نگرانی نظام پرستاری از ورود سلامت یاران هلال احمر به بیمارستان ها

نظام پرستاری همچنان نگران ورود سلامت‌یاران هلال احمر به بیمارستان‌ها است و با وجود اینکه رییس کل این سازمان چند روز پیش اعلام کرد که از شکایت به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ صرف نظر کرده، اما گویا خیال این سازمان هنوز آسوده نشده‌ است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، طرح "سلامت‌یاران" هلال احمر که حدودا یک ماهی است در چند بیمارستان‌ به اجرای آزمایشی گذاشته شده، اما نتوانسته‌ به طور کامل نظر جامعه پرستاری را با خود همراه کند. مسئولین جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند سلامت‌یاران به به هیچ عنوان مسائل درمانی ورود نمی‌کنند و از سوی دیگر ، سازمان نظام پرستاری از اوایل سال جاری، خود را آماده شکایت به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کرده‌بود، اما چندی پس از اجرای آزمایشی این طرح، تصمیم این سازمان تغییر کرد و از طرح شکایت خود منصرف شد.

با توجه به اظهارات رییس کل این سازمان، به نظر می‌رسد نظر نظام پرستاری درخصوص این طرح کمی تغییر یافته و با ورود سلامت‌یاران به بیمارستان‌ها البته مشروط به برطرف کردن برخی مشکلاتش، رضایت داده‌است؛ به طوری که مسوولان سازمان نظام پرستاری اخیرا در اظهاراتی اعلام کرده‌اند که "سلامت‌یاران" می‌توانند با گذراندن دوره‌هایی زیر نظر نظام پرستاری، کار کنند. البته مهندس احمدی، دبیر کل جمعیت هلال احمر پیش از این گفته بود که در طرح "سلامت‌یاران" با متولی سلامت کشور یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و اجرای آن هم کاملا با نظر وزارت بهداشت پیش خواهد رفت.

علی‌محمد آدابی، رییس کل سازمان نظام پرستاری ، رویکرد سازمان نظام پرستاری درباره اجرای طرح سلامت‌یاران را مانند گذشته اعلام کرد و گفت: رویکرد ما در مورد طرح سلامت‌یاران هیچ تغییری پیدا نکرده‌است و مواردی که ایراد داشته‌ همچنان پا برجاست . افشای اطلاعات مربوط به بیماران یکی از این موارد بود که در این خصوص هنوز هم جای نگرانی وجود دارد. آنها به هیچ وجه نباید از اطلاعات بیماران اطلاع پیدا نکنند.

او افزود: از سویی دیگر، هر کدام از سلامت‌یاران که قرار است به شکل داوطلبانه انجام وظیفه کنند، به شدت در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیر هستند، به همین خاطر تاکید ما این است که هلال احمر اطمینان لازم در خصوص فراگرفتن آموزش‌های لازم را در این زمینه ایجاد کند.

رییس کل سازمان نظام پرستاری همچنین به ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این نیروها نیز اشاره کرد و افزود: اگر برای هرکدام از آنها اتفاقی افتد، باید از پوشش بیمه ای برخوردار باشند. همچنین هرنوع اقدام سلامت‌یاران در خصوص بیماران می‌تواند مسئولیت مدنی را برای آنها به دنبال داشته باشد؛ به همین خاطر علاوه بر بیمه تامین اجتماعی باید تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی هم قرار گیرند تا چنانچه در اثر اقدامات سهوی، عمدی و ناآگاهانه خطری برای بیمار ایجاد شد، تحت پوشش این بیمه باشند.

آدابی رفع این نگرانی‌ها را مشروط به برگزاری جلسه‌ای مشترک با هلال احمر برای بررسی و نظارت بر دوره‌های آموزشی توسط سازمان نظام پرستاری برای پیشگیری از بروز این مسائل دانست.

او همچنین تاکید کرد: تا رفع این نگرانی‌ها به مردم توصیه می‌کنیم بیماران و مردم قبل از اینکه از پزشک یا پرستار بودن فرد مطمئن نشدند، به هیچ وجه اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار ندهند.

رییس کل سازمان نظام پرستاری درباره تاثیر افزوده شدن یک رده جدید به کادر درمان بیمارستان‌ها نیز توضیح داد و گفت: سلامت‌یاران کمکی به پرستاران نمی‌کنند، حتی پرستار در کنار حجم بالای کار، باید مراقب نحوه عملکرد این افراد باشد. ضمن اینکه به هیچ عنوان وظیفه‌ای در قبال آموزش آنها عهده‌دار نیستند؛ چرا که وقتی برای این کار ندارد و هزینه‌ای هم برای آن دریافت نمی‌کنند. این آموزش‌ها باید قبل از ورود سلامت‌یاران به بیمارستان‌ها ارائه شود و سازمان نظام پرستاری برای شفاف شدن موضوع درخواست دارد حتما برنامه‌های آموزشی زیر نظر سازمان تایید شود.

آدابی با اشاره به نارضایتی بیشتر پرستاران از ورود نیروهای سلامت‌یار به بیمارستان‌ها، ادامه داد: بیشتر شرح وظایف سلامت‌یاران در حوزه کمک بهیاری است که در حال حاضر بیش از 60 هزار نیروی آموزش دیده وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود این افراد به کار گرفته شوند، اگر نیازی بود زیر نظر سازمان نسبت به آموزش نیروهای جدید اقدام شود.

او تاکید کرد: ابداع گونه‌ای با این نام، اصلا ضرورتی نداشته است. طی سفری که به ژنو داشتم با نماینده صلیب سرخ صحبت کردم، ایشان نیز به هیچ وجه اجازه دخالت کار نیروهای داوطلب را در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را ندارند.

آدابی دلیل انصراف خود از شکایت به صلیب سرخ را حفظ مسائل ملی در داخل کشور اعلام کرد و گفت: انتظار دارم مسئولین هلال‌ احمر در یک گفتمان منطقی با مسئولین نظام پرستاری در خصوص مسائل پرستاری و وابسته حل کنند.

20106

کد خبر: 656906

وب گردی

وب گردی