق افتاده باید بسیار محکم و بدون ملاحظه این شکایت تا حصول نتیجه مطلوب دنبال شود.

204/201

کد خبر: 656850

وب گردی

وب گردی