نشان شوالیه فرانسه به ژاله آموزگار اهدا شد

دیروز بعد از ظهر پنجشنبه دهم تیر ماه 1395 در محل سفارت فرانسه نشان شوالیه (لژیون دونور) به دکتر ژاله آموزگار از سوی سفیر فرانسه در تهران اهدا شد.

یه گزارش ایسکانیوز، در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر داریوش شایگان، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر حامد فولادوند، علی دهباشی، حمید امجد، نیر طهوری، علی اصغر سعیدی، آذرتاش آذرنوش پری صابری، منصوره اتحادیه، پرینوش گنجی، امیرسعید الهی و عده ای دیگر از استادان و دانشجویان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم ابتدا سفیر فرانسه طی سخنرانی کوتاهی از جایگاه علمی دکتر ژاله آموزگار گفت و سپس نشان شوالیه به او اهدا شد.

در ادامه دکتر آموزگار در بخشی از سخنرانی اش چنین گفت: امروز روز بزرگی برای من است، و من عمق این افتخار را احساس می کنم. من به نسل «ممکن ها» تعلق دارم. نسلی که در زندگی اش هدف داشت.

او سپس به زادگاه خود شهر خوی اشاره کرد و گفت: من برکشیده آن شهر هستم. او سپس به دوران تحصیل خود در دانشگاه تبریز و سوربن اشاره کرد.

دکتر آموزگار همچنین از استادان خود بنونیست، ژیل برت لازارت و ژان دومناژ یاد کرد و از سفیر فرانسه برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

آنگاه دکتر شایگان در جایگاه سخنرانی حاضر شد و چنین گفت: برای بخش بزرگی از ایرانیان دکتر ژاله آموزگار «بزرگ بانوی مطالعات ایران باستان» است و غرض از این رشته همان چیزی است که آلمان ها آن را ایرانیستیک می نامند یعنی مطالعه فرهنگ و زبان های باستانی ایران پیش از اسلام.

شایگان افزود: این را نیز تاکید کنم که طی دهه های گذشته این رشته فرزند یتیم حوزه مطالعات کلاسیک بوده است. فی المثل در آمریکا کرسی زبان های باستانی ایران به تدیج از دانشگاه کلمبیا و هاروارد حذف شد.

دکتر شایگان در بخش دیگری از سخنرانی گفت: در این وانفسا که در مراکز آکادمیک دانشگاه های بزرگ و معتبر دنیا مطالعات ایران باستان چنین وضعیتی پیدا کرده، هستند و بودند محققان ایرانی که در این زمینه تلاش کردند و در میان آنها می توان از زنده یاد احمد تفضلی و ژاله آموزگار یاد کرد که کوشیدند، این میراث گرانبهایی که در شرف نابودی است را به هر قیمتی محافظت کنند .

وی ادامه داد: ژاله آموزگار تمام زندگی اش را وقف این امر خطیر کرد و تمام دانش، سماجت خستگی ناپذیر و عزم راسخش را مصروف زنده نگاه داشتن مشعل ایران باستان کرد. هیچ کس به اندازه خانم آموزگار سزاوار این افتخار نیست که وزارت فرهنگ فرانسه به حق به او اعطا می کند. خوشحالم که امشب در این مراسم حضور دارم و شاهد قدرشناسی و زحمات این زندگی پرثمر هستم.

502502

کد خبر: 658111

وب گردی

وب گردی