واشقانی فراهانی: حذف نام دانشگاه آزاد اسلامی از لیست دانشگاه‌های برتر علوم پایه ناعادلانه است

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به تازگی گزارش‌هایی درباره وضعیت انتشار مقالات علمی کشور از طرف نهادهای مسئول منتشر شده که در آن به سهم و نقش این دانشگاه اشاره‌ای نشده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی گفت: متاسفانه هنگام بررسی آمار علمی کشور در مقایسه با سایر کشورها، میزان تولید مقالات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و تاثیر آن در رتبه کشور لحاظ می شود اما وقتی می خواهند سهم و دستاورد دانشگاه های کشور را با یکدیگر مقایسه کنند متاسفانه به دلایل نامعلوم نام دانشگاه آزاد اسلامی حذف می شود.

او با طرح این سوال که چه منطقی پشت نادیده گرفتن سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علمی کشور وجود دارد، گفت: از گوشه و کنار شنیده می شود که می گویند دانشگاه آزاد چند شعبه دارد. این موضوع واقعیت دارد و کسی آن را کتمان نمی کند که این دانشگاه متشکل از چند واحد است. ولی دانشگاه آزاد یک هویت واحد دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مجله ها و پایگاه های بین المللی هم این دانشگاه را به عنوان یک مجموعه دانشگاهی می شناسند و در آمارشان دانشگاه آزاد را بطور کلی گزارش می‌کنند.

او گفت: مجموعا حدود 10 درصد واحدها یعنی کمتر از 40 واحد مشارکت جدی در تولید علم دارند.

واشقانی فراهانی گفت: اخیرا بطور مشخص چند گزارش منتشر شده که وضعیت دانشگاه های برتر کشور را در علوم پایه مقایسه کرده، در این گزارش ها نیز نام دانشگاه آزاد حذف شده در صورتی که این دانشگاه در رتبه نخست قرار می گیرد. متاسفانه در گزارشی که به تازگی در مورد مقاله های پر استناد کشور از سال 2006 تا 2016 که توسط یک مرکز رسمی گزارش شده مجددا نام دانشگاه آزاد در بین 11 دانشگاه کشور حذف شده است.

او گفت: بر اساس داده های پایگاه استنادی ISI از سال 2006 تا 2016 ایران 1029 مقاله پر استناد داشته که سهم دانشگاه آزاد 219 مقاله است یعنی 23.1 درصد مقاله های پر استناد کشور در این فاصله زمانی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه مقالات علمی دانشگاه آزاد طی این دوره از رشد کیفی نیز برخوردار شده‌اند، افزود: در سال 2015 بر اساس آمار ISI کل مقالات پر استناد ایران 220 مورد بوده که از این تعداد 65 مورد مربوط به این دانشگاه است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بر اساس آمار پایگاه ESI، رتبه دانشگاه آزاد اسلامی بین دانشگاه های برتر دنیا 165 است اما هیچ اشاره ای در گزارش های داخل کشور به این رتبه نمی شود.

واشقانی گفت: این سوال مطرح است که چرا با دانشگاهی که بدون اتکا به بودجه دولتی و با شهریه دانشجویان، گردش مالی آن انجام می شود و سهم بزرگی در تولید علم کشور دارد این برخورد غیر موجه صورت می گیرد.

20104

کد خبر: 657814

وب گردی

وب گردی