مقابله ریشه‌ای با فساد٬ مهمترین اولویت جاری شرکت فرودگاه‌ها

مه‌آبادی مقابله ریشه‌ای با فساد را مهمترین اولویت جاری شرکت و حراست دانست و گفت: اقداماتی مانند ارتقای شفافیت سازمانی٬ شایسته گزینی و شایسته سالاری و ارتقای اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی می‌تواند به این امر کمک شایانی کند.

به‌گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ رحمت‌اله مه‌آبادی هفته گذشته با حضور در دفتر مرکزی حراست٬ ضمن بازدید از بخش‌های مختلف در جمع کارکنان آن به سخنرانی پرداخت.

مه‌آبادی در ابتدای سخنان خود با ستایش از اقدامات و تلاش‌های موثر وزارت اطلاعات در تأمین امنیت کشور و اشاره به بخشی از زحمات، مجاهدت‌های این نهاد، از مساعی و همکاری‌های نمایندگی واجا در صنعت تشکر کرد.

وی با اشاره به سخنان خود در جلسه تودیع و معارفه مدیران قبلی و جدید حراست که به بعد بین‌المللی حراست پرداخته بود؛ با بیان اینکه حراست در واژه‌شناسی به معنای پاسداری و مراقبت کردن است، تشابه تأثیر عملکرد کارگزاران نظام و مدیران کشور با تأثیر عملکرد حراست بر ترسیم تصویر نظام و رهبران آن در ذهن مردم را یادآور شد و ضمن تشریح بعد ملی و عرف اداری حراست٬ گفت: از دیدگاه ملی و عرف نظام اداری، حراست نهادی است که در قلب حاکمیت و تشکیلات یک سازمان قرار داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن را در برابر انواع و اقسام انحرافات و تهدیدها به عهده دارد.

وی با تقسیم اهداف حراست به دو بخش راهبردی و عملیاتی گفت: در بعد راهبردی، کمک به تحقق اهداف شرکت از طریق حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان و در بعد عملیاتی٬ حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت سرمایه‌ها و منابع سازمان، مهمترین اهداف حراست است که تحقق آن مستلزم حمایت از مدیران از طریق ارائه مشورت‌های موثر و اطلاع‌رسانی به موقع٬ اعمال دقیق نظارت ها و تمرکز بر اقدامات هدفمند و موثر است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران٬ وظایف و مأموریت‌های اصلی حراست در حوزه ملی و عرف اداری را مراقبت از سلامت سازمان و تمامی اجزای آن در برابر انواع انحرافات، آلودگی‌ها و تهدیدهای درونی و نفوذی خواند که از طریق تشخیص و شناخت درست بیماری‌ها و تهدیدها و یافتن راه‌کارهای موثر برای مقابله با تهدیدها و واکسینه کردن سازمان در برابر بیماری‌ها و درمان به موقع بیماری‌های سازمانی محقق می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت، توانایی ایفای درست و به‌موقع نقش‌ها٬ داشتن دانش٬ تخصص، تجربه و مهارت‌های لازم برخورداری از اختیارات لازم و همچنین برخورداری کارکنان از ویژگی‌های شخصیتی لازم را از پیش شرط‌های اصلی و مهم برای انجام درست وظایف و مأموریت‌های اصلی حراست عنوان کرد و در این چارچوب بر اهمیت انتخاب، آموزش و توسعه منابع انسانی برای ایفای درست و به موقع نقش‌های پایشگر٬ پیشگیری‌کننده٬ هشدار دهنده٬ اصلاح‌گر یا درمان کننده و نقش پالایش ‌کننده حراست تاکید کرد.

مه‌آبادی با اشاره کلی به برخی بی‌توجهی‌های قبلی برخی مدیران و کارکنان در استفاده از روابط و استفاده از فرصت‌های تجاری موجود در فرودگاه‌ها به نفع خود و آسیب‌های وارده بر مشروعیت نظام مدیریتی شرکت از این ناحیه، برخورداری از اعتبار حرفه‌ای، مقبولیت و مشروعیت سازمانی را به عنوان مهمترین عناصر موفقیت مدیریت و کارکنان حراست در انجام مأموریت‌های محوله و ذاتی خود خواند.

