نماینده مردم اراک: دکتر میرزاده به دنبال توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی است

نخستین نشست دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس، استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه آزاد اراک در سال ۱۳۶۴ تأسیس و با ۱۰ رشته، کار خود را آغاز کرده است و اکنون با دارا بودن ۲۰ هزار دانشجو و ۲۷۴رشته مقطع تحصیلی بزرگ‌ترین دانشگاه آزاد اسلامی در غرب کشور محسوب شده و به عنوان یک واحد جامع در همه مقاطع مختلف تحصیلی آموزش عالی از کاردانی تا دکترای تخصصی فعالیت می‌کند.

دکتر علیرضا نظام آبادی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی اراک تنها مرکز آموزش عالی است که با داشتن مؤسسه آموزش سما و دانشگاه آزاد اسلامی از دوران مهد کودک تا مقطع دکتری را پوشش می‌دهد.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با تأکید بر تعامل سازنده دانشگاه و مسئولان استان اضافه کرد: اولین درخواست از آقای مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب این است که مجمع نمایندگان استان و دانشگاهیان را ایجاد کنند و به صورت ماهیانه و یا فصلی جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس استان و دانشگاهیان تشکیل شود تا در این مجمع نظر کار‌شناسی و متخصصان دانشگاهی در امور قانون‌گذاری لحاظ شده و نمود خوبی در پیشبرد امور کشور و استان داشته و از طرفی دیدگاه‌های نمایندگان استان در سیاست‌گذاری و اقدامات دانشگاه‌های استان لحاظ شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: این مجمع در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، همدان، تبریز و قزوین شکل گرفته و نتایج بسیار مهم و چشم‌گیری نیز برای این استان‌ها داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک با توجه به تغییر روند مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مرکز ثقل و تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی در زمان مدیریت دکتر میرزاده، مسائل فرهنگی، پژوهشی، درآمدزایی، کارآفرینی، عدم وابستگی به شهریه و کیفیت‌بخشی به خدمات آموزشی است و این موضوع به صورت جدی مورد توجه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در باره واحدهای دانشگاهی استان گفت: ۸ واحد از مجموع ۱۶ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در استان زیان‌ده هستند که مرکز استان با حمایت‌های خود توانسته این واحد‌ها را فعال نگه دارد.

نظام آبادی، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان دانشگاهی بدون مرز معرفی کرد و گفت: در واحد اراک ۳۵۰ عضو هیأت علمی و ۷۵۰ استاد حق‌التدریس مشغول به کار هستند، ولی تاکنون از پتانسیل این عزیزان در امور اجرایی استان استفاده نشده است. اگرچه تاکنون ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با استان به صورت یک سویه برقرار بوده و ما آمادگی داریم این ارتباط به صورت کامل و دوسویه برقرار شود.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان یکی از برنامه‌های این دانشگاه برای برون‌رفت از زیان‌دهی را ایجاد رشته‌های پرطرف‌دار و دارای بازار کار مناسب برشمرد و گفت: ایجاد و توسعه رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی ورشته‌های چندنظمی یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی است که نیازمند همکاری، کمک و مساعدت مسؤولان بوده و نمایندگان مجلس نیز در این خصوص باید یاریگر این مجموعه دانشگاهی باشند.

وی در این راستا افزود: در سال‌های گذشته موافقت اصولی ایجاد رشته داروسازی به این دانشگاه داده شده علی رغم تلاش‌های جدی و مهمی که در این دو سال انجام گرفته ولی در برخی موارد عدم همکاری مسئولان وقت وزارت بهداشت مانع تحقق این مهم بوده است. اگرچه این دانشگاه به منظور ایجاد این رشته دانشگاهی، همه زیرساخت‌های لازم را از قبیل تجهیز آزمایشگاه‌های مورد نیاز و تأمین اعضای هیأت علمی این رشته به انجام رسانده است و در این زمینه هیچ مشکلی ندارد.

