ماجرای خودکشی مشکوک 909 نفره در مستند  «شهرهای متروکه»

«شهر های متروکه» به کارگردانی روزبه تذهیبی و تهیه کنندگی حسام اسالمی تولید سال 1393 به تاریخچه شکل گیری گروهی به نام مردم معبد به رهبری جیم جونز میپردازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، جیم جونز در اوایل قرن نوزدهم در آمریکا به دنیا آمد و از نوجوانی به مارکسیسم علاقه داشت. او در کلیسا آموزش دید و با حمایت از سیاه پوستان و مبارزه با تبعیض نژادی طرفدارانی یافت.

این مرد از ایالت ایندیانا با دادن وعده برابری «سیاه» و «سفید» عده ای از مردم را به دنبال خود کشید. او وعده سرزمین موعود را داد و با سخنرانی در کلیسای خودش (موسوم به معبد مردم) و همین طور در کالیفرنیا تعداد زیادی از مردم را دور خود جمع کرد.

او در سخنرانی هایش عنوان کرد آمریکا دیگر جای ماندن ما نیست و ما باید به سرزمین موعودی مهاجرت کنیم که نه دغدغه ی مالی داشته باشیم و نه از بمب اتمی بترسیم. در نتیجه یک روز همه را دور خود جمع کرد و فرمان هجرت داد، هجرت به عمق جنگل های گویانا؛کشوری کوچک در امریکای جنوبی. بلافاصله بعد از رفتن به جنگل های گوانا، شهر رویاهای خود و یا همان سرزمین موعود را ساخت و نامش را «جونز تاون» گذاشت و شروع به فرستادن تصاویر ویدیویی گرفته شده از این شهر به امریکا کرد تا مردم بیشتری را به سمت خود بکشد.

اما 10، 11 ماه بعد گزارشاتی از این شهر به امریکا رسید که در آن نشان می داد کسانی که قصد خروج از شهر را دارند علاوه بر اینکه اجازه این کار را دریافت نمی کنند بلکه شکنجه هم می شوند و در ادامه این گزارشات بستگان کسانی که به گوانا رفته بودند دست به دامن مقامات سیاسی امریکا شدند.

بعد از این تقاضاهای دسته جمعی، دولت امریکا یک سناتور به همراه تعدادی از خبرنگاران را به جونز تاون فرستاد. این خبر به گوش جونز رسید و بلافاصله دستور قتل آن ها را داد.

به گفته‌ رژیم ایالات متحده جیم جونز سپس پیروانش را مجبور کرد تا دست به یک خودکشی دسته جمعی بزنند. طبق ادعای رسانه‌های امریکا 909 نفر در 17 نوامبر 1978 مجبور به خوردن سم شدند تا بزرگ‌ترین خودکشی دسته جمعی تاریخ بشریت را رقم بزنند. ادعایی که خیلی‌ها آن را باور نکرده‌اند. از این خودکشی دسته جمعی تنها پنج نفر جان سالم به در بردند که هر یک از آن ها خواستار تحقیق جدی در این باره بودند ولی دولت امریکا از این درخواست ممانعت به عمل آورد.

«شهرهای متروکه» به کارگردانی روزبه تذهیبی و تهیه کنندگی حسام اسالمی تولید سال 1393 سه شنبه هشتم تیر ماه ساعت 22 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و چهارشنبه نهم تیر ساعت 15 بازپخش می شود.

508

کد خبر: 656958

وب گردی

وب گردی