واکنش‌های بین‌المللی به انفجارهای استانبول

حملات تروریستی سه‌شنبه شب به فرودگاه «آتاتورک» استانبول، که دست‌کم ۳۶ کشته و بیش از یک‌صد زخمی برجای گذاشته، با واکنش‌های جهانی همراه شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، حملات انتحاری سه‌شنبه به 3 نقطه مختلف در فرودگاه آتاتورک استانبول دست‌کم 36 کشته و بیش از 147 زخمی برجای گذاشته است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

آمریکا به شدت این حملات را محکوم کرده است. «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، بامداد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: « آمریکا در حمایت از ترکیه، به عنوان یک کشور شریک و متحدش در ناتو ثابت‌قدم خواهد بود.»

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حملات، با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز اعلام کرد که حملات به فرودگاه آتاتوریک استانبول را «از نزدیک رصد می‌کند.»

در بیانیه وزارت امنیت داخلی آمریکا آمده است «جه جانسون، وزیر امنیت داخلی از اوضاع مطلع شده و دستوراتی را برای اتخاذ تدابیر مناسب صادر کرده است.»

«هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز به حملات تروریستی سه‌شنبه استانبول واکنش نشان داد و اظهار داشت، این حملات یادآور این نکته است که آمریکا نمی‌تواند عقب‌نشینی کند و به منظور غلبه بر این تهدید باید همکاری‌مان را با متحدان و شرکای‌مان در خاورمیانه و اروپا گسترش دهیم.

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز حمله به فرودگاه بین‌المللی استانبول را «بزرگ‌ترین تهدید تروریسم تاکنون» خواند و عنوان داشت اکنون، باید گام‌هایی را برای حفاظت از آمریکا در برابر تروریست‌ها برداریم و با تمام توان برای بهبود امنیت خودمان و کشورمان تلاش کنیم.

«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن حملات انتحاری به فرودگاه آتاتورک استانبول، خواستار تشدید همکاری برای جنگ با تروریسم شد.

قطر نیز حملات فرودگاه استانبول، که بیش از یک‌صد کشته و زخمی برجای گذاشته است، را محکوم کرد. «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر در صفحه کاربری خود در «توییتر» نوشت: «ما به شدت این انفجارها، که فرودگاه بین‌المللی آتاتورک در استانبول را هدف قرار داد، محکوم و همبستگی‌مان را با ترکیه اعلام می‌کنیم.»

امیر کویت نیز پیام تسلیتی به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بابت انفجارهای خونین استانبول فرستاد. «شیخ صباح الاحمد الصباح» در این پیام، این حملات تروریستی را محکوم کرده و آن را رویدادی ناگوار و مغایر با همه ادیان و ارزش‌‌های انسانی خوانده است.

شیخ «نواف الاحمد» ولیعهد و همچنین شیخ «جابر المبارک» نخست‌وزیر کویت نیز طی پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری ترکیه، حملات استانبول را محکوم و به دولت و ملت این کشور تسلیت گفتند.

سفارت عربستان سعودی در آنکارا نیز در بیانیه‌ای، انفجارهای فرودگاه بین‌المللی استانبول را محکوم کرد.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 657536

وب گردی

وب گردی