نظام‌آبادی در باره ایجاد طرح سا‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد، شبکه‌ای منسجم و یک‌پارچه است که متشکل از شبکه‌های استانی بوده و هزاران آزمایشگاه و کارگاه عضو سامانه را در سراسر کشور به منظور هم‌افزایی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و ارائه خدمات پیشرفته آزمایشگاهی و کارگاهی به پژوهشگران استان و کشور به یک‌دیگر متصل می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی باید در راستای نیازهای استان باشد، گفت: جهت‌دهی منطقی، هوشمندانه و آگاهانه به فعالیت‌های پژوهشی اعم از پروژه‌های کار‌شناسی ارشد و دکتری و هدفمند کردن آنها در راستای کیفی‌سازی صنعت استان و برطرف کردن مشکلات، معضلات و نیازهای صنعتی استان، از اولویت‌های مهم این دانشگاه است که به همین منظور تأسیس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی پژوهش‌ها و ایجاد بازوی مشورتی برای مدیران ارشد استان در دستور کار دانشگاه قرار گرفته که امید است از این فرصت برای تعامل و رفع مشکلات، معضلات و کیفی‌سازی صنایع، ادارات، نهاد‌ها و تشکیلات و شاکله مدیریتی استان به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود: تهیه و تدوین یک بانک اطلاعاتی شامل مشکلات، معضلات و نیازهای صنعتی، مدیریتی، فرهنگی، علمی و پژوهشی استان برای ایجاد فضای رقابتی سالم بین دانشگاه‌ها، گام مؤثری در حل مسائل و معضلات جامعه و استان خواهد بود.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اراک از ظرفیت‌های بزرگی برای حل مشکلات صنعتی، مدیریتی، فرهنگی و... در استان برخوردار است و در صورتی که زمینه‌های مناسب برای ارتباط واقعی و مؤثر دانشگاه با جامعه برقرار شود، خدمات دانشگاه به جامعه، تحول‌آفرین خواهد بود.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست تعدادی از نمایندگان دانشجویان و تشکل‌های مختلف دانشگاهی، یک نماینده از کارکنان و چند تن از استادان دانشگاه به بیان دیدگاه‌ها و نظر خود پرداختند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست گفت: وضعیت دانشگاه را باید از زبان هیأت علمی شنید، زیرا با شنیدن نظر آنان، تصویری واقعی از دانشگاه و مشکلات و معضلات آن ترسیم خواهد شد و آن‌گاه می‌توان به دنبال علاج مشکلات بود. جامعه‌ای پیشرفت خواهد کرد که به اندیشمندان و دانشمندانش ارج نهد و دغدغه‌های آنان را برای رشد و توسعه خود شنیده و مد نظر قرار دهد.

سید مهدی مقدسی افزود: تمایل دارم در جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت علمی، واقعیت‌های جامعه و راه‌های برون‌رفت از این مسائل را در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و اجتماعی بشنوم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایه و اساس رشد هر جامعه‌ای، رشد علم و فرهنگی از سوی دانشگاه است؛ گفت: در جامعه باید حفظ حرمت و تکریم استادان و محققان، از ظاهر به باطن بدل شود و جامعه‌ای که به نخبگان و دانشمندان خود بهای واقعی بدهد، می‌تواند اطمینان داشته باشد، جامعه‌ای رو به رشد است.

وی با توجه به مدیران قبلی دانشگاه آزاد اسلامی که در ایجاد و تثبیت این دانشگاه نقش ارزنده‌ای داشته‌اند، بیان کرد: باید یاد کنیم از آقای خواجه پیری که با دستان خالی توانستند این واحد دانشگاهی را بسازند و بنده نیز آن زمان که فرماندار اراک بودم، در حد توان کمک‌های شایانی به این مجموعه کردم و با پرداخت تسهیلات و رفع مشکلات موجود در زمینه اراضی و سایر موارد، در ساخت این دانشگاه به سهم خود تلاش کردم که البته از وظایف بنده بوده است.

مقدسی افزود: «عمر و دوره مسئولیت‌ها کوتاه است، بنابراین باید در این دوره کوتاه به گونه‌ای کار کنیم که اثرات آن برای سالیان سال باقی بماند. برای انجام کارهای ماندگار و خدمت‌گزاری نباید فرصت‌ها را از دست داد و باید در این راه با جان و دل تلاش کرد.

دکتر میرزاده به دنبال توسعه کیفی دانشگاه است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب افزود: دکتر میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، به دنبال توسعه کیفی دانشگاه است و برای ارتقای رتبه و جایگاه این دانشگاه در سطح بین‌المللی، توسعه حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی را بیش از هر چیزی مد نظر دارد که این نویدبخش آغاز دورانی متفاوت و پربار است.

او در ادامه بیان کرد: چرا نباید جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در دنیا ارتقا ‌دهیم تا دانشجویان برای تحصیل به هند و مالزی و غیره نروند، در صورتی که حتی می‌توانیم با توسعه کیفی دانشگاه کاری کنیم که از خارج از کشور برای تحصیل به دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

مقدسی راهکار برون‌رفت از زیان‌دهی برخی واحدهای دانشگاهی را مراجعه به نظر افراد متخصص از جمله استادان دانشگاه برشمرد و گفت: بنده از دکتر نظام آبادی انتظار دارم برای اینکه واحدهای دانشگاهی را از زیان‌ده بودن نجات دهند، نظر استادان را در این باره گرفته و پس از بررسی، راهکارهای قابل اجرا را عملیاتی کنند.

