اهدای خون 19 هزار نفر از ابتدای ماه رمضان

مدیر کل سازمان انتقال خون کشور از اهدای خون ۱۹ هزار نفر از مردم از اول ماه مبارک رمضان تا کنون خبر داد و گفت: در تمامی استانها مراکز انتقال خون فعال هستند و واحدهای سیار انتقال خون در برخی از مکان های مذهبی مستقر خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر پور فتح الله شب گذشته در آیین رونمایی از مرکز جامع اهدای خون در اداره کل انتقال خون استان تهران که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، با اشاره به افزایش فزاینده مصرف پلاکت خون در سراسر دنیا، گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت به دلیل پیری جمعیت و افزایش بیماریهای بدخیم در دهه پنجم به بعد زندگی افراد، مصرف پلاکت خون در حال افزایش است که همین رویه در ایران نیز صادق است.

او اضافه کرد:‌ مصرف پلاکت خون در ایران نیز افزایش یافته بگونه ای که ظرف پنج سال گذشته از ۳۰۰ هزار به حدود یک میلیون واحد رسیده است که با روش سنتی، امکان تامین نیاز به پلاکت در مراکز درمانی وجود نخواهد داشت و به همین دلیل به دنبال روش اهدای مستقیم پلاکت خون رفتیم.

او با بیان اینکه در مرکز جامع اهدا این امکان وجود دارد که اهداکنندگان خون به صورت مستقیم اقدام به اهدای پلاکت کنند، افزود: این روش اهدای پلاکت هیچ گونه خطری را برای اهدا کنندگان به همراه ندارد و حجم پلاکت دریافتی حدود ۶ برابر روشی است که به طور معمول دریافت می کنیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون کشور گفت: بیماران برای دریافت پلاکت در معرض خطر نیستند زیرا در روش اهدای مستقیم پلاکت، بیمار از یک فرد پلاکت خود را تامین می کند و مانند گذشته از چند نفر دریافت نمی کند که کیفیت درمان را در کشور به شدت ارتقا خواهد داد.

دکتر پورفتح الله گفت: در بسیاری از سالهای گذشته در ماه مبارک رمضان در بیمارستان ها به دلیل کمبود خون مجبور بودیم اعمال جراحی الکتیو را انجام ندهیم اما خوشبختانه امسال در سراسر کشور و استان تهران ۱۱ برابر میزان مورد نیاز خون و فرآورده های خونی موجود است و در انتقال خون استان تهران ۱۱ هزار گلبول قرمز و پلاکت را ذخیره داریم که به اندازه ۱۱ برابر مصرف بیمارستانهای شهر تهران است و با توجه به شب های قدر و نذر خون بسیاری از مردم به افزایش ذخیره خون و فرآورده های آن امیدوار هستیم.

براساس گزارش وبدا، وی از اهدای خون ۱۹ هزار نفر از مردم از اول ماه مبارک رمضان تا کنون خبر داد و گفت: در تمامی استانها مراکز انتقال خون فعال هستند و واحدهای سیار انتقال خون در برخی از مکان های مذهبی مستقر خواهند شد که تا کنون با مراجعه اهدا کنندگان خون، وضعیت ذخیره خون در کشور مناسب است و خوشبختانه هیچ بیمارستانی کمبودی در این زمینه ندارد.

105105

کد خبر: 657062

وب گردی

وب گردی