ایران رتبه سوم جهان در تعداد مقالات مهندسی شیمی/ جایگاه جهانی ایران در 4 حوزه فناوری

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با تاکید بر این که به دلیل تکمیل نبودن داده‌های پایگاه‌های استنادی، تمام کشورها رشد منفی در تولید علم داشته‌اند، گفت: ایران در مهندسی شیمی از نظر تعداد مقالات رتبه سوم جهانی را کسب کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی منابع اصلی تعیین جایگاه علمی ایران را بر اساس پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و ISI دانست و گفت: بر اساس داده‌های پایگاه استنادی ISI‌ تا 9 تیر ماه امسال تعداد مدارک و مقالات ثبت شده در سال 2015 بالغ بر 34 هزار مدرک است که این میزان در سال 2014 تعداد 31 هزار مدرک بوده است.

به گفته او، ایران در سال 2015 در تولید علم حدود 8 درصد رشد داشته‌ است.

دهقانی با تاکید بر این که ایران در میان کل کشورهای دنیا رتبه سوم را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: در این شاخص رتبه اول از آن کشور روسیه با 12.5 درصد و رتبه دوم از آن کشور استرالیا با 8.7 درصد رشد است و جمهوری اسلامی ایران نیز با 8 درصد رتبه سوم را از آن خود کرده است.

او با اشاره به داده‌های پایگاه اسکوپوس و سایمگو، یادآور شد: اطلاعات پایگاه سایمگو از اسکوپوس دریافت می‌شود و از آنجایی که اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس کامل نشده است، اطلاعات پایگاه سایمگو مربوط به 6 ماه قبل است؛ از این رو بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس، ایران در سال 2015 دارای 41 هزار مدرک ثبت شده است که این تعداد در سایمگو، 39 هزار مدرک علمی است که 2 هزار مدرک اختلاف مشاهده می‌شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: از آنجایی که اطلاعات پایگاه اسکوپوس تکمیل نشده است، نه تنها ایران بلکه تولید مقالات همه کشورهای دنیا نهایی نشده است و اگر بخواهیم این آمارها را ملاک قرار دهیم، کشورهایی چون چین و آلمان با رشد منفی تولید علم مواجه هستند.

به گفته او، بر این اساس آمریکا 9 درصد، چین 13 درصد،‌ انگلستان 6 درصد و آلمان 13 درصد رشد منفی خواهند داشت.

دهقانی با اشاره به برخی شیطنت‌های صورت گرفته در زمینه رشد تولیدات علمی کشور گفت: برخی به 8.5 درصد رشد منفی ایران اشاره می‌کنند و این در حالی است که اطلاعات این پایگاه‌ها تکمیل نشده است.

او همچنین به افزایش تعداد مقالات برتر و پراستناد کشور اشاره کرد و ادامه داد: سهم ایران در سال 2006 ، سه دهم درصد بوده و این میزان در سال 2015 به 1.5 درصد و در سال 2016 به 2.2 درصد رسیده است که ایران در این زمینه سهم قابل توجهی دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به بیان رشد علمی ایران در حوزه‌های مختلف پرداخت و اضافه کرد: ایران در حوزه مهندسی شیمی در دنیا از نظر تعداد مقالات رتبه سوم، در نانو فناوری رتبه هفتم، در سلول‌های بنیادی رتبه سیزدهم و در فیزیک هسته‌ای رتبه چهاردهم را کسب کرده است.

دهقانی با اشاره به تعداد مقالات پراستناد کشور گفت: بر اساس پایگاه استنادی ISI‌ ، ایران در سال 2012 تعداد 109 مقاله، در سال 2013 تعداد 156 مقاله، در سال 2014 تعداد 191 مقاله و در سال 2015 تعداد 227 مقاله پراستناد داشته است.

20104

کد خبر: 658287

وب گردی

وب گردی