اتاق فکر دولت روحانی از چه کسانی تشکیل شده است؟

آرمان ملی به بررسی اتاق فکر دولت روحانی پرداخته و آورده است:  اتاق فکر دولت روحانی کجاست؟ چه کسانی رییس جمهور را در تصمیم گیری ها مهم یاری می‌کنند؟آیا می‌توان اتاق فکر حسن روحانی را به چند دسته تقسیم بندی کرد؟

به گزارش ایسکانیوز، آرمان ملی نوشت: برای پاسخ به این سوالات باید به رویکرد و سابقه نزدیکان رییس جمهور توجه کرد. در یک نگاه کلی اتاق فکر دولت تدبیر و امید را باید به چهار حلقه تقسیم بندی کرد. حلقه اول شامل نزدیک ترین افراد به حسن روحانی است که مهم ترین تصمیمات دولت را اتخاذ می کنند. حلقه دوم از کسانی تشکیل میشود که در تصمیم گیریها مهم دولت شرکت دارند اما از تأثیر گذاری کمتری برخودار هستند. حلقه سوم شامل اعضای کابینه و هیئت دولت است که جلسات هفتگی دولت را تشکیل می دهند و حلقه چهارم از کسانی تشکیل می شود که از بیرون دولت را تصمیم گیری ها یاری می دهند.

حلقه اول؛حلقه بزرگان

بدون شک رهبران سیاسی جهان با نزدیک ترین و مورد اعتماد ترین افراد دولت خود برای تصمیمات مهم مشورت میکنند. به همین دلیل و برای شناخت حلقه اول تصمیم گیری در دولت حسن روحانی باید به سابقه روحانی و رویکرد وی در طول تاریخ توجه کرد. حسن روحانی همواره نشان داده که از اقدامات پوپولیستی بیزار است و به اتاق فکر بسته و غیرقابل پیش بینی اعتقاد دارد. به همین دلیل تلاش می کند از باتجربه ترین و البته نخبه ترین نزدیکان خود برای تصمیم گیری های مهم استفاده کند.با نگاهی به کابینه حسن روحانی،معاونان و مشاوران وی به نظر می رسد حلقه اول تصمیم گیری حسن روحانی از هفت عنصر شناخته شده و معتبر تشکیل شده است.

شاید در نگاه اول برخی اسحاق جهانگیری را مهم ترین عنصر حلقه اول رییس جمهور قلمداد کنند اما به نظر می رسد دو عنصر تأثیر گذار حلقه اول رییس جمهور در تصمیم گیریهای مهم کسانی جز علی یونسی و اکبر ترکان نیستند.جهانگیری در حلقه اول تصمیم گیریهای دولت حضور دارد اما به مانند حسن روحانی تلاش میکند بیشتر شنونده باشد تا متکلم وحده. از سوی دیگر سابقه یونسی و ترکان نشان میدهد که این دو عضو برجسته و با تجربه دولت با اینکه در افکار عمومی دور از دولت نگه داشته می شوند اما در تصمیم گیری های رییس جمهور اثرگذار هستند.یونسی که سوابق گران سنگی در دادگاه های انقلاب و وزرات اطلاعات دولت اصلاحات دارد یکی از نزدیک ترین افراد به حسن روحانی است که در بسیاری از موارد مورد مشاوره رییس جمهور قرار می گیرد.

از سوی دیگر اکبر ترکان به عنوان لیدرتکنو کرات های دولت شناخته می شود که مغز متفکر سیاست های صنعتی و معیشتی دولت شناخته می شود. شاید یکی از دلایل دور نگه داشتن این دو نفر از دولت در افکار عمومی به دلیل نزدیکی بیش از اندازه به اتاق فکر ریاست جمهوری است.نفر چهارم حلقه اول تصمیم گیری دولت حسن روحانی کسی جز محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش و کاندیدای تأیید صلاحیت نشده ریاست جمهوری سال92 نیست.