مقدسی افزود: برای برون‌رفت از این وضع باید از نظر استادان و ازجمله اعضای هیأت علمی استفاده کنیم. در غیر این صورت ممکن است حتی استادان نتوانند موظفی خود را پر کنند که این خود فاجعه است. ایجاد و توسعه رشته‌های کاربردی، اثربخش و دارای بازار کار مانند دندان‌پزشکی، داروسازی و... باید در اولویت و دستور کار دانشگاه قرار گیرد تا هم نیازهای استان و هم مشکلات زیان‌ده بودن واحدهای دانشگاهی تا اندازه‌ای برطرف شود.

بخش‌های پژوهشی دانشگاه باید به صورت کاربردی به متن جامعه بیایند

مقدسی با تأکید بر معرفی ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به جامعه گفت: بخش‌های پژوهشی دانشگاه باید به صورت کاربردی به متن جامعه بیایند تا در یک تعامل سالم و دو طرفه با بخش‌های مختلف جامعه، در حل مشکلات و معضلات و ایجاد بسترهای نوین رشد و توسعه مفید واقع شوند. ارتباط بین صنعت و دانشگاه فقط مختص به دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه همه دانشگاه‌ها باید فعال شوند و بنده نیز در ایجاد این ارتباط کمک خواهم کرد.

وی بیان کرد: در بازدید از شهرداری اراک به شهردار عرض کردم بدنه شهرداری متورم است و مغز آن کوچک است و باید بین این بدنه و مغز تناسب برقرار شود و این تناسب زمانی ایجاد خواهد شد که بین شهرداری و مدیریت شهری و شورا با دانشگاه ارتباطات مناسب و مؤثری برقرار شود و از نظر دانشگاهیان در اداره امور شهر استفاده شود. در حالی که الان هیج ارتباطی بین شهرداری و دانشگاه وجود ندارد. با این حجم و تعداد پروژه‌ها، در جلسات و شورا و کارگروه‌ها از نظر دانشگاه استفاده نمی‌شود. متأسفانه با وجود ۳۵۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک، در مدیریت شهری و صنعت از نظرات آنان بهره‌برداری نشده و این خود فاجعه است، در حالی که باید حتماً میان دانشگاه و صنعت و دانشگاه و مدیریت شهری یک ارتباط دوسویه مفید و مؤثر برقرار شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب افزود: شما استادان دانشگاه باید به نماینده مجلس نیز کمک کنید. یک نماینده مجلس حتی اگر علامه دهر باشد، باید از کمک فکری دیگران استفاده کند و ما باید هر روزمان بهتر از دیروز باشد که این یک آموزه دینی است و اگر به این یک نکته عمل کنیم کفایت می‌کند.

مقدسی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری افزود: در دیدار با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند مجلسیان مواظب باشند و انقلابی‌گری را مد نظر داشته باشند و مجلس باید کمک دولت باشد تا موانع برطرف شود. بنابراین بر ماست که سیاست‌های کلی نظام، چشم‌انداز و اقتصاد مقاومتی را به جد در مجلس دنبال کنیم تا آثار آن در جامعه محقق شود.

وی حجم بالای کالای قاچاق در کشور را یادآور شد و گفت: وجود 20 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور، در حکم خنجر از پشت به نظام اقتصادی کشور است که برای حل این مشکل به برنامه‌ریزی و تصویب قوانین پیش‌گیرانه نیاز است.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب کاهش هزینه‌های تولید به منظور رقابت محصولات تولیدی کشور با سایر تولیدات جهانی را یکی دیگر از ضروریات برشمرد و بیان کرد: با توجه به کاهش سود سپرده‌های بانکی باید نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد و از سوی دیگر باید به صادرکنندگان مشوق‌ها و جوایزی پرداخت شود؛ در حالی که ما شاهد بودیم نه فقط این مشوق‌ها پرداخت نشده، بلکه فشارهای مالیاتی نیز تشدید شده است.»

اجازه نمی‌دهم واگن و ماشین‌آلات راه‌سازی که در داخل قابل تولید است، از خارج وارد شود

مقدسی راهکار دیگر برای رونق اقتصادی در کشور را هدایت منابع به سمت تولید و توجه به تشکیل شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و گفت: با هدایت منابع به سمت تولید، هم‌زمان مشکل اشتغال و تولید حل خواهد شد و در این راه در مجلس به سهم خود تلاش خواهم کرد.

وی با توجه به مشکلات گریبانگیر صنایع استان افزود: من به سهم خود اجازه نمی‌دهم واگن و ماشین‌آلات راه‌سازی که در داخل قابل تولید است، از خارج وارد شود تا زمینه برای حضور و فعالیت شرکت‌های داخلی از جمله هپکو و واگن‌سازی پارس فراهم و مشکلات این صنایع برطرف شود و مشکل اشتغال و رونق اقتصادی در استان مرتفع شود.

20101

کد خبر: 658630

وب گردی

وب گردی