وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:ایران باید به هاب حمل و نقلی منطقه تبدیل شود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ایران باید به هاب حمل و نقلی منطقه تبدیل شود اعلام کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی برای توسعه در بخش دریایی کشور در حال انجام است و در نهایت می‌تواند ظرفیت بنادر را تا حد زیادی بالا ببرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در خصوص وضعیت کنونی حوزه ریلی در کشور بیان کرد: برنامه‌ای که ما تهیه کرده‌ایم، برنامه بسیار بلندپروازانه‌ای است. من اساسا درکم درباره بحث‌هایی که در مورد اقتصاد مقاومتی می‌‌شود این است که وقتی در پایان کار صحبت از این می‌شود که ما باید از سهم ترانزیت ایران حداکثر استفاده را داشته باشیم، مفهومش آن است که ما باید از این موقعیت خود در منطقه استفاده کنیم و تهران و ایران را به هاب منطقه در حوزه حمل و نقل تبدیل کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: برای تحقق این امر باید به بحث ناوگان و زیرساخت‌ها نیز توجه کنیم. ما باید از زیرساخت‌های مناسب در بخش دریا و بنادر و همچنین در به عنوان هاب منطقه بهره‌مند شویم.

آخوندی با بیان اینکه ما هم‌اکنون در بخش دریا دارای پروژه‌های بسیار بزرگی هستیم گفت: چابهار (که درحال سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری در آن هستیم)، بندر عباس (که فاز یک آن در حال نوسازی و افزایش بهره‌وری بوده و فاز دو آن نیز سکوهایش احداث شده ولی فاقد تجهیزات است) نمونه‌هایی از مناطق دریایی با پروژه‌های مهم به شمار می‌روند.

وزیر راه و شهرسازی در این راستا از انجام اقدامات لازم برای سفارش واردات تجهیزات در بندر عباس خبر داد و افزود: فاز سوم این بندر نیز هم‌اکنون در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصور می‌‌کنم پروژه‌های مربوط به بندرعباس طی ۴ تا ۵ سال به طول بیانجامد که در صورت اتمام ظرفیت این بندر تا حدود دو برابر افزایش خواهد داد.

آخوندی در ادامه سخنانش با بیان اینکه امید است با این اقدامات بندرعباس به دروازه ورودی ایران و به دنبال آن دروازه ورودی کل آسیای میانه تبدیل شود گفت: ما برای تبدیل شدن به هاب منطقه حداقل نیاز به ۶ سال کار شبانه‌روزی خواهیم داشت.

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین در ادامه از امضای قرارداد مسیر ریلی تهران-قم-اصفهان و فعال بودن کارگاه در این بخش خبر داد و اضافه کرد: تحقق این امر اقدامی بسیار بزرگ بود چراکه به دنبال آن ما برای اولین بار در کشور به فناوری قطار سریع دسترسی پیدا خواهیم کرد که عملیات اجرایی آن حدود ۴۰ ماه به طول خواهد انجامید.

وی همچنین درباره پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد با هدف ارتقای سرعت به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیز اظهار کرد: یادداشت تفاهم این پروژه در سفر رئیس جمهور چین به کشور امضا شد، هم‌اکنون نیز درحال مذاکرات فشرده با این کشور هستیم که امیدواریم به مرحله قرارداد و تأمین مالی ۲ میلیارد دلاری از سوی چین برسیم.

آخوندی در پایان در خصوص کیفیت ریل‌های وارداتی خاطرنشان کرد: هیچ کالایی بدون استاندارد و کنترل و بازرسی به کشور وارد نخواهد شد. ما هنوز در داخل کشور این محصول را تولید نکرده‌ایم ولی به محض این اقدام تمامی ظرفیت تولید داخلی را به صورت یکجا خریداری خواهیم کرد.

607/602

کد خبر: 656980

وب گردی

وب گردی