نجفی با اینکه با رأی اعتماد نمایندگان مجلس نهم برای وزرات آموزش و پرورش مواجه نشد و پس از آن به بهانه بیماری قلبی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا داد اما همواره یکی از اعضای ثابت و تأثیرگذار اتاق فکر دولت حسن روحانی بوده است.پنجمین و البته یکی از مهم ترین اعضای حلقه اول دولت حسن روحانی عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی و با جناق علی اکبر ناطق نوری است که گمانه زنی هایی برای حضور وی در وزرات کشور دولت آینده حسن روحانی نیز به گوش می رسد.بدون شک آخوندی از تأثیرگذاری بسیار زیادی در کابینه حسن روحانی و تصمیم های دولت برخودار است. شخصی که بیش از آنکه در افکار عمومی مطرح باشد در پشت پرده، بازی های بزرگ دولت را طراحی می کند.ششمین گزینه حلقه اول تصمیم گیری های دولت محمد جواد ظریف است که به واسطه شهرت و محبوبیت جهانی که در توافق هسته ای کسب کرده یکی از مردان مورد اعتماد حسن روحانی در تصمیم گیری های مهم به شمار می رود.البته از این نکته نباید غافل شد که ظریف در حلقه اول دولت حضور دارد و طرف مشورت نیز قرار می گیرد اما طراح بازی های سیاسی دولت حسن روحانی به شمار نمی رود.گزینه هفتم و البته «مرد در سایه» دولت روحانی برادر وی حسین فریدون است که شائبه های زیادی درباره کیفیت حضور وی در دولت تدبیر و امید وجود دارد. در اهمیت نقش فریدون در دولت حسن روحانی همین بس که در لحظات سرنوشت ساز مذاکرات هسته ای حامل پیام مهم دولت برای مذاکره کنندگان هسته ای بود.

حلقه دوم؛تکنو کرات های با ایمان

حلقه دوم دولت حسن روحانی از شش عنصر شناخته شده تشکیل شده است.مهم ترین عنصر حلقه دوم که گاهی حتی وارد حلقه اول می شود محمد باقر نوبخت معاون راهبردی و سخنگوی دولت حسن روحانی است.نوبخت از معدود شخصیت چند وجهی دولت است که شاید بتوان وی را «آچار فرانسه» دولت روحانی نیز نام گذاری کرد.دومین عضو حلقه دوم دولت تدبیر و امید محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور است که همواره در انظار عمومی در کنار رییس جمهور حضور دارد. نهاوندیان در برخی مقطع ضروری حتی به تنهایی مورد مشورت رییس جمهور قرار می گیرد.سومین عضو حلقه دوم دولت مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور است که از گذشته دور با حسن روحانی آشنایی و قرابت داشته و یکی از افراد مورد اعتماد رییس جمهور به شمار می رود.سه گزینه دیگر حلقه دوم رییس جمهور را معصومه ابتکار،علی جنتی و البته محمود واعظی تشکیل می دهند.محمود واعظی و علی جنتی از اعضای ارشد حزب اعتدال توسعه به شمار می روند که از نزدیکان حسن روحانی در دولت به شمار می روند.

حلقه سوم؛شیر شیر بود گر چه پیر بود

حلقه سوم اتاق فکر تصمیم گیری دولت حسن روحانی همان کابینه و اعضای هیئت دولت هستند که چند عضو شاخص و برجسته در بین آنها دیده می شود.مهم ترین عضو کابینه دولت که در اغلب جلسات دولت از تأثیرگذاری بالایی برخودار است بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت باتجربه و شناخته شده دولت است.کسی که چهره شناخته شده ای در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در جلسات دولت در جهت دهی به آرای اعضای دولت نقش مهمی بازی می کند.دیگر عضو کابینه دولت که از درجه تأثیرگذاری بلایی برخودار است هاشمی وزیر بهداشت دولت است که به واسطه محبوبیت مردمی که پیدا کرده یکی از محبوب ترین اعضای دولت دربین افکار عمومی به شمار می رود.محمد رضا نعمت زاده و مصطفی پورمحمدی از دیگر اعضای مهم حلقه سوم تصمیم گیری دولت حسن روحانی به شمار می روند.

حلقه چهارم؛روشنفکران متعهد و اصلاح طلبان معتدل

حلقه چهارم تصمیم گیری دولت حسن روحانی از روشنفکران و چهره های شناخته شده اغلب اصلاح طلبی تشکیل شده که به عنوان پیاده نظام در مقابل مخالفان دولت عرص اندام می کنند تا ترکش های کمتری به اتاق فکر اول و دوم برخورد کند.

203/201

کد خبر: 658550

وب گردی

وب گردی