موتوسیکلت کاربراتوری ٥ برابر یک خودروی استاندارد آلایندگی دارد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بیش از ٢ میلیون موتوسیکلت کاربراتوری در تهران تردد می‌کنند، گفت: موتوسیکلت کاربراتوری ٥ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شانا،سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره مصوبه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا مبنی بر توقف تولید موتوسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها با موتوسیکلتهای انژکتوری و برقی گفت: موتوسیکلتهای کاربراتوری ٤ تا ٥ برابر خودروهای استاندارد تولید آلودگی می‌کند و خطر آن برای ساکنان کلانشهرها بسیار زیاد است.

وی به برنامه حذف موتوسیکلتهای کاربراتوری اشاره کرد و افزود: برای مدیریت این مصوبه از بهمن‌ماه سال گذشته برنامه زمانبندی حذف موتورهای کاربراتوری را از خود موتوسیکلتسازان دریافت کردیم و هم اکنون نیز تا اول مهرماه به این برنامه نظارت خواهیم کرد که امیدواریم از ابتدای پاییز امسال به این هدف مهم دست یابیم و تمامی موتوسیکلتهای کاربراتوری از چرخه تولید حذف شوند.

متصدی تصریح کرد: جایگزین موتورهای کاربراتوری، موتوسیکلتهای انژکتوری و برقی خواهند بود و امیدواریم این روند به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کمک کند.

تردد ٢,٥ میلیون موتوسیکلت کاربراتوری در تهران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: هم اکنون بیش از ٢,٥ میلیون موتوسیکلت کاربراتوری در تهران تردد دارند که ٤ تا ٥ برابر یک خودروی بنزین‌سوز آلایندگی تولید می‌کنند و در صورت جایگزینی با موتورهای انژکتوری و برقی شاهد بهبود وضع موتوسیکلتها خواهیم بود.

وی درباره استفاده از موتوسیکلتهای انژکتوری و تفاوت قیمت آنها با موتوسیکلتهای کاربراتوری، گفت: موتورهای انژکتوری هزینه آنچنان زیادی نسبت به موتورهای کاربراتوری ندارند ولی تاثیر‌گذاری بسزایی در جلوگیری از تولید آلاینده‌ها خواهند داشت.

متصدی با بیان این که موتوسیکلتهای انژکتوری از کشورهای چین، ژاپن و تایلند وارد کشور خواهد شد، افزود: ما در ایران تولید‌کننده موتور موتوسیکلت نداریم و موتور آنها از سایر کشورها وارد ایران می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه فقط کشور ما از موتورهای کاربراتوری استفاده می‌کند، ولی بقیه کشورها از موتوسیکلتهای انژکتوری بهره می‌گیرند و این امر یکی از مهمترین علتهای تولید آلودگی در کلانشهرهاست.

وی با برشمردن فواید موتوسیکلتهای انژکتوری افزود: موتوسیکلتهای انژکتوری مصرف سوخت و آلودگی کمتری را به‌ همراه دارند و نسبت به سایر موتوسیکلتها پایدارتر هستند، فقط هزینه این وسیله نقلیه مقداری بیشتر از موتوسیکلتهای کاربراتوری است.

متصدی درباره لزوم استفاده از موتوسیکلتهای برقی نیز تصریح کرد: استفاده از موتوسیکلتهای برقی نیز به‌ جای موتوسیکلتهای کاربراتوری مد‌نظر است و به همین منظور هم اکنون چندین سرمایه‌ گذار این موضوع را دنبال می‌کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: هزینه تولید داخلی موتوسیکلتهای برقی نسبت به واردات آن به‌ مراتب کمتر است، ما تولیدکنندگان و سرمایه‌ گذارانی داریم که برای تولید موتوسیکلتهای برقی در حال تلاش هستند و این مهم را به‌ طور جدی دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، اهمیت کیفیت هوای شهری در سالهای اخیر، استفاده از وسیله نقلیه برقی را به عنوان یکی از راهکارهای خط مقدم استراتژیها و فناوریهای کاهنده تاثیرات مخرب سلامتی و محیطی در حوزه حمل و نقل شهری در میان بزرگترین راهکارهای کاهنده آلودگی هوای شهری و نیز آلودگیهای گلخانه‌ای قرار داده است.

آلودگی صفر، اندازه کوچک و موتور بی‌صدا، خودروهای برقی را به عنوان نوش داروی حمل و نقل شهری معرفی کرده است، اما قیمت بالا (قیمت باتری بیشترین سهم را دارد) و کافی نبودن زیرساختها در این زمینه مهمترین چالشهای استقبال اگرچه رو به رشد اما نسبتا کم دنیا بوده است که البته با راهکارهای ارائه شده و تحقیقات منسجمی که در این خصوص صورت می‌گیرد، روز به روز قیمت آنها کاهش یافته و در حال نزدیک شدن به قیمت خودروهای احتراقی با کلاس مشابه است.

607/602

کد خبر: 658519

وب گردی

وب گردی