برندگان جایزه «لوکاس» مشخص شدند

«آن لکی» و «نائومی نویک» به طور مشترک برنده جایزه لوکاس شدند. در این مراسم از از «آر. آر. مارتین»، «نیل گایمن» و «تری پراتچت» درگذشته نیز به پاس خدمات ادبی‌شان به مردم دنیا قدردانی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین، «لکی» جایزه بهترین داستان علمی-تخیلی را برای کتاب «رحمت کمکی» دریافت کرد. داستان او درباره سربازی به نام «برگ» است که در درون خود سیستم هوشمند یک ستاره نابودشده را به همراه دارد. این داستان علمی-تخیلی دارای سه بخش مختلف است. بخش اول آن که «عدالت کمکی» نام داشت این نویسنده را برنده جایزه «هیوگو»، «نبولا»، و «آرتور سی. کلارک» کرد.

کتاب «ریشه‌کن» نوشته «نوویک» نیز برنده جایزه بهترین رمان فانتزی شد. داستان وی در سرزمینی رخ می‌دهد که تاریکی سراسر آن را فرا گرفته است. البته این کتاب نامزد دریافت جایزه «هیوگو» و جایزه «انجمن رمان فانتزی بریتانیا» در سال جاری نیز شده است.

برنده جایزه مهم «لوکاس» توسط خوانندگان مجله‌های داستان انتخاب می‌شود و قدمتی چهل ساله دارد. این جایزه پیش از این به نویسندگانی چون «ایزاک آسیموف»، «جین ولف»، و «اورسلا ک. لی. گوئین» رسیده است.

امسال «پراتچت» جایزه بهترین رمان جوانان را برای کتاب «تاج چوپانی» به دست آورد. «گایمن» که با همکاری «پراتچت» داستان کمدی و فانتزی «فال خوب» را نگاشته است نیز برنده دو جایزه «لوکاس» شد. این در حالی است که رمان کوتاه وی به نام «سگ سیاه» برنده بهترین جایزه رمان کوتاه و مجموعه داستان وی به نام «ماشه هشدار» جایزه بهترین مجموعه داستان کوتاه را از آن خود کرد.

«ونوس قدیم»، که مجموعه‌ای از داستان‌های علمی-تخیلی است که توسط «مارتین» و «گاردنر دوزوئیس» ویراستاری شد، جایزه بهترین مجموعه داستان علمی-تخیلی را به دست آورد. «مارتین دوزوئیس» پیغامی برای این جشنواره فرستاد که در آن گفته بود: «این جایزه در واقع از آن نویسندگان بااستعدادمان است که داستان‌های چنین زیبا را برای ما به نگارش در می‌آورند.

با وجود این، جایزه این مجموعه داستان علمی-تخیلی به ما می‌رسد. دو سال پیش خوانندگان داستان‌های این جایزه مجموعه «مریخ قدیم» را به عنوان بهترین مجموعه داستان‌های علمی-تخیلی برگزیدند. امسال «ونوس جدید» این عنوان را به دست آورده است. بسیار دلگرم‌کننده است که می‌بینیم مخاطبان هنوز به این مجموعه داستان‌های علمی-تخیلی اهمیت می‌دهند. داستان‌های قدیمی که توسط ویراستاران در کنار هم قرار داده می‌شود تا مخاطب بار دیگر از آن لذت ببرد. مخاطبان منتظر باشند که سال آینده مجموعه «اورانوس قدیم» وارد بازار کتاب خواهد شد.»

وی سپس فوراً در وبلاگ خود نوشت که درباره مجموعه جدید شوخی کرده است و عنوان کرد: «قبل از اینکه شایعات جدید در اینترنت مطرح شود بهتر است بگویم که درباره مجموعه سال آینده شوخی کردم. دلم می‌خواهد روی آثار دیگری کار کنم اما تا وقتی کتاب «پسر کُنگ» را به پایان نرسانم کار دیگری انجام نخواهم داد.»

«مارتین» در حال نگارش سری جدید داستان «بازی تاج و تخت» است و اعلام کرد تا وقتی آن را به پایان نرساند دست به کار جدیدی نخواهد زد.

جایزه «هیوگو» نیز که پس از اعلام فهرست کوتاه نامزدهای جایزه به دلیل کاندیدا کردن افرادی خاص مورد انتقاد قرار گرفته بود قصد دارد در ماه آگوست برندگان خود را اعلام کند.

منبع: ایبنا

502502

کد خبر: 657688

وب گردی

وب گردی