بازنگری طرح‌ گسترش شبکه‌ بهداشت و درمان کشور در دستور کار وزارت بهداشت

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت از بازنگری طرح‌ گسترش شبکه‌ بهداشت و درمان سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت ، دکتر ناصر کلانتری در این باره گفت: با توجه به آنکه مرکز مدیریت شبکه به عنوان زیر مجموعه معاونت بهداشتی، متولی فراهم سازی و تامین ساختار مناسب ارائه خدمت در سطح واحدهای تحت پوشش مراکز بهداشت شهرستان است، بر اساس شرح وظایف محول شده موظف به بازنگری طرح‌های گسترش شبکه‌های بهداشتی درمانی در بازه زمانی پنج ساله است تا از این طریق تکلیف پنج سال آینده جمعیت تحت پوشش هر دانشگاه در مناطق شهری و روستایی به لحاظ دسترسی فیزیکی به واحد ارائه خدمت، نیروی انسانی و خدمات قابل انجام در واحدهای مربوطه تعیین شود.

او افزود: از این رو مرکز مدیریت شبکه پیش از هر نوع اقدام عملی، ضوابط و استانداردهای نظام شبکه را بر اساس تغییرات به وجود آمده در ساختار ارائه خدمت ناشی از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت بازنگری و استانداردهای جدید را تدوین کرد.

قائم مقام معاون بهداشت این تغییرات را شامل نوع ساختار ارائه خدمت، انواع رده های مختلف نیروی انسانی شاغل در شبکه، نوع خدمات قابل ارائه در واحدها و نحوه ارائه خدمات اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه آخرین فرآیند بازنگری طرح‌های گسترش شبکه در سال ۱۳۸۷ انجام شده بود، فاز جاری به دلیل تاثیر عمیق اجرایی شدن طرح تحول در چیدمان ارائه خدمت در نظام شبکه، هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی، باید تا زمان نهایی شدن تغییرات ناشی از اجرای طرح تحول به تعویق انداخته می‌شد.

کلانتری در ادامه گفت: بلافاصله پس از نهایی شدن تغییرات و تدوین استانداردها و ضوابط جدید و با توجه به دستور اکید معاون بهداشت، پس از نهایی شدن پیشنهادات دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، از ششم اردیبهشت ماه سال جاری همکاران مرکز مدیریت شبکه و تعدادی از مدیران گروه توسعه شبکه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که دارای تجربه و مهارت کافی برای انجام این مهم هستند، بررسی طرح‌های گسترش شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور را آغاز کرده‌اند.

به گفته رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، تبدیل مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری به مراکز سلامت جامعه شهری و روستایی با توجه به تغییر نوع و نحوه ارائه خدمات در این مراکز، تبدیل پایگاه‌های بهداشت شهری و روستایی به پایگاه‌های سلامت با توجه به تغییر نوع و نحوه ارائه خدمات از جمله ارائه مراقبت‌های در نظر گرفته شده از حالت غیر فعال به فعال، در نظر گرفتن نیروی انسانی جدید با عنوان مراقب سلامت به ازای هر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر در پایگاه‌های سلامت، در نظر گرفتن نیروی انسانی جدید با عنوان مراقب سلامت ناظر در مراکز سلامت جامعه روستایی به ازای هر ۳ تا ۵ خانه بهداشت و تغییر جمعیت استاندارد برای هر بهورز با توجه به حجم مراقبت‌های قابل ارائه در نظر گرفته شده برای هر بهورز از جمله مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در ضوابط و استانداردهای نظام شبکه به دنبال اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت است.

