مقاله عضو هیات علمی واحد شبستر در مجله بین‌­المللی ISI نمایه شد

مقاله دکتر توحید وحدت‌­پور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در مجله دانشگاه زجیانگ کشور چین که در زمره مجلات بین المللی نمایه شده در ISI  است، به چاپ رسید.

به گزارش ایسکانیوز، مقاله دکتر توحید وحدت­‌پور عضو هیات علمی واحد شبستر با عنوان «بررسی سیستماتیک هضم پروتئینها و استراتژیهای جدید برای انتقال پپتیدها» در مجله دانشگاه زجیانگ کشور چین که در زمره مجلات بین المللی نمایه شده در ISI است به چاپ رسید.

در این مقاله، جدیدترین مکانیسم­های مرتبط با فیزیولوژی هضم و جذب پروتئین­ها و روش­های نوین انتقال و آزادسازی پپتیدهای دارویی به صورت سیستماتیک توضیح داده­ شده است.

امروزه پپتیدها با تکنیک­های آزمایشگاهی، سنتز و به صورت آزمایشگاهی و درون­تنی مورد مطالعه قرار می­گیرند. قسمت اعظم این پپتیدها برای درمان بیماری­های مهم و چالش برانگیز مانند سرطان، دیابت و بیماری­های خودایمنی، فشار­خون بالا و... تولید می­شوند.

با توجه به ضرورت­ها و اولویت­های پزشکی و دامپزشکی امروز، تولید داروهای پپتیدی نوین، ضروری به نظر می­رسد. پپتیدهای زیست فعال به عنوان اجزاء ویژه پروتئینی تعریف شده­اند که تأثیر مثبتی بر عملکرد سیستم­های فیزیولوژیک داشته و در نهایت بر سلامتی بدن اثر مثبت دارند. پپتیدها، سیستم­های قلبی عروقی، گوارشی، تولیدمثلی، هورمونی، ایمنی و عصبی را بر اساس توالی آمینو اسیدشان تحت تأثیر قرار می­دهند.

به این دلیل، احتمال توالی­های ویژه پپتیدی رژیمی برای بهبود بخشیدن به سلامت انسان به وسیله کاهش دادن خطر بیماری­های مزمن یا تقویت کردن سیستم طبیعی ایمنی بدن، علاقه علمی بسیاری را برانگیخته است.

این اثرات مفید در سلامتی ممکن است به توالی­های پپتیدی شناخته شده فراوانی نسبت داده شوند که مثلاً فعالیت­های ضد افزایش فشارخون، ضد میکروبی، و ضد انعقاد خون و آنتی­اکسیدانی را نشان می­دهند. این فعالیت­ها بسته به ترکیب و توالی اصلی آمینواسید متغییر می­باشد.

توحید وحدت­پور استادیار فیزیولوژی دانشکده علوم دامی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر دوره فوق دکترای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با چاپ و ارایه بیش از 60 عنوان مقاله در مجلات و همایش­های معتبر بین­المللی یکی از اعضای هیات علمی فعال واحد شبستر در حوزه پژوهش است.

20101

کد خبر: 658866

وب گردی

وب گردی