«جونو» وارد میدان مغناطیسی مشتری شد

کاوشگر «جونو» با ورود به میدان مغناطیسی مشتری رسما فاز ورود به مدار این سیاره را آغاز کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، کاوشگر جونو که به آژانس فضانوردی آمریکا تعلق دارد هم اکنون در بخشی از اتمسفر مشتری موسوم به «مگنتوسفر» قرار دارد. اینجا منطقه ای است که حرکات ذرات موجود در فضای اطراف مشتری توسط ساختارهای درونی این سیاره کنترل می شود.

اسکات بولتون دانشمند طراز اول مأموریت جونو گفت: ما از مرزهای مشتری عبور کرده و با سرعت به این سیاره نزدیک می شویم و در حال حاضر نیز مشغول جمع آوری داده های ارزشمندی هستیم.

کاوشگر جونو تا چند روز دیگر وارد مدار مشتری خواهد شد تا به مدت یک سال کار خود را در این سیاره آغاز کند. اندازه گیریهای دقیقی درباره اتمسفر مشتری و تهیه نقشه سه بعدی از آن از جمله مهمترین بخشهای این مأموریت به شمار می آید.

ناسا اعلام کرده که طی ساعتهای گذشته، سیستم های پیچیده و بسیار حساس ارزیاب در بدنه این کاوشگر موفق به شناسایی تغییراتی در ذرات و میدانهای مغناطیسی اطراف جونو شده اند و این درحالی بوده که این کاوشگر از محیطی متأثر از بادهای خورشیدی بین سیاره ای وارد میدان مغناطیسی مشتری می شده است.

کاوشگر جونو سفر خود به سوی مشتری را ۵ سال پیش آغاز کرد و در ماه ژانویه به فاصله حدود ۸۰۰ میلیون کیلومتری خورشید نیز رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

تلاش برای درک این موضوع که چه میزان آب در دل مشتری وجود دارد از دیگر برنامه های کاوشگر جونو در این مأموریت تاریخی خواهد بود.

20104

کد خبر: 658426

وب گردی

وب گردی