زیرساخت لازم برای مبادله برق با جمهوری آذربایجان تکمیل شد

وزیر نیرو گفت: زیرساخت لازم برای مبادله برق با جمهوری آذربایجان تکمیل شده و باید این کار در تابستان امسال عملیاتی شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس "حمید چیت‌چیان" صبح امروز (سه‌شنبه) در جمع مدیران ارشد برق کشور اظهار داشت: خط انتقال و پست برق لازم برای تبادل برق با آذربایجان تکمیل شده و ما قادر خواهیم بود تا 600 مگاوات تبادل برق را از این خط انجام دهیم و باید بتوانیم همین تابستان از ظرفیت برق آذربایجان استفاده کنیم.
وی در خصوص وضعیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور گفت: با توجه به بارش‌های خوب ذخیره مناسبی در سدها برای تولید برق داریم و این موضوع کمک موثری برای عبور از پیک خواهد بود.
وزیر نیرو تصریح کرد: با هماهنگی نیروگاه‌های برق‌آبی و دیسپاچینگ باید بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت این نیروگاه‌ها داشته باشیم.
چیت‌چیان ادامه داد: دمای هوا امسال 1.7 درجه سانتی‌گراد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، اما شدت انرژی 1700 مگاوات افزایش را نشان می‌دهد و باید بتوانیم با همکاری صنایع شدت انرژی را مدیریت کنیم.
بر اساس این گزارش، موضوع تبادل برق ایران و جمهوری آذربایجان مدت‌هاست که از سوی دو کشور در دست پیگیری است و خردادماه امسال نیز پارلمان آذربایجان چارچوب قرارداد فروش برق میان ایران و آذربایجان را به تصویب رساند که شامل فروش برق به کشور ثالث نیز می‌شود.
مبادله برق در این قرارداد از طریق خط انتقال مغان (پارس آباد - ایمیشلی) انجام خواهد شد و البته در این قرارداد طرفین می‌بایست در خصوص میزان و تعرفه برق با یکدیگر به تفاهم برسند.

402/601

کد خبر: 657348

وب گردی

وب گردی