بررسی سانحه واژگونی اتوبوس سربازان و حادثه انفجار شهران در کمیسیون عمران مجلس

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، از پیگیری سوانح رانندگی اخیر و همچنین حادثه انفجار غرب تهران در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: دراین خصوص وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون ایمنی حمل و نقل افرادی را در تهران و استان‌ها مامور پیگیری و بررسی سانحه رانندگی کرده‌ است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری راه وشهرسازی، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به کشته شدن ۱۹ سرباز در سانحه رانندگی روز چهارشنبه در استان فارس،گفت: این سانحه باید مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار گرفته و مراحل اقدامات اداری،کارشناسی و قضایی خود را طی کند، لذا قضاوت و اعلام زودهنگام نتایج قطعا ممکن نیست.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد:نهادهای عالی نظارتی مانند مجلس باید بر روند بررسی‌ها و اقدامات اعم از سرعت بررسی، کیفیت و صحت اقدامات نظارت کند.

وی افزود: بررسی سانحه طبق پروتکل‌های حاکم شروع شده و در استان تیم‌های کارشناسی درحال بررسی هستند و مراجع ستادی مسقر در تهران نیز به روند انجام کارها ورود کرده و امید است به زودی نتایج نهایی اطلاع رسانی شود.

رضایی کوچی در در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون عمران به عنوان رکن تخصصی مجلس شورای اسلامی در بخش حمل و نقل چه اقداماتی را در دستورکار قرار داده است، تاکید کرد: بنده با وزرا و مقامات کشوری ذیربط مذاکرات و روند بررسی‌ها را کنترل کرده‌ام و دراین خصوص وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون ایمنی حمل و نقل افرادی را در تهران و استان‌ها مامور پیگیری و بررسی سانحه رانندگی کرده‌ است.

وی با بیان اینکه پلیس درحال بررسی های اولیه جهت ارائه گزارش سانحه رانندگی است، تصریح کرد: کمیسیون عمران نیز در اولین جلسه رسمی خود در ۱۳ تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی به این موضوع خواهد پرداخت.

رضایی کوچی افزود: بررسی و اقدام درمورد این سانحه با تشکیل پرونده قضایی با ورود مدعی‌العموم یا شکایت افراد مرتبط مانند اولیاء دم یا هر دو آغاز می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم،تصریح کرد: تصمیم‌گیری های قضایی در تعیین مقصران مسئولیت‌ها اتخاذ می شود و مبنا و پایه بررسی های کارشناسی های اولیه،ارزیابی ها و بررسی‌های پلیس راه خواهد بود که درصورت وجود اعتراض مراحل مشخص خود را طی خواهد کرد.

وی گفت: اقدامات حاکمیتی به منظور جلوگیری از کاهش ایمنی حمل و نقل که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل و با دراختیار داشتن اهرم‌هایی چون کمیسیون ایمنی حمل ونقل وارد عمل می‌شود که خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی ورود جدی کرده و انتظار داریم موضوع مورد بررسی جدی و مستمر تا حصول نتایج قرار بگیرد.

علل نشست زمین در شهران در دست بررسی است

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم با اشاره به حادثه رخ داده در یکی از محله های تهران که موجب نشست و ایجاد گودال بزرگ و انفجاری بوده، افزود: موضوع نشست منجر به ایجاد گودالی عمیق و بزرگ همراه با احتراق شدید گاز نشتی از لوله اصلی عبوری در یکی از خیابان‌های شهران در غرب تهران است،این اتفاق روز جمعه افتاده که در این تاریخ کمیسیون‌ها هنوز دارای هیات رئیسه نبوده‌اند که به محض تعیین اعضای هیات رئیسه موضوع را در اولین جلسه مطرح و یکی از اعضای هیات رئیسه مسئول بررسی اولیه و ارائه نتایج شده و موضوع درحال بررسی است.

رضایی کوچی ادامه داد: بررسی‌های اولیه نشان می دهد که دراین نقطه تونل خط ۶ متروی تهران درعمق بالای ۲۵ متر در حال حفاری بوده و خطوط آب،گاز و برق نیز از همان محدوده و البته در لایه‌های نزدیک به سطح می‌گذشته است.سوالات زیاد مطرح است ازجمله این که حفاری های مترو، نشتی‌های احتمالی آب و حتی مقاومت کم لوله‌ گاز و غیره چقدر در بروز این حادثه دخیل هستند و اساسا راه‌حل جلوگیری از این گونه اتفاقات چیست و عملکرد نهادهای بحران چگونه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی از مسائلی که پیرامون این حادثه و حوادث مشابه مطرح است،عدم احداث تونل‌های تاسیساتی است که متولیان آن علت را نبود بودجه و یا حتی عدم همکاری نهادهای ذیربط می‌دانند،در این خصوص چه نظری دارید، گفت: عدم وجود تونل مشترک تاسیسات از مسئولیت اشخاص دخیل در بروز این حادثه نخواهد کاست؛چرا که ایمنی در اجرای طرح‌های عمرانی و آن هم در مناطقی که به امنیت عموم مردم مرتبط است،شرطی اساسی است.

ضرورت تاسیس تونل‌های مشترک تاسیساتی شهری

رضایی کوچی افزود:تونل‌های مشترک تاسیساتی شهری دارای قانون خاص بوده و آئین نامه اجرایی مصوب دارد اینکه گفته شود عدم همکاری مراجع ذیربط،قابل قبول نیست،چراکه اساسا در اجرای قانون تکلیف وجود دارد نه اختیار و اگر مرجعی دارای وظیفه بود و همکاری نکرد تخلف کرده و باید با مراجعه به مراجع ذیربط ملزم به تمکین از قانون شود.

وی ادامه داد: در بحث محدودیت منابع دو نکته هم وجود دارد اینکه گفته شود منابع محدود و اجرای تونل‌های مشترک تاسیسات شهری در همه نقاط منابع مالی زیادی نیاز دارد قابل قبول است ولی عدم اقدام به این دلیل موجهه است که تمام منابع موجود شناسایی و تحصیل شده باشد و در توزیع منابع نقدی ایرادی وجود نداشته باشد.

رضایی کوچی گفت:مجلس به شهرداری اجازه داده که علاوه بر بودجه‌های در اختیار از نقدینگی جاری که اکنون به هزار هزار میلیارد تومان رسیده با فروش اوراق مشارکت و حتی جذب سرمایه‌گذاری خصوصی وتعاونی اقدام کند ولی هنوز از این منابع استفاده مطلوبی نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ضمن پذیرش محدودیت ها، ایجاد فوری شبکه تونل های تاسیسات شهری، عملکرد اجرایی این قانون خوب نبوده و به طور حتم کمیسیون عمران آن را از مجموعه وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مطالبه جدی خواهد کرد.

607/602

کد خبر: 657003

وب گردی

وب گردی