کاهش  300 هزار تن روغن پالم به کشور/ مصوبات جدید برای کاهش روغن های مضر

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 300 هزار تن از واردات روغن پالم به کشور کاهش یافت و با مصوبات جدید مانند افزایش تعرفه واردات این روغن و کاهش حد مجاز ایزومر ترانس در روغن، استاندارد روغن های خوراکی در کشور افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا رسول دیناروند درباره آخرین وضعیت واردات روغن پالم به کشور افزود: در سال های 91 و 92 سالانه بیش از 700 هزار تن روغن پالم که ارزانترین نوع روغن خوراکی است به کشور وارد می‌شد اما با اقدامات وزارت بهداشت در سال سال های 93 و 94، حدود 300 تن از واردات روغن پالم کم شد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در سال 94، سقف واردات روغن پالم را 420 هزار تن تعیین کرد و اجازه واردات بیش از این میزان را نداد.

افزایش تعرفه واردات روغن پالم
او گفت:‌ اقدام مهم دیگری که برای کاهش مصرف روغن پالم در سال 95 اجرایی شد، افزایش تعرفه واردات روغن پالم است، تعرفه واردات روغن پالم به حدی افزایش یافته است که قیمت آن به اندازه قیمت روغن سویا که ارزانترین روغن خوراکی بعد از روغن پالم بود، رسیده است.
دیناروند افزود: با این مصوبه روغن پالم جایگزین روغن‌های دیگر نمی‌شود و چون قیمت آن افزایش یافته است، فقط در جاهایی که مصرف آن اولویت دارد، مانند تولید روغن‌های سرخ کردنی یا برای صنعت غذا در جاهایی که باید نقطه انجماد بالاتر برود، استفاده می‌شود.

30 درصد روغن مصرفی کشور پالم باشد، راضی هستیم
وی گفت:‌ در گذشته چون روغن پالم ارزانترین روغن بود، واردات و مصرف آن به عنوان روغن ارزان جایگزین افزایش یافته بود اما با تصمیم جدید سازمان غذا و دارو به زودی به جایی می‌رسیم که حداکثر 30 درصد مصرف روغن خوراکی کشور، روغن پالم باشد و اگر به سقف 30 درصد برسیم، مشکلی نداریم.
دینارورند اضافه کرد: در گذشته به علت ارزان بودن روغن پالم بیش از 50 درصد روغن خوراکی مصرفی کشور را روغن پالم تشکیل می‌داد.
وی گفت: اکنون به سهم 30 درصدی روغن پالم از کل روغن های مصرفی در کشور رسیده‌ایم و از امسال دیگر سقف واردات برای روغن پالم تعریف نمی‌کنیم بلکه با افزایش تعرفه واردات و گران شدن روغن پالم خود به خود میزان مصرف آن کنترل می شود.

سقف مجاز اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی اعلام شد
دیناروند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره میزان مصرف روغن های مضر ترانس که عامل بیماری های قلبی و سرطان هستند، توضیح داد: در گذشته های نه چندان دور یعنی حدود 20 سال پیش، هیچ سقفی برای مصرف روغن و ایزومر خطرناک ترانس وجود نداشت و روغن هایی با 30 درصد اسید چرب ترانس در کشور تولید یا از خارج وارد می‌شد.
به گفته وی، افزایش نگران کننده بیماری‌های قلبی در کشور محصول مصرف بیش از حد روغن‌های دارای میزان اسید چرب اشباع و ترانس بالا در دهه‌های گذشته است.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: در سال 95، سقف میزان ترانس در روغن های جامد و نیمه جامد مصرفی مردم دو درصد و سقف میزان اسید چرب ترانس در صنعت غذا و روغن‌های قنادی پنج درصد تعیین شده است و برای واردات نیز فقط به روغن هایی که میزان ترانس صفر داشته باشند، اجازه واردات داده می‌شود.
وی گفت: سقف دو درصد برای میزان مجاز اسید چرب ترانس در روغن های خانگی و سقف پنج درصد برای مصرف صنعتی در قنادی‌ها، تولید کنندگان پنیرپیتزا و بستنی نیز به تدریج کاهش می‌یابد تا در یک دوره 10 ساله به صفر مطلق برسد.
دیناروند تاکید کرد: سال گذشته موسسه استاندارد سقف 10درصد را برای حد مجاز اسید چرب ترانس در روغن‌های خوراکی اعلام کرده بود اما امسال (سال 95) با مصوبه سازمان غذا و دارو هیچ تولید کننده روغن خانگی در کشور حق تولید روغن با اسید چرب ترانس بالای دو درصد را ندارد و برای مصرف صنعتی نیز حد مجاز اسید چرب ترانس پنج درصد است.
روغن پالم نوعی روغن خوراکی است که از نوعی درخت نخل که بیشتر در کشورهای آسیایی جنوب شرقی وجود دارد به دست می‌آید.
این روغن انواع مختلفی دارد و به علت قوام و مقاومت آن در برابر حرارت و نیز ارزانتر بودن آن نسبت به روغن‌های دیگر در تولید روغن‌های مخصوص سرخ کردنی و روغن‌هایی که در شیرینی‌پزی و صنعت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.
میزان اسید چرب اشباع که روغنی مضر و عامل گرفتگی عروق و بیماری های قلبی و عروقی است، در روغن پالم نسبت به برخی روغن‌های خوراکی دیگر مانند روغن سویا، کلزا، ذرت و آفتابگردان بیشتر است.
میزان اسید چرب اشباع در روغن پالم حدود 46درصد است، در حالی که میزان این اسید در سایر روغن های گیاهی در حدود 10درصد و کمتر است. البته در روغن‌های جامد میزان اسید چرب اشباع از روغن پالم هم بیشتر است و البته روغن‌های جامد به علت داشتن کلسترول و هیدروژنه بودن و داشتن ایزومر ترانس از روغن پالم مضرتر هستند.
روغن پالم فاقد کلسترول است اما مصرف آن کلسترول بد(LDL) را بالا می‌رود.
در مجموع روغن پالم از روغن های جامد بهتر و از روغن های گیاهی دیگر بدتر است.


105105

کد خبر: 657628

وب گردی

وب گردی