وی التزام به اخلاق‌گرایی٬ حرفه‌ای‌گرایی، فساد گریزی و فساد ستیزی مشهود را تنها راه حفظ اعتبار حرفه‌ای و توسعه مشروعیت و مقبولیت سازمانی حراست عنوان کرد و تحقق این هدف را نیز در گرو فساد گریزی و فساد ستیزی درون واحدی٬ باند گریزی، رابطه گریزی و وامدارگریزی٬ اجتناب از اقتدارگرایی و تسلط سازمانی غیرمشروع به عنوان اولین قدم‌های حرکت در این مسیر دانست.

مه‌آبادی مقابله ریشه‌ای با فساد را مهمترین اولویت جاری شرکت دانست و گفت: حراست باید از طریق کمک به ارتقای شفافیت سازمانی٬ شایسته گزینی و شایسته سالاری و ارتقای اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی به عنوان مهمترین راه‌کارهای مقابله با فساد، این رسالت مهم و وظیفه ذاتی خود را محقق کند.

مدیرعامل در بخش دیگر سخنان خود؛ بحران مدیریت و وجود ابهام در اداره درست امور شرکت در آینده را از چالش‌های مهم جاری دانست و با گلایه از عدم توجه به تربیت مدیران آینده شرکت از جمله مدیران حراست در قبل، بر ضرورت جوان‌گرایی و سرمایه‌گذاری بر کارکنان شایسته و مستعد دفتر مرکزی حراست برای تصدی مشاغل مدیریتی این حوزه تأکید و به سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست نیز دستور داد تا این مهم را در اولویت‌ برنامه‌ها و مأموریت‌های خود گنجانده و تلاش‌های لازم را برای تحقق آن بعمل آورد.

رئیس هیات مدیره شرکت در پایان سخنان خود با ذکر این فراز نصب شده فرمایش مقام معظم رهبری در ساختمان حراست که فرموده‌اند: "کاری کنید که بماند نه کاری کنید که بمانید" دنیاگریزی، ساده‌زیستی، ارزش‌گرایی، خلوص و معنویت‌گرایی را راز ماندگاری کارها و تبدیل آن به سرمایه‌های ارزشمند روز قیامت و عالم برزخ دانست و بر ضرورت تلاش حراست برای زدودن گرایش‌های صنفی، باندی و فامیل‌‌‌، کنترل رفتارهای پوپولیستی موجود و گسترش مشارکت‌های کارکنان در اداره شرکت و همچنین توسعه اخلاق حرفه‌ای و ارتقای فرهنگ سازمانی به عنوان دو هدف والای سازمانی تأکید کرد.

گفتنی است؛ پیش از این سخنرانی٬ مه‌آبادی بیش از یک ساعت از وقت خود را به بازدید از تمامی واحدهای دفتر مرکزی حراست اختصاص داد و در فضایی صمیمی با یکایک کارکنان دفتر گفتگو کرد. مسئولان ادارات و واحدهای حراست نیز در حاشیه این بازدید، توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های صورت پذیرفته و مأموریت‌های حوزه کاری خویش را به ایشان ارائه کردند. در این بازدید امامی معاون توسعه مدیریت و منابع و فیروزی‌پور سرپرست دفتر مرکزی حراست مدیرعامل را همراهی می‌کردند.

سرپرست دفتر مرکزی حراست در جریان حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حراست را مرجعی با جایگاهی ویژه خواند که ضمن پاسخگویی به مراجع امنیتی کشور به‌ویژه وزارت اطلاعات و حراست کل کشور، همکاری‌های لازم را با مدیران عالی شرکت فرودگاه‌ها در برنامه کاری خود دارد. وی سه مقوله قانون٬ اخلاق و شرع را سرلوحه‌ی فعالیت‌ها و برنامه‌های حراست ذکر کرد.

607/601

کد خبر: 658397

وب گردی

وب گردی