تلاوت، درک مفهوم و نشر کلام وحی از وظایف مهم هر فرد مسلمان نسبت به قرآن کریم است

یک استاد حوزه و دانشگاه وظیفه هر فرد مسلمان را در قبال قرآن مجید ۴ وظیفه مهم برشمرد و تصریح کرد: تلاوت قرآن، درک مفهوم قرآن، زندگی و برنامه ریزی کردن بر مبنای قرآن کریم و نشر کلام وحی در تمامی جهان از وظایفی است که بر دوش یک مسلمان قرار داده شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام محمد شریعتی‌فر در کارگاه تفسیر سوره حجرات واحد بوشهر با تأکید بر اینکه رمضان ماه خودسازی و ارتباط با معبود است، بیان کرد: انسان مؤمن و خدا جوی، روز‌ها و شبهای رمضان را غنیمت شمرده و از این ایام به عنوان بهترین فرصت برای تغییر و تحول وجودی خود بهره خواهد برد.

وی با بیان اینکه در این ماه معنوی بیشترین چیزی که باید به آن توجه داشت، موضوع قیامت است، بیان کرد: قرآن، این جهان هستی را «دارالغرور» می‌داند که به معنی این است که همه فریب خورده زرق و برق آن هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ۱۸۰۰ آیه در باره قیامت در کتاب آسمانی ما بر پیغمبر عظیم الشأن اسلام نازل شده است، ادامه داد: انسان باید همواره خود را مسافر در این دنیا فانی بداند و با زیارت اهل قبور و حضور در قبرستان به خود یاداور شود که روزی نیز نوبت ایشان است.

شریعتی با تأکید بر اینکه سخت‌ترین لحظه برای هر فرد لحظه چشم بستن از این دنیاست، بیان کرد: در این لحظه چشم برزخی انسان باز می‌شود و پرده‌ها کنار رفته و اعمال و کردار انسان برای او نمایان خواهد شد.

وی افزود: اگر انسانی خواستار عبور ساده و راحت از این لحظه مهم است، باید در طول حیات با تقویت ارتباط خود با خدای عزوجل، پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع)، رعایت حق و حقوق بندگان و حتی حفاظت از جسم و جان خود ره توشه‌ای برای این سفر ناگزیر فراهم آورد.

شریعتی‌فر با توجه به حدیث ثقلین که از موارد مورد پذیرش همه مسلمانان شیعه و سنی است، اظهار کرد: حضرت محمد (ص) در این حدیث می‌فرمایند: هرکس از قرآن و اهل بیت من جدا نشود، هرگز گمراه نخواهد شد.

وی ادامه داد: در قبال اهل بیت (ع) نیز مسئولیت‌هایی بر عهده داریم که معرفت و شناخت ایشان، مودت و عشق به آنان در ضمیر خود، اطاعت و فرمانبرداری از دستورات آنان، توسل و تمسک به ایشان در همه لحظات زندگی و زیارت آنان از اساسی‌ترین آن است.

قدیر خواجه‌پور مدیرکل فرهنگی واحد بوشهر در حاشیه این کارگاه گفت: کارگاه تفسیر سوره حجرات به مدت ده روز تاکنون در واحد بوشهر برگزار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به حضور کارکنان و استادان در شهر بوشهر و نیز حضور تعداد دیگر در مجتمع آموزشی عالیشهر، مجبور به برگزاری ۲ کلاس برای شرکت این عزیزان شده‌ایم.

خواجه‌پور در باره مکان و مدرس این کارگاه بیان کرد: کلاس‌های این دوره در مسجد حضرت علی اکبر (ع) مجتمع آموزشی عالیشهر و سالن شهید علیمحمدی دانشکده انسانی در بوشهر برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگی واحد بوشهر با بیان اینکه مدت این دوره ۳۲ ساعت خواهد بود، گفت: پس از پایان کارکاه از شرکت کنندگان آزمون گرفته خواهد شد و کسانی که حداقل ۶۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن را کسب کنند، برای آنان گواهی پایان دوره صادر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی واحد بوشهر با بیان اینکه استقبال خوبی از سوی کارکنان و اعضای هیأت علمی برای شرکت در این کارگاه به عمل آمده، اظهار کرد: در این دوره تعداد ۸۳ نفر از اعضای هیأت علمی و کارکنان واحد بوشهر شرکت کرده‌اند که به برگزیدگان نیز جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

خواجه‌پور یادآور شد: تدریس این دوره را حجت الاسلام محمد شریعتی‌فر رئیس سابق دفتر فرهنگ و اسلامی واحد بوشهر و استاد حوزه علمیه قم در عالیشهر و حجت الاسلام داستار معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بوشهر عهده‌‌دار هستند.

20101

کد خبر: 657369

وب گردی

وب گردی