با فقرا عکس سلفی می گیرند،  برای یک پرس غذا کارت ملی می خواهند!

 اطعام نیازمندان در برخی از ایام سال از جمله ماه مبارک رمضان مورد استقبال اغنیا و نهادهای حمایتی قرار می گیرد اما در این بین نباید کرامت انسانی افراد فقیر نادیده گرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، اطعام نیازمندان به عنوان پدیده ای اجتماعی در جوامع اسلامی به شمار می آید. پدیده ای که از زمان های گذشته مرسوم بوده و طی سالیان اخیر رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.

بعد از گسترش تلفن های همراه مجهز به دوربین اما این سنت حسنه تا حدودی تحت الشعاع قرار گرفت و در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که حتی در پخش مواد غذایی و یا غذا از سوی خیریه ها در میان نیازمندان، عکس های سلفی بیش از موضوعات دیگر خودنمایی می کنند.

در این میان اما نمی توان منکر نیت خیر بسیاری از خیران کشور هم شد که در عین گمنامی، گاه کارهای بزرگی را انجام می دهند. خیرانی که کارشان از توزیع غذا در میان نیازمندان فرا تر رفته و اقدام به ساخت مدرسه، مسجد، بیمارستان و ... می کنند.

اطعام، یکی از دستورهای دینی شریعت اسلام است و در قرآن نیز به این مسئله به عنوان یک روش انفاق توجه شده است.

در قرآن مردم به اطعام مساکین تشویق شده و حتی کسانی که دیگران را به این کار نیکو تشویق و ترغیب می کنند نیز ستایش شده اند. (ماعون آیه 1 تا 3 و فجر آیه 61 تا 81 و حاقه آیه 52 تا 53).

همچنین باید به این موضوع تاکید شود که اطعام در آموزه های قرآنی، سنت پیامبران و امامان بوده است و حضرت علی (ع) و حضرت ابراهیم از نمونه های بارزی هستند در میان معصومین که اطعام فقرا را در دستور کار داشته اند.

بدون شک افراد بسیاری در جامعه ایران هستند که به نان شب خود نیز محتاج بوده و حتی توان تهیه ابتدایی ترین خوراک ها برای خانواده هایشان را نیز ندارند.

در این میان، نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و سایر سازمان های مردم نهاد ورود پیدا کرده و طرح های مختلفی را برای اطعام نیازمندان اجرا می کنند.

ماه مبارک رمضان نیز یکی از زمان هایی است که بیش از سایر ایام سال برای اطعام نیازمندان انتخاب می شود اما در این بین باید به نحوه اطعام ها و حفظ کرامت فقرا توجه شود.

در این چند وقت اخیر اخبار مختلفی پیرامون نحوه اطعام فقرا و نیازمندان منتشر شده است. از عکس های سلفی افراد وابسته به یک NGO در زمان توزیع غذا با نیازمندان گرفته تا اخذ کارت ملی و شناسنامه از افراد تحت پوشش کمیته امداد برای دریافت غذا همه از جمله مواردی هستند که با روح و حفظ کرامت انسانی در امور خیر در تضاد هستند.

بعد از انتشار عکسی که در یکی از شهرستان های استان خوزستان گرفته شده بود، روابط عمومی کمیته امداد با هدف تنویر افکار عمومی اطلاعیه ای صادر و از مردم عذرخواهی کرد ضمن اینکه مقرر شد افراد مقصر در این اتفاق از خدمت عزل شوند.

اما چندی بعد، عکسی منتشر شد که مرتبط با هم سفره شدن استاندار خراسان جنوبی با فرزندان بهزیستی بود. در این عکس نیز بیش از هر چیز دیگری صف مدیران به چشم می خورد تا کودکانی که برای خوردن غذا حضور داشته باشند .

متاسفانه نمونه های این چنینی در امور خیر که کرامت انسانی فقرا زیر سوال برده شده باشد کم نیستند و این در شرایطی رخ می دهد که بر اساس اعلام فائو، در هر سال ۳۵ میلیون تن غذا در ایران هدر می رود و این غذاها می توانند صرف اطعام گرسنگان و فقرا شوند.

105105

کد خبر: 658902

وب گردی

وب گردی