کلانتری همچنین در نظر گرفتن کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت روان در مراکز سلامت جامعه شهری و روستایی به ازای جمعیت مشخص، برقرار شدن امکان همکاری میان مراکز سلامت جامعه روستایی شبانه‌روزی و مراکز سلامت جامعه شبانه‌روزی مستقر در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و پایگاه‌های اورژانس، برقرار شدن امکان راه‌اندازی واحدهای جدید و تامین نیرو برای واحدهای مصوب قدیم با استفاده از ظرفیت موجود در بخش غیر دولتی، برقرار شدن امکان راه‌اندازی مراکز شبانه روزی دارای متخصص با عنوان مراکز جامع خدمات سلامت شهری در مناطق شهری فاقد بیمارستان و فاقد دسترسی به بیمارستان موجود در منطقه، برقرار شدن امکان گسترش خدمات سلامت دهان در مراکز ارائه خدمات موجود در نظام شبکه و برقرار شدن امکان راه‌اندازی خانه بهداشت عشایری و استخدام و تربیت بهورز عشایری را از موارد دیگر این تغییرات عنوان کرد.

او درباره مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در قالب برنامه بازنگری طرح‌های گسترش شبکه نیز افزود: بازنگری استانداردهای ساختاری واحدهای ارائه خدمت طی سه ماهه دوم و سوم سال ۹۴، هماهنگی با مرکز مدیریت توسعه و تحول اداری در مورد تغییرات بوجود آمده در ساختار ارائه خدمت مبتنی بر ضوابط و دستور العمل‌های اجرایی ناشی از طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت و رفع نابسامانی‌های احتمالی در زمینه ارائه تاییدیه نهایی برای پست‌های مصوب حاصل بازنگری از جمله این فعالیت‌ها است. در همین راستا، آخرین نسخه استانداردها و آغاز تهیه پیشنهادات تغییر در طرح‌های گسترش مبتنی بر استانداردهای جدید توسط همکاران دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی طی سه ماهه چهارم سال ۹۴ ابلاغ و فاز اجرایی بازنگری از ششم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد.

کلانتری ادامه داد: تمام پیشنهادات تهیه شده را توسط همکاران دانشگاهی و تطبیق آنان با ضوابط، نیازهای منطقه‌ای و محلی، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی توسط اعضای تیم‌های تعیین شده، بررسی کردیم. همچنین وضعیت موجود تک تک مراکز روستایی و شهری موجود و ضمائم آنان به لحاظ نیروی انسانی، برقراری امکان دسترسی جغرافیایی و تطابق شرایط موجود هر مرکز با برنامه‌های جاری در نظام شبکه پس از بررسی پیشنهادات دانشگاه‌ها بررسی شد.

او راه‌اندازی واحدهای ارائه خدمت جدید در مناطق شهری و روستایی را یکی دیگر از این برنامه‌ها اعلام کرد و افزود: طبق این تغییرات، پست‌های سازمانی مورد نیاز برای واحدهای جدید و پست‌های سازمانی کسری واحدهای مصوب پیشین مشخص شد و در نحوه مدیریت برخی واحدها براساس استانداردهای جدید و نظرات همکاران استان و شهرستان نیز تغییراتی به وجود آمد. همچنین راه‌اندازی بالغ بر ۷۰ خانه بهداشت عشایری که برای اولین بار طی بازنگری این دوره انجام گرفته است نیز به تصویب رسید. این اقدام متعاقب وظایف محول شده به وزارت متبوع در آیین‌نامه ساماندهی عشایر مصوب هیات محترم دولت انجام شده است.

او در پایان از بازنگری طرح‌های گسترش در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خراسان رضوی، ساوه، اراک، هرمزگان، ایران، قم، قزوین، زاهدان، همدان، تهران، کرمان، لرستان، رفسنجان، جیرفت، اردبیل، شهید بهشتی، شیراز، لارستان، گیلان، بجنورد، اسفراین، کرمانشاه، زابل، ایرانشهر، زنجان، گلستان، کردستان، سمنان، شاهرود، تربت جام، سبزوار و اصفهان خبر داد.

از میان ۳۳ دانشگاه و دانشکده‌ای که بازنگری طرح‌های گسترش شبکه آنان پایان یافته است، مراحل انجام کار در ۲۶ دانشگاه و دانشکده از طریق حضور در منطقه و برگزاری جلسات فشرده با حضور همکاران گسترش شبکه دانشگاه/دانشکده مربوطه و شهرستان‌های تابعه انجام شده است.

20106

کد خبر: 657267

وب گردی

وب گردی